Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lagring af digi.billeder når vi rejser??
Fra : Eli Skov Jensen

Dato : 07-02-04 10:58

Hej NG

I daglig dagen tømmer jeg min CF-card over på pc`n
Til sommer skal vi ud og rejse.
Bort set fra at købe flere dyre CF-card, hvordan kan
jeg så smartest få tømt CF-kortet når jeg rejser??
Hvad gør I ??

Vh/ESJ

Fra : Knud Bonke

Dato : 07-02-04 11:07

"Eli Skov Jensen" <k144@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:4024b6c2$0$24833$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
: Hej NG
:
[...]

Se 21 januar i denne gruppe: X-drive 2 modtaget
Hilsen Knud

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-02-04 11:38

Eli Skov Jensen wrote:

> [...]
> Til sommer skal vi ud og rejse.
> Bort set fra at købe flere dyre CF-card, hvordan kan
> jeg så smartest få tømt CF-kortet når jeg rejser??

Der er mange mulighedder, og de har alle fordele og ulemper.

1). Som du selv nævner, så kan man ha' en stribe ekstra CF-card,
fordelen er, at man får spredt billederne og risikoen for at
miste billeder minimeres, da det ikke er sansynligt, af flere
kort går i udu på en gang, denne løsning er desværre dyr.

2). En anden mulighed er et IBM-microdrive, det er mini hard-
diske i CF-card størrelse, de kan rumme h.h.v. 1 og 2 Gigabyte,
ulemperne er at de indeholder mekanik, og hvis et microdrive går
i udu, så mister man alle billeder.

3). Den tredie mulighed er transportable harddiske, som man kan
overføre billederne til, de er blevet rimlige i pris, og de kan
rumme rigtig mange billeder, ulempen er den risiko der er ved
alle hardiske, et crach og alle billeder er tabt.

4) Den sidste løsning er en bærbar computer, det er luxux løs-
ningen, da man også kan gennemse de billeder man laver, men
harddisken i en bærbar kan også gå død, så hvis man skal være
100% sikker, så skal den ha' et CD-brænderdrev, så man dagligt
lige kan lave back-up, ulemperne er størrelse, vægt og pris.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KASO

Dato : 07-02-04 16:10

> [...]
> 100% sikker, så skal den ha' et CD-brænderdrev, så man dagligt
> lige kan lave back-up, ulemperne er størrelse, vægt og pris.

Jeg mener at have set endnu en mulighed: En bærbar CD-brænder med indbygget
kortlæser og batteri. Dermed eliminerer man risikoen for at HD i udu og
dermed tab af alle billeder. Desværre kan jeg ikke huske hvem og hvor - men
det er der måske andre, der kan?

Fra : N/A

Dato : 07-02-04 20:02

Fra : max

Dato : 07-02-04 20:02

"John Poulsen"
> Jpz...
>
> Kan f. eks. foreslå hl-tronics.de - se under "Image Tanks" - det er det
> øvrste billede.....
>
> Disk Steno CP100
> Best.Nr.: 01-034-0070
> Externer Brenner mit 7 in 1 Kartenleser, Akku und USB 2.0
> Anschluss
>
> Artikelpreis: 239.90 EUR
> Die Revolution der Image Tanks.
> Kein Speichern mehr auf unsicheren Festplatten.
> Speicherkarten mobil direkt auf CD brennen.
>

> Går ud fra det er den du mener?
>
> John

John - kan du ikke droppe dine vedhæftede finurligheder )

Jeg har en ekstra Disk Steno CP100 - den er ny og fungerer
perfekt, men men taker kun kort op til 700mb, smartere end
x-drive bortset fra begrænsningen på 700mb..

Niels har ret harddiske crasher ind imellem, min er lige gået
kold med et helt års fotografier, men hva livet går videre. -max-

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-02-04 21:46

max wrote:

> Niels har ret harddiske crasher ind imellem, min er lige gået
> kold med et helt års fotografier, men hva livet går videre.

Jae, man kan godt leve med en crashet harddisk, hvis man har en
back-up af indholdet, hvis det derimod er alle billederne fra
en tre ugers foto-ferietur, så er det vist ikke noget man bare
lige kommer sig over...!

PS: Du skal lige tjekke om det er harddisken motor eller elek-
tronikkort som er stået af, jeg har et par gange reddet data ud
af crashet harddiske, ved at jeg har skiftet elektronikkortet
ud med et kort fra en tilsvarende harddisk som virker.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : max

Dato : 08-02-04 07:01

"Niels Ebbesen"

> [...]
> af crashet harddiske, ved at jeg har skiftet elektronikkortet
> ud med et kort fra en tilsvarende harddisk som virker.

Det er lige sådan noget jeg tror der er sket, for godt nok
er det en extern harddisk, den har bare aldrig været flyttet
rundt, så det lyder sansynligt noget er brændt sammen.
Er der ikke 3 års garanti på Maxtor.. Hvis jeg kan finde
kvitteringen. Godt tip tak!! -max-

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-02-04 10:25

max wrote:

> [...]
> rundt, så det lyder sansynligt noget er brændt sammen.
> Er der ikke 3 års garanti på Maxtor.. Hvis jeg kan finde

Hvis det er en extern harddisk, så er der jo også den mulighed,
at det er strømforsyningen som er stået af, ja det kan endda
være noget så banalt som sikringen i strømforsyningen.

Hvis du skal ha' noget rigtigt kram, så skal det være SCSI hard-
diske, IBM laver nogle til servere som har 5 års garanti.

Men store harddiske er jo blevet så billige, at man sagtens kan
spejle ens data på 2 eller 3 diske, evt. i en RAID-konfig.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : max

Dato : 08-02-04 12:08

"Niels Ebbesen"

> [...]
>
> Men store harddiske er jo blevet så billige, at man sagtens kan
> spejle ens data på 2 eller 3 diske, evt. i en RAID-konfig.

Jeg skiftede harddisken ud og den nye kører fint. Jeg har ikke
tænkt mig at gå over i SCSI, usb2 og firewire er enkelt og fungerer
fint, altså bortset fra den ene hd. Jeg troede Hitachi havde overtaget
alle Ibm diskene. Mn jeg har haft problemer med dem allesammen,
maxtor, segate, wd, ibm, men jeg har som regel fået dem igang igen
længe nok til at redde data - man skal bare regne med at det der kan
gå galt vil gå galt en dag.. Så går det nok... De små laptop diske har
været de mest stabile i forhold til hvad de har været udsat for, så jeg
har fortsat fuld tillid til mit x-drive, hehe indtil den dag. -max-

Fra : Hagman

Dato : 07-02-04 17:25

Jeg takker.

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-02-04 13:16

Nu skriver du jo ikke hvilken slags rejse, så det kan jo være alt fra
bjergbestigning til en daseferie ved stranden. Derfor også hvilke løsninger
der er mulige, men se her den ekstreme situation beskrevet her.
http://www.luminous-landscape.com/locations/wilderness.shtml
Det er jo også en løsning ved mindre krævende rejser.
Jeg overvejer at anskaffe en X-drive, men indtil nu har jeg medbragt min
bærbare PC. Jeg har her en ekstra HD i den så der er masser af plads.
Endelig kan jeg også gemme kritiske billeder i en ekstra kopi på den anden
HD. En USB CD brænder kunne adderes til sikkerhedskopiering undervejs.
X-drive overvejes, da det ikke er alle steder en bærbar PC ville god at tage
med.
Mvh, Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-02-04 13:23

En tilføjelse:
Sidste sommer var jeg på en uges vandretur i Pyrenæerne og medbragte min
Canon G2. Jeg havde 3 flashkort med (2x 512MB og 1x 256MB) og tog kun
billeder i JPG format, men i bedste kvalitet. Jeg omkring 500 billeder og
det passede fint. Billederne fyldte omkring 2MB i snit. Hvis jeg skulle gøre
det samme med min 10D og tage i RAW format, så ville det kræve 3,5GB! I
dette tilfælde ville en X-drive være en god løsning, da den er let og nem at
bringe med. Risikoen for HD crash er der selvfølgelig og det må man overveje
med sig selv eller købe to styk X-drive!
Mvh, Hans

Fra : Arve Tellefsen

Dato : 07-02-04 13:45

On 2004-02-07 10:58:22 +0100, "Eli Skov Jensen"
<k144@mail1.stofanet.dk> said:

> [...]
> Til sommer skal vi ud og rejse.
> Bort set fra at købe flere dyre CF-card, hvordan kan
> jeg så smartest få tømt CF-kortet når jeg rejser??

Kjøp en Apple iPod og belkin card reader til den -
en glimrende mp3 spiller og harddisk, kan
fås i størrelser opp til 40GB

http://www.apple.dk/ipod

og

http://promo.euro.apple.com/promo/ipod_accessories/dk/

Fra : Jørgen J.

Dato : 07-02-04 13:46

"Eli Skov Jensen" skriver:
> [...]
> Til sommer skal vi ud og rejse.
> Bort set fra at købe flere dyre CF-card, hvordan kan
> jeg så smartest få tømt CF-kortet når jeg rejser??

Efter interesseret at have fulgt med i mange tidligere indlæg herom i denne
gruppe valgte jeg at anskaffe et X-drive II på 20 GB. Størrelsen giver mig
plads til ca. 10.000 billeder, hvilket jeg finder rigeligt. Blev købt hos
www.hl-tronics.de . Handelen forløb helt problemfrit og varede ca. 14 dage.
Drivet blev modtaget i fin stand og fungerer som det skal. Banken tog 80.-
kr for pengeoverførsel, og min samlede pris beløb sig til 1570,-kr. Det
samme drive kan købes hos den lokale fotoforhandler til 2995,-kr. Det er
desværre ikke let at være seriøs fotoforhandler i dagens danmark !

Fra : John Poulsen

Dato : 07-02-04 13:54

Samme sted købte jeg 40 GB udgaven og billader (cigartænder).

Med bankens gebyr: 1909 Dkr. (100 kr. til banken).
Nendestående www.hl-tronics.de tager desværre ikke imod kreditkort fra
kunder udenfor Tyskland.
Mit drev virker også upåklageligt.
(Tysk pris: 243,70 EURO inkl. porto hertil og 16 % moms)

John Vang Poulsen

johnNOSPAM@FJERNMIGvangpoulsen.xxx

xxx udskiftes med com

Fra : Knud Bonke

Dato : 07-02-04 16:21

[...]

Hej
Jeg har netop i eftermiddag bestilt ovennævnte, og har fået en ordrebekræftelse,
hvoraf bl.a. banktonto fremgår, men ikke noget om betaling.
Skal man betale med det samme, eller kommer der en decideret regning
med senere når de åbner på mandag?
Hilsen Knud

Fra : John Poulsen

Dato : 07-02-04 16:33

Hej Knud.

Nej, da vi ikke bor i Tyskland, skal du forudbetale... Henvend dig i din
bank og få din rådgiver til at overføre pengene. Det er derfor det
koster ca. 100,- kr. at overføre pengene, medmindre som f. eks. i Danske
Bank, hvor du kan overføre via deres netbank. Det skulle efter sigende
koste 20 - 30 kr. På odrebekræftelsen står der, hvad du skal oplyse.
For at fremme ekspeditionen, send også ordrenr. med...

Tillykke med købet
(Glad 40 GB X-drive II ejer)

Fra : Knud Bonke

Dato : 07-02-04 16:38

[...]

: Med venlig hilsen
:
: John Vang Poulsen
:
: johnNOSPAM@FJERNMIGvangpoulsen.xxx
:
Tak for det, det er nu irriterende de ikke vil tage Dankort
Forøvrigt er det en 40GB jeg har bestilt, den er jo hurtigt
tjent hjem med sparede CF-kort
Hilsen Knud

Fra : Hagman

Dato : 07-02-04 14:31

Når jeg skal ud og rejse, tager jeg min bærbar med.
Ellers kunne du jo opstøve alle dine venner, som måske har samme type kort,
og låne dem.

Fra : Klaus Madsen

Dato : 07-02-04 15:51

Der er en mulighed mere som undrer mig ingen har nævnt, og det
er oven i købet den billigste.
Min svigersøn stod overfor samme problem, han skulle 3 uger
til Thailand og havde hverken råd til at købe flere kort, bærbar mv.
Derfor foreslog jeg ham, at hvorfor ikke gå ind på ind Computercafé
eller en fotoforretning og få brændt billederne over på en CD-rom.
Det gjorde han 4 gange uden problemer og det kostede kun ca 15 kr. pr.
gang. Så det var jo en ret fed og billig løsning.
Mvh. Klaus

Fra : Martin K. R.

Dato : 08-02-04 02:57

"Klaus Madsen" <info@grafreaks.dx> wrote in message

> [...]
> Det gjorde han 4 gange uden problemer og det kostede kun ca 15 kr. pr.
> gang. Så det var jo en ret fed og billig løsning.

God idé. Man skal bare være sikker på at der findes computercaféer eller
fotoforretninger på stedet.
(tro mig, i Vestaustralien hænger de ikke på træerne...)

Martin

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-02-04 10:42

"Martin K. R." wrote:

> God idé. Man skal bare være sikker på at der findes computercaféer eller
> fotoforretninger på stedet.
> (tro mig, i Vestaustralien hænger de ikke på træerne...)

I storbyerne og på alle de kendte turist destinationer, kan man
altid finde en computercafé eller fotohandler, men hvis ferien
går til lidt mere afsidesliggende steder, så skal man være 100%
selvforsynende.

Noget så banalt som en kanoferie i den svenske vildmark er et
nærliggende eksempel, der kan man godt padle afsted i 8 dage
uden at se huse og møde mennesker.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Elmo Jensen

Dato : 08-02-04 00:07

Eli Skov Jensen wrote:

> [...]
> Til sommer skal vi ud og rejse.
> Bort set fra at købe flere dyre CF-card, hvordan kan
> jeg så smartest få tømt CF-kortet når jeg rejser??

Klaus Madsen kom med en god og billig løsning, og der er faktisk een
mere i samme genre.

Hvis du har din egen FTP-server stående, eller har god plads hos din
udbyder, så var der også den mulighed, at du købte en CF-kort læser som
du tog med på ferien, og gik ind på en netcafé og derfra uploadede
billederne efterhånden som kortet/kortene løber fulde.

Men Klaus Madsens idé er klart den billigste og nemmeste.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
(Ret venligst selv til @ og . inden kontakt!)
Email....: news8[snabela]ddibbsystem[dot]dk

Fra : max

Dato : 08-02-04 07:05

"Elmo Jensen"

> [...]
> billederne efterhånden som kortet/kortene løber fulde.
>
> Men Klaus Madsens idé er klart den billigste og nemmeste.

God ide, men ofte er det langsomme 56k linier der deles
af flere maskiner, så det kan tage tid, lang tid, måske for
lang tid på en 14 dags tur. -max-