Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dinosaurerne slår tilbage :o)
Fra : Michael Bothager

Dato : 07-02-04 08:31

Nu har der været så meget snak om digital vs. film, hvad der er bedst,
vil filmen uddø osv. Og vi har haft tradition for at hvad der sker i
"det store udland" (læs: USA) vil også komme til at gælde her.

Ni vil jeg ikke starte en debat om "hvad er bedst" (jeg syntes at både
digital og traditionel filmbaseret fotografi har sin berettigelse), men
når nogle af fotograferne som dækker præsidentkandidaturen bl.a.
anvender et SpeedGraphic kamera fra 40'erne, så er det et tegn på at
andre også syntes der er plads til begge former. Læs selv her:
http://www.pdnonline.com/photodistrictnews/headlines/article_display.jsp?vnu_content_id=2085686

Det jeg hæfter mig mest ved er at fotograferne vælger at anvende film
for at få et billeder der adskiller sig fra "dåsebillederne", altså dem
hvor at de rent teknisk (farvebalance m/awb, samme dynamiske omfang
osv.) er ens fordi fotograferne alle har anvendt Nikon D1/D2 eller Canon
1D. Med filmene bliver billederne mere individuelle, og de bliver
muligvis og dækker begivenheden længere (de kan jo ikke "chimpe" med film).

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : ChristianTC

Dato : 07-02-04 11:19

"Michael Bothager" <not@valid.com> wrote in message
> Nu har der været så meget snak om digital vs. film, hvad der er bedst,
> vil filmen uddø osv. Og vi har haft tradition for at hvad der sker i
> "det store udland" (læs: USA) vil også komme til at gælde her.

Det var sjovt at læse om ham der tog billeder med et kamera fra 40'erne
Og jeg kan godt forestille mig at der kommer nogle rigtig spændende billeder
ud af det.

Mvh
Christian

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-02-04 13:09

Efter min mening har argumenterne, der anvendes ikke meget med
kamerateknologi at gøre, men med det at fotografere. Hvis digitalkameraer
giver dårlige vaner, som at skyde løs og forsvinde i løbet af kort tid, så
er det jo ret åbenlyst hvad problemet er. Hvis man skal fumle rundt med
udstyr fra forrige århundrede for at tænke over, hvad man tager billeder af
og hvordan, så er det måske en god terapi for David Burnett eller også er
han bare smart til at tiltrække dig opmærksomhed.....
Mvh, Hans

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-02-04 14:08

Hans Kruse wrote:

> ...cut..., så er det måske en god terapi for David Burnett eller
> også er han bare smart til at tiltrække dig opmærksomhed.....

Jae, det at fotografere med et SpeedGraphic kamera fra 40'erne,
er da bare et smart event, som tiltrækker opmærksomhed og gi'r
en masse omtale, og det er god reklame, og så er det iøvrigt
bedøvende ligegyldigt om David Burnett får taget nogle billeder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ChristianTC

Dato : 07-02-04 14:18

> [...]

Det kan man jo så vælge at tro eller ej. Jeg synes det lyder sjovt, og det
kan vel være fordi han synes at gammel fototeknik er spændende at han gør
det. Personligt kan jeg godt forestille mig at et gammlet kamera ville give
nogle anderledes billeder end dem som som fotografer bruger idag. Men jeg er
enig i at det mest har noget at gøre med fotografen og ikke fototeknik, da
fotograferne bare kan vælge at lade være med at være så hurtig på
aftrækkerfingeren.

Fra : Michael Bothager

Dato : 07-02-04 15:11

Hans Kruse wrote:
> [...]
> giver dårlige vaner, som at skyde løs og forsvinde i løbet af kort tid, så
> er det jo ret åbenlyst hvad problemet er.

Jeg tror det er bredere end det. Alt ting skal gå så stærkt idag, så der
ikke bliver tid til at fordybe sig, det er en ting. Små irriterende
detaljer som deadlines, og at komme med scoopet hurtigere end
konkurrenterne presser jo på.

Men når alle anvender samme udstyr, på den samme måde, så bliver
resultatet måske mere ensartet, og måske derfor så mere kedeligt. Hvis
man går mod strømmen, og anvender udstyr/film/femkalder, som ikke 2
fotografer anvender helt ens, så må billederne blive mere personlige og
forskelligartet.

Når man så vælger at anvende en teknologi der tvinger end til at gøre
tingene lidt langsommere og lidt mere velovervejet, må man jo håbe at
resultatet derved også endnu mere individuelt.

> [...]
> og hvordan, så er det måske en god terapi for David Burnett eller også er
> han bare smart til at tiltrække dig opmærksomhed.....

Man kunne tro at du mener at der ikke kunne laves billeder før i tiden
med den udtalelse. Hvis man kender sit udstyr, så fumler man ikke. Så
fungerer udstyret som en naturlig forlængelse af ens arbejde.

Jeg tror da ikke det er "for at være smart" at han anvender
SpeedGraphic, men fordi han differentiere sig fra de andre ved at have
en mere pseronlig vision, som kræver at ahn anvender en SpeedGraphic.

Burnett er nok bedøvende ligeglad med hvad jeg, du og alle andre mener,
hvis han får leveret varen, og hans editorer/kunder er glade. Hvis man
kigger lidt på hans eget agentur "Contact Press Images", så har de da en
pæn gruppe af fotografer tilknyttet, der iblandt nogle idoler. Se på
http://www.contactpressimages.com/photographers.html . Og når man ser på
hvad han har lavet, så syntes jeg da selv at hans billeder viser mere
sjæl end så mange andre /normale/ pressebilleder. Hans "track-record" er
da også helt fin.

Jeg syntes det er forfriskende at der er nogen der ikke falder i svime
over den nye EOS 1D mkII, men anvender noget klassiskt.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-02-04 17:56

Michael Bothager wrote:

> Jeg syntes det er forfriskende at der er nogen der ikke falder i svime
> over den nye EOS 1D mkII, men anvender noget klassiskt.

Jeg ligger mig ikke på maven for et EOS 1D mkII, men jeg lader
mig helller ikke imponere af, at fotograf laver et stort nummer
ud af, at han ta'r nogle billeder med et 60 år gammelt kamera.

Det er og bliver en smart måde at skabe opmærksomhed på, det er
li'som da salige Simon Spis i det Kgl. Teater købte en billet
til sin stok, billeten kostede ham kun 300 kr., for den klat-
skilling kom han på forsiden af samtlige danske aviser.

Og da der er enormt meget pressedækning på den amerikanske presi-
dentvalgkamp, så er den en velvalgt begivenhed, hvis man ønsker
at tiltrække sig journalisternes opmærksomhed, og omtalen af
David Burnett er da også nået helt til news:dk.fritid.foto - og
det til trods for, at vi endnu ikke har set hans billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 10-02-04 22:05

> Det er og bliver en smart måde at skabe opmærksomhed på......

Hvad hulen ved du egentlig om det? Kan du læse hans tanker?

At han rent faktisk får opmærksomhed kan ikke diskuteres - men om det kan
klasificeres som "smart" (i den nedladende forståelse af ordet) kan jo kun
verificeres, hvis du kan bevise han lyver om sine motiver.

Imø kan det ikke diskuteres, at teknik har indflydelse på resultatet -
f.eks. er brug af stativ fordrende for kompositionen, men hæmmende for det
impulsive.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-02-04 00:10

"Kim@naturfotografi dot dk" wrote:

> Hvad hulen ved du egentlig om det? Kan du læse hans tanker?

Tanker er jo toldfrie, og jeg forbeholder mig retten til, at
jeg gør mig mine tanker, og jeg skriver dem også her, hvis
jeg finder det relevant...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 08-02-04 22:09

Hans Kruse wrote:
> [...]
> og hvordan, så er det måske en god terapi for David Burnett eller også er
> han bare smart til at tiltrække dig opmærksomhed.....

Tror der er mange der ville have godt af den terapi. Hvis ikke man har
mulighed for skyde løs, eller se en fnidret udgave på et LCD-display, så
er man jo tvunget til at lære at forstå en hel masse om
blænde/lukketid/lysfølsomhed/flash/dybdeskarphed m.m.m. ;)

P.S. der er efterhånden mange her i gruppen, der ville have godt af at
læse+forstå http://shor.ter.dk/597233905

--
Don't waste space