Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
SLR post-shooting blindness....
Fra : Mic Holm

Dato : 07-02-04 00:47

Undskyld, men jeg kunne ikke finde en overskrift der beskrev problemet
precist på dansk....

Jeg har lige taget omkring 100 billeder af to personer der spiller GO på en
times tid. Det meste af tiden kiggede jeg gemmen søgeren på mit 10D med
venstre øje, og højre øje var lukket. Bagefter er jeg så næsten blind. Mit
venstre øje ser uskarpt, og det højre ser skarpt, og det tager en tyve
minutters tid før det normalisere sig. Det er svært at se noget som helst,
og afstands bedømmensen er helt forkert.

Er det et kendt problem, og er der nogen tricks til at normalisere det
hurtigere?

--Michael

Fra : Knud Bonke

Dato : 07-02-04 06:40

:
[...]
Hej Michael.
Jeg har læst om fænomenet en gang i tidernes morgen, det er ikke kun
dig der har problemet, men jo mere krampagtigt du lukket øjet, des værre
er det.
Løsningen er at undlade at holde det lukket hele tiden. Når det drejer sig
om at tage en masse billeder af samme motiv, er det oven i købet en fordel
at følge med i hvad der sker uden for "motivet".
Det kan sagtens indøves, det svære er faktisk at holde øjet lukket når
søgerbilledet skal bruges til indstilling.
Hvis man fotograferer ting i bevægelse med teleobjektiv, kan det være svært
at finde motivet uden at "snyde" på ovennævnte måde.
Hilsen Knud

Fra : KASO

Dato : 07-02-04 13:18

"Knud Bonke" <bonkeREMOWE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
svært
> at finde motivet uden at "snyde" på ovennævnte måde.

Det afhænger lidt af, om højre eller venstre øje er dominerende - eller om
man kan "veksle frit". Jeg har skudt salonriffel i mine yngre dage - og
dengang havde jeg ofte begge øjne åbne, men jeg kunne koncentrere mig om kun
at bruge højre øje til at sigte. Det kan godt indøves, men det kræver
samtidig, at det ikke er modsatte øje, man naturligt bruger mest i
dagligdagen - og det er jo ikke lige noget man normalt går og tænker over.
Mao.: Prøv dig frem!

Fra : Anders Trolle

Dato : 08-02-04 02:48

Hov, her var lige noget jeg ved lidt om. Jeg er pistolskytte i min fritid og
her er problemet også kendt. Her er hvad du kan gøre:

Først skal du finde ud af, hvilket øje der er dit dominante øje. Det gør
nemt ved at kigge på f.eks en væg mindst 5 meter væk med begge øjne åbne.
Find et bestemt punkt, f.eks et søm. Stræk en arm ud foran dig og stik en
tommelfinger i vejret. Stadig med begge øjne åbne sigter du nu hen over
tommelfingeren og flytter den så den er lige under sømmet. Luk nu det ene
øje. Hvis tommelfingeren stadig er lige under sømmet, så lukkede du dit
ikke-dominante øje. Hvis tommelfingeren "hopper til siden", lukkede du dit
dominante øje. Prøv skiftevis at lukke begge øjne, så vil du let se
forskellen.

Principielt set bør du bruge dit dominante øje til at fotografere med - alt
andet vil føles akavet. Som KASO nævner, kan man med fordel holde begge
øjnene åbne, fordi du derved spænder væsentligt mindre i øjnene. Begge
øjnene vil også modtage nogenlunde samme mængde lys, hvilket kan minske evt.
tiltag til hovedpine. Med lidt træning kan du lære kun at bruge input fra
det ene øje når du fotografere, og du vil slet ikke mærke det som en gene at
have det andet øje åbent også.

Nogle har problemer med at lære dette, hvorfor man kan købe skydebriller
hvor det ene glas er lavet af tyndt, hvidt matglas. Det slipper lyset
igennem, men man kan ikke se noget, så man bliver ikke forstyret af det
ikke-dominante øje. Jeg ved ikke om de evt. kan bruges når man fotograferer.

/Anders