Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital kamera/jungle
Fra : ChristianTC

Dato : 04-02-04 22:20

Hej NG

Jeg vil gerne købe et digital kamera, men jeg synes det er en jungle at
finde rundt i med betegnelser som Megapixels etc. Det jeg søger er et kamera
der først og fremmest skal kunne tager gode detaljerede billeder ( med det
mener jeg at det ikke behøver at have gejl som video optagefunktion etc. ;)
Det må gerne være enkelt. Yderlige skal det ligge i en prisklasse omkring
1500-2500. Har i nogle gode ideer til et lækkert digital kamera?

Mvh
Christian

Fra : Jens Christensen

Dato : 04-02-04 22:38

"ChristianTC" <christoffertheviking@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> mener jeg at det ikke behøver at have gejl som video optagefunktion etc.
;)
> Det må gerne være enkelt. Yderlige skal det ligge i en prisklasse omkring
> 1500-2500. Har i nogle gode ideer til et lækkert digital kamera?

Jeg har selv haft et Canon A70 og det er et fremragende kamera til prisen,
det er virkelig godt. Så derfor lyder svaret fra mig :
Canon A60 eller A70. Den eneste forskel på de to er at A60 har 2MP og A70
har 3MP. Begge kameraer tager gode billeder og bruger AA batterier, hvilket
er utroligt dejligt.
Jeg har nogle billede liggende på min hjemmeside, som jeg har taget med det.
Du skal være velkomme til at tage et kig : www.dksoft.dk

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : ChristianTC

Dato : 05-02-04 11:02

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> wrote in message

>Den eneste forskel på de to er at A60 har 2MP og A70
> har 3MP. Begge kameraer tager gode billeder og bruger AA batterier,
>hvilket
> er utroligt dejligt.

Hej Jens

Tak for svaret Ligenu står jeg og vipper mellem A60 og A70. Jeg skal
nemlig også have et større Flash ram kort etc. og vil gerne holde det
nogenlunde inden for bugettet. Det jeg forventer af kameraet er at det skal
kunne tage skarpe billeder og kunne tage billeder af små ting, f.eks.
naturbilleder. Hvordan mærker man forskellen i MP på de to kameraer i
praksis?

Mvh
Christian

Fra : Jens Christensen

Dato : 05-02-04 11:41

> [...]
> kunne tage skarpe billeder og kunne tage billeder af små ting, f.eks.
> naturbilleder. Hvordan mærker man forskellen i MP på de to kameraer i

Den har en god makrofunktion (ned til 5cm)
Hvordan man mærker forskellen i MP? når du tager billederne, bemærker du det
ikke...Opløsningen er (naturligvis) lavere og...ja, du kan ikke få så store
forstørelser, men det er heller ikke sikkert du har behov for det. Hvis du
læser lidt i gruppen har det været oppe at vende utallige gange hvor mange
MP man har brug for. 2-3MP er fint til det meste. Faktisk har jeg ikke haft
behov for de 3MP mit A70 havde mere end een gang, da jeg fik lavet en
20x30cm forstørrelse.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-04 19:05

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse

> Faktisk har jeg ikke haft
> behov for de 3MP mit A70 havde mere end een gang, da jeg fik lavet en
> 20x30cm forstørrelse.

Du beskærer aldrig dine billeder?

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)

Fra : Jens Christensen

Dato : 05-02-04 19:47

> "Jens Christensen" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse

> Du beskærer aldrig dine billeder?

Langt de fleste billeder taget med mit A70 er ikke blevet beskåret særligt
meget...Mest kun som følge af at billedet er blevet roteret for at rette op
på horisonten.
Antallet af billeder, der er blevet beskåret så meget at jeg ikke kunne have
nøjes med et A60 kan tælles på ik-så mange fingre.
Jeg synes at beskæring af billeder er svært...Jeg bliver aldrig helt
tilfreds med resultatet, derfor har jeg holdt mig lidt tilbage med det. Skal
have læst nogle fotobøger om det, men har ikke tiden til det i øjeblikket
:-/

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-04 20:07

> [...]
Skal
> have læst nogle fotobøger om det, men har ikke tiden til det i øjeblikket

Taler vi om det samme? Hvad er det, du finder svært ved beskæring?

Du indlæser dit billede i et vilkårligt billedbehandlingsprogram, vælger
beskæringsværktøjet, trækker med musen, så du indrammer det vigtige,
klipper det ud, hvorved de forstyrrende/overflødige dele af billedet
forsvinder, og gemmer den nye version. Tager sådan ca. 20 sekunder fra
start til slut.

Fra : Jens Christensen

Dato : 05-02-04 20:15

> [...]
> klipper det ud, hvorved de forstyrrende/overflødige dele af billedet
> forsvinder, og gemmer den nye version. Tager sådan ca. 20 sekunder fra

Jaja, det er vi da enige om, jeg tænker mere på "kreative" beskæringer.
På f.eks. fotokritik bliver der tit diskuteret beskæring af billeder, og som
du helt sikkert ved kan det ændre ens opfattelse af billedet markant hvis
det er beskåret på den rigtige måde. Det er den slags beskæringer jeg ikke
mestre.

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-02-04 20:05

On 2004-02-05, ChristianTC <christoffertheviking@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> kunne tage skarpe billeder og kunne tage billeder af små ting, f.eks.
> naturbilleder. Hvordan mærker man forskellen i MP på de to kameraer i

Hvis du skal lave rigtig macro / superforstrørrelse, så er der
i dag ingen der slår Nikon med almindelige digitale kameraer.
De kan gå tættere på en alle de andre. Men Canon er også gode kameraer.
Ejer p.t. et af hvert. Og har tidligere haft andre modeller fra
begge.

Fra : Jan-erik

Dato : 06-02-04 17:23

> [...]
hvilket
> er utroligt dejligt.
> Jeg har nogle billede liggende på min hjemmeside, som jeg har taget med

Jeg har også lige købt et helt nyt A70 kamera - rigtig lækkert er det!
(selvom jeg gav 2800 i Photocare, øv, det er billigere på edbpriser)
MEN.. når der er helt stille omkring mig, så kan jeg høre en pibe-tone fra
kameraet. Er det kun mit kamera der lyder sådan? det er kun når skærmen er
tændt.

Noget andet er at søgeren er helt skæv. Søgeren, eller hvad den hedder som
man kikker igennem når man ikke kikker på skærmen. Det jeg ser igennem
søgeren er ikke hvad der kommer på billedet - det er da ringe!

Skal jeg aflevere det igen, eller er alle A70 kameraer sådan?

Det tager til gengæld knivskarpe billeder

/Jan-Erik

Fra : Simon Nielsen

Dato : 05-02-04 14:16

> [...]
> Det må gerne være enkelt. Yderlige skal det ligge i en prisklasse omkring
> 1500-2500. Har i nogle gode ideer til et lækkert digital kamera?

Jeg har selv Canon A40 til lige at tage med, A60 er storebroren til A40 og
har lidt forbedrede funktioner. Canons Powershot A serie er virkeligt gode
kameraer og du bliver ikke snydt. Du kan købe et A60 som er rigeligt til dit
behov og et 128 MB kort, jeg har selv 128 siddende i og det er længe fint
nok til mig.

Mvh
Simon

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 06-02-04 17:54

"Jan-erik" <jan-erik@rasmussen.mailfjernmig.dk> writes:

> [...]
>
>Skal jeg aflevere det igen, eller er alle A70 kameraer sådan?
>
>Det tager til gengæld knivskarpe billeder

Det er fordi, det vindue du kgger i sidder højere oppe end dit objektiv,
så de peger ikke mod samme punkt. Jo tættere du er på mortivet, des mere
vil forskydningen være. Brug skærmen, når du går tæt på.
venlig hilsn Hanne