Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Kikkert med digitalkamera
Fra : John

Dato : 03-02-04 23:05

Hej,

Jeg er på udkig efter en kikkert med indbygget digital kamera? Hvad skal man
købe? Skal bruges til en koncert og til naturoplevelser.

Mvh
John

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-02-04 23:25

"John" <jjensen@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
man
> købe? Skal bruges til en koncert og til naturoplevelser.

Prøv at kigge på Nikons med en coolpix 4300, det synets jeg selv gør
arbejdet utroligt godt.

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-02-04 00:07

On 2004-02-03, John <jjensen@adslhome.dk> wrote:
> Hej,
>
> Jeg er på udkig efter en kikkert med indbygget digital kamera? Hvad skal man
> købe? Skal bruges til en koncert og til naturoplevelser.

Sammenbygningen sokker og er ikke brugbar. Kameraet er 0.3 Mpixel
eller noget i den retning.

Du skal i stedet enten have et Olympus C-740 / C-750 eller
Minolta Z1, eller nogle af de andre derude med stor zoom.

Det bedste er et dSLR som Canon 300D eller Nikon D70, men det
koster en del penge + de objektiver du nu ønsker.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-02-04 08:53

"John" skrev
> Jeg er på udkig efter en kikkert med indbygget digital kamera? Hvad skal
man
> købe? Skal bruges til en koncert og til naturoplevelser.

En gennemsnitskikkert forstørrer ca 7X (f.eks. 7x50)
Et digitalkamera med 10X zoom vil forstørre lidt mere
og du vil få en langt bedre billedkvalitet.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jan

Dato : 04-02-04 10:15

Hej igen,

Meningen var jeg ville købe sådan en rigtig kikkert, da den ville være lidt
mere handy. Jeg har set nogle med (fast) 8X zoom og 2.1 MPix til under 1000
kr. Som også kan bruges uden batterier - altså bare som kikkert... Men er de
mon noget værd?

Kender nogen fabrikater på deciderede kikkerter? (altså ikke kamera med
kraftige zoom)

Mvh
John

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-02-04 11:07

"Jan" skrev
> [...]
1000
> kr. Som også kan bruges uden batterier - altså bare som kikkert... Men er

Jeg har godt set de kombinerede kikkerter/kameraer
men kun i supermarkeder. Jeg tror ikke du får nogen
med abre en smule teknisk insigt til at sige god for
kvaliteten. Du får ikke meget, hverken kikkert eller
kamera, for under 1000,00 kr.

> Kender nogen fabrikater på deciderede kikkerter? (altså ikke kamera med
> kraftige zoom)

Pentax laver Digibino DB100, som antagelig er hæderlig
i kvaliteten, men sikkert også lidt mere kostbar.
Zupera (!) laver en som sikkert er den der sælges i Fakta.
Der er en del forskellige hér:
http://makeashorterlink.com/?D23315B47

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-02-04 22:14

On 2004-02-04, Jan <jjensen@adslhome.dk> wrote:
> [...]
> mon noget værd?
>
> Kender nogen fabrikater på deciderede kikkerter? (altså ikke kamera med

Jeg har 2 kikkerter.
7x50 til 150 (?) kr i Føtex. Bushnell er vist de amerikanske navn,
og prisen var ca. $120 i USA på det tidspunkt Føtex solgte den som
no-name. Rubinrød coating. ette er den store standardkikkert.

Derudover har jeg en Pentax UCF M, 8x21. Lommekikkert. Pris vist
nok 6-700 kr.

Pentax har det suverænt bedste billede, samtidig med den er meget mindre.
7x50 har dog en fordel, om natten giver den store åbning langt mere lys.
Der er dog lidt problemer med at lys ikke er rent i kanterne, og
eksempelvis stjerne farves.

Generelt med en kikkert gælder, at billedet på udgangslinsen er
åbningsdiameter / forstørrelse millimeter.
Så med 7x50 har vi 50/7 = 7.14mm billede,
og med 8x21 har vi: 21/8 = 2,625 mm billede.

Med 8x21 (altså den kompakte), så tilføres øjet ikke nær så meget lys
som det kunne. Og da arealet af en cirkel stiger med kvadratet på
radius, så har 7x50mm faktisk over 7x større areal, og er derfor meget
bedre om natten. Da pupillen er større i mørke, så kan øjet udnytte op
til de 5-7mm som en 7x50mm leverer.

Der er mange af de gode fabrikanter der laver kikkerter, du kan
få Pentax, Zeiss, Nikon, Baush & Lomb (RayBan), Celestron, Fuji,
Leica, Minolta, Olympus, Steiner, Swarowski og mange flere. Men
disse er alle navne af en aller anden karat.

Fra : John

Dato : 04-02-04 23:04

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Leica, Minolta, Olympus, Steiner, Swarowski og mange flere. Men
> disse er alle navne af en aller anden karat.

Mange tak for dit svar - jeg lærte en hel del om kikkerter.

Desværre kunne det tyde på jeg har lidt problemer med at formulere mig
klart. Det jeg er på udkig efter er en kikkert med indbygget digitalkamera.
Altså ikke et digitalkamera med kraftig zoom, heller ikke en traditionel
kikkert. Men en kikkert man kan tage digitale billeder med...

Ingen af svarene her er dog forgæves - jeg takker mange gange

Med venlige hilsener
John

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-02-04 20:15

On 2004-02-04, John <jjensen@adslhome.dk> wrote:
> [...]
> kikkert. Men en kikkert man kan tage digitale billeder med...
>
> Ingen af svarene her er dog forgæves - jeg takker mange gange

Hvor meget forstørrelse ? Mange "spotting scopes" = kikkerter med
kun 1 "rør" leveres med T2 gevind, og man kan så skrue et kamera
på i stedet for okkularet man ellser ser igennem. Så får man typisk
20-60x forstørrelse.

En anden løsning er et spejlreflekskamera, hvor du har en ordentlig søger,
og så smide et zoomobjektiv eller et andet langt objektiv på. Men det
er dyrt (over 10.000 kr for en digital løsning).

Hvad skal du bruge det til ? Dem til 2-300 kr (eller hvad de nu kostede)
er bare de 2 ting lime sammen, og kameraet bruger ikke kikkerten til
at se med. Men har sit egen zoomobjektiv.

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-02-04 20:14

Peter Schrøder wrote:

> En gennemsnitskikkert forstørrer ca 7X (f.eks. 7x50)
> Et digitalkamera med 10X zoom vil forstørre lidt mere
> og du vil få en langt bedre billedkvalitet.

'10X zoom' er ikke det samme som 10X forstørrelse.

'X zoom' er forholdet mellem mindst og størst mulige brændvidde.

Eksempelvis er et 80-200mm (35mm) et 2,5X zoom, der forstørrer 1,6-4
gange. Og et 35-140mm (35mm) et 4X zoom, der forstørrer 0,7-2,8 gange.

--
Don't waste space

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-04 23:41

On 2004-02-06, Thomas Corell <nospamplease@corell.dk> wrote:

> [...]
>
> Eksempelvis er et 80-200mm (35mm) et 2,5X zoom, der forstørrer 1,6-4
> gange. Og et 35-140mm (35mm) et 4X zoom, der forstørrer 0,7-2,8 gange.

Og når man skal til det, så starter kameraer normalt ved 28-35mm vidvinkel,
og gåtr med 10x zoom ud til ca. 300mm.

Da 50mm regnes som 1x forstørrelse, så svarer 10x zoom på et digicam
til ca. 300/50 = 6x forstørrelse på en kikkert.