Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opbevaring af selv-printede billeder
Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 01-02-04 15:01

Jeg har lidt problemer med at finde ud af hvordan jeg bedst muligt opbevarer
de billeder som jeg selv printer ud på fotopapir, således at disse ikke
taber farve og skarphed.

Jeg har nogle i glasrammer og nogle i gammeldages albums, det har dog vist
sig at efter godt et årstid, er billederne allerede blevet "dårlige". Jeg
vil derfor meget gerne vide hvordan jeg bedst muligt opbevarer mine
billeder, når først de er printet ud.

På forhånd tak.

Morten Munk-Jensen

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 01-02-04 17:39

"Morten Munk-Jensen" <munk-jensen@FJERNESgyxi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig at efter godt et årstid, er billederne allerede blevet "dårlige". Jeg
> vil derfor meget gerne vide hvordan jeg bedst muligt opbevarer mine

Hej

Du kan få dm lavet hos fotohandleren på fotopapir (sølvbaseret), så kan du
hvis du vil, scanne dem ind på din computer om 25 år, hvis du absolut vil
have dem opbevaret der på.
Du kan også få dine filer overført til 35mm film, således at du får
negativer af dem, så undgår du, på et tidspunkt at stå med en CD eller en
anden backup der ikke kan læses.
Negativerne kan efter mange år falme en lille smule, men kan dog altid
scannes og justeres i PS.

Min pointe er bare, det er sjovt at se alle de problemer der åbenbart er med
den revolutionerende digitale teknik, og sammenholdt med dens svagheder, så
er vi vel ikke kommer et skridt videre.
Den bedste måde at opbevare papir på er vel tørt, mørkt, koldt og ikke i
nærheden af f.eks nye møbler, især af spåndtræ, da limen i disse afgasser
over en årrække. Der er vist også noget med at plastlommer er direkte
skadelige, men det er jeg ikke sikker på er rigtigt, men det giver grobund
for bakterie/svampe formering i stor stil, og det kan nedbryde alt.

Så tag din printer med ind i mørkekammeret og print i gulgrønt
mørkekammerlys, så får dine billeder en god start på deres korte liv, og
hvis du så med det samme pakker dem forsvarligt ned i lystætte æsker, så kan
du nok ikke gøre mere.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 01-02-04 23:27

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
med
> den revolutionerende digitale teknik, og sammenholdt med dens svagheder,

Nu er der også stor forskel på hvilken printer, papir, blæk/farve han
bruger.
For har man det korekte udstyr så er det ikke noget problem. Men med skode
udstyr kommer man ikke langt.
Men som du selv skriver så kan man tit betale sig nemt fra det udstyr ved at
bruge et ordenligt sted at få fremkaldt/printet sine billeder.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 01-02-04 21:58

> [...]
> sig at efter godt et årstid, er billederne allerede blevet "dårlige". Jeg
> vil derfor meget gerne vide hvordan jeg bedst muligt opbevarer mine

http://www.canon.dk/presse/pressemed06092001k.htm
Det lysægte Photo Paper Pro (der fås som 10 x 15 cm, A4 og A3+) er ideelt
til arkivbrug, til udstillingsmateriale, der udsættes for store lysmængder -
og til fotoprint, der ligner traditionelle papirbilleder og har mindst lige
så lang holdbarhed. Canon garanterer mere end 25 års lysægthed1 (under
forudsætning af visse opbevaringsforhold) for billeder, der er udskrevet på
Photo Paper Pro (PR?101
1) Canon accelererede testbetingelser:
Temperatur 24 °C
Luftfugtighed 60%
Lyskilde: Hvidt lysstofrør med 70.000 lux
Betingelser: Antag 1 dags belysning ved 500 lux i 10 timer
2 mm glas med luftlag over printprøven
m.v.h.
EA

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 01-02-04 23:31

> [...]

> Luftfugtighed 60%
> Lyskilde: Hvidt lysstofrør med 70.000 lux
> Betingelser: Antag 1 dags belysning ved 500 lux i 10 timer

Mange tak for dit svar.
Må jeg spørge om du kan oplyse mig det fulde navn for denne type papir du
omtaler? Og hvis du også kan henvise mig til en forhandler/salgssted ville
det være fantastisk Hvilket prisniveau taler vi ca. om for A4?

Mvh
Morten

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 02-02-04 19:31

> [...]
KLIP
> [...]
> omtaler? Og hvis du også kan henvise mig til en forhandler/salgssted ville
> det være fantastisk Hvilket prisniveau taler vi ca. om for A4?

http://no.kelkoo.com/b/a/ss_Photo_papir.html
Prøv og kig her
m.v.h.
EA

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-02-04 01:24

On 2004-02-01, Morten Munk-Jensen <munk-jensen@FJERNESgyxi.dk> wrote:
> [...]
> sig at efter godt et årstid, er billederne allerede blevet "dårlige". Jeg
> vil derfor meget gerne vide hvordan jeg bedst muligt opbevarer mine

Jeg har nogle, printet på Canon printer, billigt fotopapir.

Det jeg lagde i vinduet falmede hurtigt.
Dem jeg hængte på køleskabet er mærkbart blegnet efter et år.
Dem jeg lagde i plastlomme, og som ligger under mit skriveunderlagt på
kontoret, og som ser en del lys er stadig tip-top efter et års tid.
Så luften har betydning.

Jeg vil anbefale du vacuumpakker dem og smider dem i fryseren.

Fra : Alex W

Dato : 02-02-04 23:37

> [...]
> Så luften har betydning.
>
> Jeg vil anbefale du vacuumpakker dem og smider dem i fryseren.

He he ...
Prøv at købe en inkjet printer med pigmenteret blæk. Papir fra Ilford (kendt
fra de gode gamle SH dage) giver 30 års lysægthedsgaranti på deres produkter
på print med pigmenteret blæk.
http://www.ilford.com/html/us_english/prod_html/galerie/default.htm

Epson er lidt mere flippet og giver op til 75 år ???

/Alex W