Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
300D: Rensning af sensor?
Fra : Thomas Rybak

Dato : 31-01-04 11:17

Jeg har fået nogle støvpartikler på min sensor, og skal i den forbindelse
have noget udstyr til at rense den med.

Jeg har hørt godt om produkter som dette: http://www.digipad.co.uk/

Hvad kan ellers anbefales, og hvor kan jeg få det i Kbh??

Mvh Thomas

Fra : Mic Holm

Dato : 31-01-04 11:25

Jeg bruger selv en almindelig linse-pudse-klud (CanoClear) som jeg vikler
rundt om en vatpind, og gnubber lidt med. Det virker fint.

Jeg talte med kamera-værkstedet om det, og der sidder faktisk en lille
glasplade (som også er IR-filter) ovenpå sensoren, så det er ikke selve
CMOSen du renser. Glaspladen koster dog stadig 1500, så vær forsigtig. Den
er så dyr fordi der er Infrared filter i den.

--Michael

Fra : Thomas Rybak

Dato : 31-01-04 11:44

> Jeg bruger selv en almindelig linse-pudse-klud (CanoClear) som jeg vikler
> rundt om en vatpind, og gnubber lidt med. Det virker fint.

Har du et link til et sted jeg kan købe den i DK og til producenten?

> [...]
> CMOSen du renser. Glaspladen koster dog stadig 1500, så vær forsigtig. Den
> er så dyr fordi der er Infrared filter i den.

Ja, det er rigtigt, det vidste jeg egentlig godt. Men det bliver ofte omtalt
som "sensor cleaning"

Mvh Thomas

Fra : Ulrik Henneberg

Dato : 01-02-04 00:37

On Sat, 31 Jan 2004 11:24:42 +0100, in dk.fritid.foto you wrote:

>Jeg bruger selv en almindelig linse-pudse-klud (CanoClear) som jeg vikler
>rundt om en vatpind, og gnubber lidt med. Det virker fint.

Jeg brugte også gnubbemetoden samtidig med at jeg åndede ind på
glaspladen. Meget effektiv. Husk at bruge et frisk stykke stof hele
tiden ligesom når man polerer et spejl blank. Jeg fik at vide fra
fotohandleren at glaspladen er den man kalder for low-pass filtret.

En god måde at teste sin sensor for skidt er flg.:
Stil kameraet på mindste blænde (højeste tal) eks. 32
derefter manuel-focus og focus på uendeligt.
Eksponer med +1 og tag et billede mod et oplyst hvidt stykke papir.
Hvis sensoren er beskidt vil der være mørke dråbeformede punkter på
billedet.
Prøv endvidere med blænde 22 og 11

Mvh. Ulrik
www.ulrikhenneberg.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-01-04 13:13

Thomas Rybak wrote:

> Jeg har fået nogle støvpartikler på min sensor, og skal i den forbindelse
> have noget udstyr til at rense den med.

Hvis det kun er støv, så burde det kunne pustes væk med luft,
gå på apoteket og køb en øreskyllebold, den er ti gange så
effektiv som dem fotohandleren sælger, og det er kvalivaren
den holder et helt liv.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Knud Bonke

Dato : 31-01-04 13:25

:
[...]

Jeg købte en speck grapper her:
http://www.crown-digital.co.uk/ishop/883/shopscr200.html
og selvom det løb op i 16£ inden den kom i hus, er den effektiv
Hilsen Knud

Fra : max

Dato : 31-01-04 15:32

> Jeg købte en speck grapper her:
> http://www.crown-digital.co.uk/ishop/883/shopscr200.html
> og selvom det løb op i 16£ inden den kom i hus, er den effektiv
> Hilsen Knud

Har lige afprøvet specgrapper, uha, lige ud af røret
efterlod den mere end den samlede op -
ikke betrykkende. -max-

Fra : Knud Bonke

Dato : 31-01-04 15:52

: Har lige afprøvet specgrapper, uha, lige ud af røret
: efterlod den mere end den samlede op -
: ikke betrykkende. -max-

Det kræver tålmodighed, godt lys, lup og lidt tankevirksomhed.
Pletter i billedet sidder spejlvendt på sensoren.
Men som sagt, havde den kostet 2£ i stedet for 16, havde jeg
anskaffet flere.
Tidligere her i gruppen blev jeg anbefalet at suge i stedet for at
blæse (moderat støvsuger), det var en god ide.
Hilsen Knud