Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
told på gave fra usa?
Fra : Martin Gleit

Dato : 30-01-04 16:12

hvis en ven sender en telekonverter værdi 80 dollars fra usa og han sætter
"gift" mærkat på pakken, skal jeg så stadig betale moms, told mm?

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-01-04 16:19

Prøv at skrive til Told og skat. Du får nok også mere hjælp i
news:dk.forbruger.jura tror jeg nok den hedder. Men hvis du skriver til Told
og skat så inden for en uge for du et brev med hvad der skal betales evt.
Jeg tror nok du skal betale told på den slags ting. Det er jo næsten det
samme som hvis du køber noget i udlandet og tager det med hjem til danmark.

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-01-04 16:21

On 2004-01-30, Martin Gleit <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote:
> hvis en ven sender en telekonverter værdi 80 dollars fra usa og han sætter
> "gift" mærkat på pakken, skal jeg så stadig betale moms, told mm?

Ja. Grænsen går vist ved ca. 10 euro.
Husk at portoen er en del af varens værdi.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-01-04 16:24

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> skrev :

>hvis en ven sender en telekonverter værdi 80 dollars fra usa og han sætter
>"gift" mærkat på pakken, skal jeg så stadig betale moms, told mm?

Ja.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=92025&ov_id=0&i=28&top=91946&action=vis#i92025
--
Knud

Fra : Martin Gleit

Dato : 30-01-04 16:44

tak for svaret alle sammen...ifølge told og skat er ca 340 åbenbart hvad
man må få tilsendt som gave unden at skulle betale det ene og det andet
oveni...

Fra : Brian Lund

Dato : 30-01-04 17:30

> tak for svaret alle sammen...ifølge told og skat er ca 340 åbenbart hvad
> man må få tilsendt som gave unden at skulle betale det ene og det andet
> oveni...

Hvis han nu undlader at give den en værdi, eller en værdi som er lavere end
340 kr, ja så kan du vel godt :)?

Brian

Fra : Martin K. R.

Dato : 30-01-04 17:39

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote in message

> Hvis han nu undlader at give den en værdi, eller en værdi som er lavere
end
> 340 kr, ja så kan du vel godt :)?

1. Nej, I USA skal man påsætte en grøn mærkat på alle pakker til Europa,
hvorpå varens art og værdi SKAL påføres.

2. Det er strafbart iflg. amerikansk lov at afsenderen påfører en for lav
værdi.

3. Tolderne i DK er jo ikke dummere end andre mennesker. De er temmelig
ligeglade med hvilken værdi der står på den grønne seddel. De åbner pakken
for at finde en evt. faktura. Er der ingen, får du besked om at pakken kan
afhentes (mod betaling af moms + told), når du fremviser dokumentation for
købsprisen.

MVH,
Martin

Fra : Martin Gleit

Dato : 31-01-04 12:45

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote in message
> [...]
> afhentes (mod betaling af moms + told), når du fremviser dokumentation for

Hvad gør de så hvis det er en brugt varer og der ikke er nogen kvitering?

Fra : Martin K. R.

Dato : 31-01-04 14:26

> [...]
> andet

> Hvad gør de så hvis det er en brugt varer og der ikke er nogen kvitering?

Præcis det samme. Du skal dokumentere til hvilken pris du har købt varen
(brugt eller ej). En e-mail eller evt. en udskrift fra en internet
auktionsside _kan_ være tilstrækkelig dokumentation, men det vurderer de i
hvert enkelt tilfælde.

Martin

Fra : Martin Gleit

Dato : 31-01-04 14:30

> [...]
> (brugt eller ej). En e-mail eller evt. en udskrift fra en internet
> auktionsside _kan_ være tilstrækkelig dokumentation, men det vurderer de i

Hele pointen er jo at det er en gave og at jeg derfor ikke har købt
noget...har iøvrigt heller ingen mulighed for at dokumentere dens værdi????

Fra : Martin K. R.

Dato : 31-01-04 14:41

> kvitering?

> Hele pointen er jo at det er en gave og at jeg derfor ikke har købt
> noget...har iøvrigt heller ingen mulighed for at dokumentere dens
værdi????

Tro mig, det er de totalt ligeglade med. Det mener de er dit problem. Jeg
har været møllen igennem et par gange.
Jeg glemte engang et kamera i USA, og fik venner derovre til at eftersende
det. Det var en kamp at overbevise PD/T&S om at det ikke var en vare jeg
forsøgte at smugle ind i landet.

Uddrag fra telefonsamtale:

Mig: "Jamen, det er jo mit eget kamera!"
PD/T&S: "Ja, det kan vi jo ikke se noget om..."
Mig: "Hvad så hvis jeg havde glemt noget vasketøj? Skal det så også pålægges
moms og told?!"
PD/T&S: "Mjaa... det er op til den enkelte toldbehandler."

Det er for mig helt tydelig, at det er den stigende internethandel, der har
fået PD/T&S til at gå i paranoid selvsving...

Martin

Fra : Martin K. R.

Dato : 31-01-04 14:34

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote in message

<snip>

> [...]
> (brugt eller ej). En e-mail eller evt. en udskrift fra en internet
> auktionsside _kan_ være tilstrækkelig dokumentation, men det vurderer de i

Og vær forberedt på, at det brev du får fra PostDanmark/Told&Skat hvor du
bliver bedt om at dokumentere købet, er holdt i en nedladende tone i stil
ned "Nå, du troede nok du kunne snyde, men du blev klogere..."

Martin

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 31-01-04 16:04

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver bedt om at dokumentere købet, er holdt i en nedladende tone i stil
> ned "Nå, du troede nok du kunne snyde, men du blev klogere..."

Nå det med den nedladende tone har jeg nu aldrig bemærket!

Man får oplyst, at der er ankommet en pakke til fortoldning. Man bliver bedt
om at angive dens værdi samt fragtomkostninge. Jeg har prøvet det mange
gange uden at vedlægge nogen dokumentation, så længe det er private pakker
og værdien ikke forekommer dem vildt usandsynlig..
De beregner så ca. 5 pct. i told og 25 pct. moms af værdien. Pakken kommer
derefter med en postopkrævning til din bopæl.

Husk endelig at få sendt gennem det almindelige postvæsen (USPS eller sådan
noget lignende) for er det et af de private selskaber kommer der en stor
regning for spedition mm (et par hundrede kroner) hvor postvæsenet skal have
ca. 50 kr.

Endelig er der jo chancen for at pakken på forhånd anses for bagatelagtig og
du slet ikke kommer til at betale noget!

Kjeld Jakobsen

Fra : Martin K. R.

Dato : 31-01-04 17:00

"Kjeld Jakobsen" <bia@c.dk> wrote in message

> Nå det med den nedladende tone har jeg nu aldrig bemærket!
>
> Man får oplyst, at der er ankommet en pakke til fortoldning. Man bliver
bedt
> om at angive dens værdi samt fragtomkostninge.

Ja, præcis. Men hvorfor går man automatisk ud fra at der er tale om et køb?
Hvorfor ikke være en smule høflig, og oplyse f.eks. "Hvis der ikke er tale
om et køb, så... etc. etc."?

<snip>
> [...]
> noget lignende) for er det et af de private selskaber kommer der en stor
> regning for spedition mm (et par hundrede kroner) hvor postvæsenet skal

Helt enig. Også min erfaring.

> Endelig er der jo chancen for at pakken på forhånd anses for bagatelagtig
og
> du slet ikke kommer til at betale noget!

Jo, men så skal værdien vist anslås til max. 350 kr., og så kan det vist kun
sjældent betale sig at købe noget i f.eks. USA (fragtomkostningerne skal jo
være indregnet i de 350 kr.).

Martin

Fra : Martin Gleit

Dato : 31-01-04 17:06

> [...]
kun
> sjældent betale sig at købe noget i f.eks. USA (fragtomkostningerne skal

430 kr ifølge told og skats hjemmeside...en TC til 80 dollard fra ny kan vel
sagtens sætte til 45 dollars (brugt) + 10 dollars fragt = ca 330 kr? derved
burde der vel ikke komme ekstra omkostninger

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-01-04 17:39

On 2004-01-31, Martin K. R. <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:
> Ja, præcis. Men hvorfor går man automatisk ud fra at der er tale om et køb?
> Hvorfor ikke være en smule høflig, og oplyse f.eks. "Hvis der ikke er tale
> om et køb, så... etc. etc."?

Det er ikke køb der er fortoldningspligtige. Det er indførslen.
DVed at indføre en sådan vare snyder du jo europæiske fabrikanter
for penge. (Objektiver = Sigma Tyskland).

Fra : Martin K. R.

Dato : 31-01-04 19:17

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Det er ikke køb der er fortoldningspligtige. Det er indførslen.
> DVed at indføre en sådan vare snyder du jo europæiske fabrikanter
> for penge. (Objektiver = Sigma Tyskland).

Øh... jeg tror ikke helt vi taler om det samme. Jeg taler generelt om
forsendelser mellem f.eks. USA og Danmark. Man kan da for søren sagtens
sende pakker frem og tilbage uden at det har noget at gøre med varer der er
købt det ene eller det andet sted. Læs længere oppe i tråden om da jeg fik
eftersendt mit _eget_ kamera!

Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-02-04 01:41

On 2004-01-31, Martin K. R. <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:
> [...]
> købt det ene eller det andet sted. Læs længere oppe i tråden om da jeg fik

Enig. Men så er dit kamera en gang tidligere blevet indført.

Jeg havde engang en vare til reperation i USA, og der måtte jeg udfylde
udførselspapirer for at være sikker på at få varen tilbage uden told og
moms.