Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opløsning?
Fra : Kim S

Dato : 30-01-04 11:44

Hej i gruppen
Jeg har ikke selv et digitalt kamera derfor spøgsmålet!
Hvor høj opløsning skal man op i, for at få et godt billede til A4
MVH Kim S

Fra : Jens Christensen

Dato : 30-01-04 12:04

"Kim S" <ks-nospam@post.cybercity.dk> wrote in message
> Hej i gruppen
> Jeg har ikke selv et digitalt kamera derfor spøgsmålet!
> Hvor høj opløsning skal man op i, for at få et godt billede til A4
> MVH Kim S

For 43 min. siden var der faktisk en, der reklamerede med at han havde lavet
en smart liste hvor man kan se det :)

Man plejer at sige, at 300dpi er god kvalitet.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Michael Schrøder

Dato : 30-01-04 12:40

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> wrote in message

> "Kim S" <ks-nospam@post.cybercity.dk> wrote in message
>
> For 43 min. siden var der faktisk en, der reklamerede med at han havde
lavet
> en smart liste hvor man kan se det :)

http://www.thuroe.dk/default.asp?infoId=1391629
- den er i øvrigt allerede blevet opdateret

> Man plejer at sige, at 300dpi er god kvalitet.

Enig - så udfra ovennævnte side skal du bruge ca. 3500x2500 pixels eller ca.
8 Mp.

Næste spændende spørgsmål er så hvor stor opløsning en printer skal have for
at kunne printe et billede i 300 DPI godt

mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-01-04 12:45

On 2004-01-30, Michael Schrøder <news4mis1@schroeder.dk> wrote:
> [...]
>
> Næste spændende spørgsmål er så hvor stor opløsning en printer skal have for
> at kunne printe et billede i 300 DPI godt

Blade og magasiner er i 153 lpi, og ofte kun 240 dpi. Her printes
typisk med 1270 eller 2540 dpi.

De 300 dpi er hvis man vil sidde og se på billedet med forstørrelsesglas.
Hvis det er til at hænge op er 2Mpix nok.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-01-04 13:54

> Blade og magasiner er i 153 lpi, og ofte kun 240 dpi. Her printes
> typisk med 1270 eller 2540 dpi.
>
> De 300 dpi er hvis man vil sidde og se på billedet med forstørrelsesglas.
> Hvis det er til at hænge op er 2Mpix nok.

2 MP er nok til at kigge på, men skal du arbejde med tryksager og andre ting
skal du i hvert fald op i 4 MP. Alle digitale SLR kameraer som pressefolk
bruger i dag er over 4 MP.

2 MP - 180 Dpi
4 MP - 360 Dpi

osv.

Mvh
Simon

Fra : Michael Schrøder

Dato : 30-01-04 14:02

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Blade og magasiner er i 153 lpi, og ofte kun 240 dpi. Her printes
> typisk med 1270 eller 2540 dpi.

Kan man sige at de printer med 5-10 gange billedets opløsning ?

> De 300 dpi er hvis man vil sidde og se på billedet med forstørrelsesglas.

På denne side http://www.olympus.dk/digital/print_size.htm som gav ideen til
min side står der:
"Vælg 150 dpi til gode resultater og 300 dpi til fremragende og
professionelle fotoprints."

> Hvis det er til at hænge op er 2Mpix nok.

1600x1200 pixels er 1,9 Mpix som ved 150 dpi giver et print på 27,1 x 20,3
cm dvs lige knap A4.

Så det kommer an på hvad man synes er nok

mvh Michael

Fra : Axel Søgaard

Dato : 30-01-04 15:11

Hvad hjælper det,med 8 Mp-hvis ikke optikken kan følge med-altså der er
flere ting at tage i betragtning
God weekend
Axel Søgaard

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 30-01-04 17:02

"Axel Søgaard" <Axelsoegaard@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad hjælper det,med 8 Mp-hvis ikke optikken kan følge med-altså der er
> flere ting at tage i betragtning

Hej

Ja, og hvordan og hvem skal definerer "et skarpt billede", vi har alle
sammen forskellige krav, om det er til repro på blankt papir i stor
størrelse, eller et billede af oldemor til at hænge bag døren.
Så man må se på sit eget behov og vælge udstyr derudfra, og ikke forlade sig
til at ride med på bølgen om at have det nyeste og største kamera, de fleste
ville være dækket ind med et 2MP kamera af et godt mærke.
Jeg har selv fået lavet flotte billeder i A4 med filer fra et gammelt 2MP
Canon S10 kørt på ½ kraft !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Kim S

Dato : 30-01-04 23:16

Hej igen
Tak for svarene!
God side http://www.thuroe.dk/default.asp?infoId=1391629

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 31-01-04 16:16

> Hej i gruppen
> Jeg har ikke selv et digitalt kamera derfor spøgsmålet!
> Hvor høj opløsning skal man op i, for at få et godt billede til A4
> MVH Kim S

Jeg har for nyligt fået lavet en A3 digital fremkaldelse af et 3,1 mpix
billede på ISO 800, og det ser nydeligt ud på afstand, kigger man helt tæt
på, kan man godt se det ikke er optimal kvalitet, men fra 1/2 meter og
længere væk ser det helt fint ud...

--
Martin Kaltoft

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-01-04 17:34

On 2004-01-31, Martin Kaltoft <martin@[> wrote:

> [...]
> billede på ISO 800, og det ser nydeligt ud på afstand, kigger man helt tæt
> på, kan man godt se det ikke er optimal kvalitet, men fra 1/2 meter og

Ja, folk er generelt for hysteriske / teknologifikserede.
2 Mpix giver rimeligt A4, uanset at det ikke er 300 dpi eller
de 200-240 dpi som gode blade er trykt i.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 31-01-04 18:11

"Martin Kaltoft" <martin@[nospam]nitro.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billede på ISO 800, og det ser nydeligt ud på afstand, kigger man helt tæt
> på, kan man godt se det ikke er optimal kvalitet, men fra 1/2 meter og

Ja, det ser langt fra godt ud

Mvh. Tommy