Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
s/h med digital
Fra : CCOS

Dato : 30-01-04 08:15

Her længe overvejet om man skulle hoppe med på bølgen og købe et
digitalt kamera, problemmet er at jeg endnnu ikke har set test hvor
sort/hvid foto bliver bedømt, ej heller en indstillng på selve
kameraene som gør at dset er s/h "mode" hvordan gøre dette? skal man
en tur omkring sit billiedbehandlings program og nogle der har gode
erfaringer med det?

CCOS

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 30-01-04 07:19

På mit gode gamle Nikon D1 D-SLR kan jeg vælge at lave billederne i S/H.

Alternativt så kan man også gøre det under efterbehandlingen i f.eks. Photo
Shop.

Claus Smith

www.claussmith.com
www.pigefotografen.dk

Fra : John Poulsen

Dato : 30-01-04 08:28

Det er en "Standard-mode" - tror ikke du kan købe en /rimelig/
digikamera, der ikke har S/H...
Det gælder alle de kendte mærker - mindst :).

Hvis det er et billede der *skal* tages som S/H - gør det da endelig i
kameraet...

Men enhver billedbehandlingsprogram med respekt for sig selv har også
RGB -> S/H funktionen,
og jeg har ikke haft problemer i den henseende, uanset hvilket program.

John

Fra : Martin Gleit

Dato : 30-01-04 10:44

> Hvis det er et billede der *skal* tages som S/H - gør det da endelig i
> kameraet...

Man bør aldrig bruger kameraets S/H funktion...giver sjældent det bedste
resultat...funktionen findes så vidt jeg ved heller ikke på nogle seriøse
hig end cams....brug derimod PS...mange måder at gøre det på...greyscale er
den lettelse, men ikke den bedste....channel mixer er et goldt valg

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-01-04 10:56

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote in message

> [...]
er
> den lettelse, men ikke den bedste....channel mixer er et goldt valg

Forklar lige helt præcist: er det en stavefelj, hvor der skulle stå "godt"
valg, eller er det et "goldt"="ufrugtbart" valg.

Jeg kunne godt tænke mig me mere teknisk begrundelse.

Bo //

Fra : Martin Gleit

Dato : 30-01-04 11:01

> [...]
> valg, eller er det et "goldt"="ufrugtbart" valg.
>
> Jeg kunne godt tænke mig me mere teknisk begrundelse.

jeg prøver på at sige "et godt valg"

Fra : Michael Schrøder

Dato : 30-01-04 11:16

> jeg prøver på at sige "et godt valg"

Det er godt...

- men jeg fandt engang en god vejledning i hvordan man gør det rigtig flot
med Photoshop, er der nogen der har en link til den ?

mvh Michael

Fra : KNL DtP

Dato : 30-01-04 11:27

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse

> - men jeg fandt engang en god vejledning i hvordan man gør det rigtig flot
> med Photoshop, er der nogen der har en link til den ?

ved ikke om det er denne du leder efter, men den viser fint fordelen ved at
bruge Channel Mixer i stedet for bare at konvertere til Grayscale:

http://www.outbackphoto.com/workshop/channelmixer/channelmixer.html

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : enrico

Dato : 30-01-04 14:38

On Fri, 30 Jan 2004 11:15:42 +0100, "Michael Schrøder"
<news4mis1@schroeder.dk> wrote:

>- men jeg fandt engang en god vejledning i hvordan man gør det rigtig flot
>med Photoshop, er der nogen der har en link til den ?

Ja, jeg kan heller ikke finde mit gode link længere, men søg under
channel mixer. Det er værktøjet, man bruger i Photoshop, når man skal
lave gode SH billeder fra digitale farve-filer.

-enrico

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-01-04 12:44

On Fri, 30 Jan 2004 10:56:25 +0100, "Bo Bjerre"
<post@sidebanen.dk> wrote:
klip
>Forklar lige helt præcist: er det en stavefelj, hvor der skulle stå "godt"
>valg, eller er det et "goldt"="ufrugtbart" valg.
>
>Jeg kunne godt tænke mig me mere teknisk begrundelse.
>
>Bo //

Forklar lige, er det en stavefejl, eller stammer du, ha ha ha
mvh Ebbe
undskyld jeg kunne ikke dy mig

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-01-04 14:13

Det syntes jeg ikke er særligt sjovt, det skal man ikke lave grin, jeg har
altdi stammet temmeligt meget og jeg blive meget, meget sur når folk gør
grin med det, for det er altså ikke sjovt. Tænkt dig lige om en anden gang.

Mvh
Simon

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-01-04 17:09

On Fri, 30 Jan 2004 14:13:04 +0100, "Simon Nielsen"
<news@REMOVETHISsiho.dk> wrote:

> [...]
>grin med det, for det er altså ikke sjovt. Tænkt dig lige om en anden gang.

det var ikke for at gøre grin med dig, hvordan skulle jeg vide at
du stammer, men formodentlig ikke når du skriver.
Gud, hvor jeg savner Jørgen Ryg
mvh Ebbe

Fra : Simon Nielsen

Dato : 31-01-04 02:10

> det var ikke for at gøre grin med dig, hvordan skulle jeg vide at
> du stammer, men formodentlig ikke når du skriver.
> Gud, hvor jeg savner Jørgen Ryg
> mvh Ebbe

Det er i orden. Det bare for at man skal måske ikke gøre grin med andre folk
der har et handikap. Jeg tror at hvis de som har downs syndrom vidste hvor
meget folk i krogene taler om dem, altså både godmodigt, så som "de er så
søde" og den slags ting og også af dem der direkte griner af dem fordi de er
anderledes, så ville de da blive virkeligt kede af det og såret. Ikke fordi
vi skal ud og snakke følelser og handikap herinde. Men bare lige en tænker
til en anden gang.

Mvh
Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-01-04 14:10

Der er du forkert på den. De helt store DSLR kameraer har alle S/H funktion
og det virker rigtig godt.

Mvh
Simon

Fra : Jens Christensen

Dato : 30-01-04 11:25

"John Poulsen" <john@nosp.am> wrote in message
> Det er en "Standard-mode" - tror ikke du kan købe en /rimelig/
> digikamera, der ikke har S/H...
> Det gælder alle de kendte mærker - mindst :).

Mit nye Sony V1 kan faktisk ikke :-/
Til gengæld kan den skyde i 4 andre modes som jeg ikke kan bruge til en
pind!

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-01-04 14:14

> Mit nye Sony V1 kan faktisk ikke :-/
> Til gengæld kan den skyde i 4 andre modes som jeg ikke kan bruge til en
> pind!

LOL

Hvad skal man så bruge det til.

Mvh
Simon

Fra : Pico

Dato : 31-01-04 00:25

Jens Christensen wrote:
> "John Poulsen" <john@nosp.am> wrote in message
>>

> Mit nye Sony V1 kan faktisk ikke :-/
> Til gengæld kan den skyde i 4 andre modes som jeg ikke kan bruge til
> en pind!

Det var dog uheldigt, hvad er det for 4 modes du ikke kan bruge til en pind ?
Pico

Fra : Jens Christensen

Dato : 31-01-04 01:01

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> wrote in message

> Det var dog uheldigt, hvad er det for 4 modes du ikke kan bruge til en
pind ?

Der er faktisk kun 3...kom til at tælle Off med da jeg talte
Det er Solarize, Sepia og Neg. Art.
Jeg er på en måde ret ligeglad, er tilhænger af at gøre det i PS, for så har
man alle muligheder. Forstået på den måde, at tager man et rigtigt godt
billede i SH, så er man ligesom låst til det...bliver svært at få farver på
det :) Tager man i farve kan man altid vælge SH, Sepia eller hva man nu
lyster...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Pico

Dato : 03-02-04 21:56

Jens Christensen wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> wrote in message

> Der er faktisk kun 3...kom til at tælle Off med da jeg talte
> Det er Solarize, Sepia og Neg. Art.

Dem havde jeg fulstændig glemt. Der forstår jeg dig godt, dem har jeg
aldrig brugt.
Pico

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 30-01-04 16:23

"CCOS" <CCOS@haggaf.dk> wrote in message
> [...]
> kameraene som gør at dset er s/h "mode" hvordan gøre dette? skal man
> en tur omkring sit billiedbehandlings program og nogle der har gode

Hvis man laver s/h i kameraet, skal det så først laves til et farvebillede
og derefter s/h eller kan kameraet lave s/h med det samme. Jeg tænker på,
der går jo noget skarphed tabt når kameraet interpolerer sig til
farvebilledet. Vil man kunne undgå det ved at bruge s/h i kameraet?

mvh Frank

Fra : John Poulsen

Dato : 30-01-04 20:01

Rent teknisk har jeg fundet svaret her:
http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Camera_System/Colour_Filter_Array_01.htm

Hvor jeg har bemærket sætningen: To produce a colour image a CFA
(Colour Filter Array) is placed over the monochrome sensor pixels, in
reality the CFA is made up of very thin layers of coloured dye.

Mvh.

John

Fra : CCOS

Dato : 31-01-04 10:47

On Fri, 30 Jan 2004 20:01:08 +0100, "John Poulsen" <john@nosp.am>
wrote:

> [...]
>(Colour Filter Array) is placed over the monochrome sensor pixels, in
>reality the CFA is made up of very thin layers of coloured dye.

Ja her har vi så mit støste problem det er åbenbart ikke fysisk muligt
at komme uden om at tage et farve billede og så konvertere det om til
s/h om det så er selve kameraet eller et program der gør det er det
min klare overbevisning at jo flere gange man roder rundt med det
uanset de bedste algoritmer til det, vil der gå informationer tabt og
der med, vil i dette tilfælde et s/h billede være dårligere en
nødvendigt.

Så jeg tror jeg holder mig til de gode "gamle" film og duften af
kemi. her ser jeg den bedste kvalitet især i s/h Der er jeg ikke
begrænset i et bestemt antal mulige farver/gråtoner 24/32/48 bit eller
hvor langt man nu er nået op på.

CCOS

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-01-04 12:45

On 2004-01-31, CCOS <CCOS@haggaf.dk> wrote:
> [...]
> uanset de bedste algoritmer til det, vil der gå informationer tabt og
> der med, vil i dette tilfælde et s/h billede være dårligere en

Du kunne tage fat i RAW billedet (dcraw er open source der kan konvertere
til RGB med interpolationen), og måske hente noget ekstra her.
Billedet er stadig taget med farvefiltre foran sesorerne, men det er muligt
du kan hente noget der er skarpere ud af RAW formatet.

> [...]
> kemi. her ser jeg den bedste kvalitet især i s/h Der er jeg ikke
> begrænset i et bestemt antal mulige farver/gråtoner 24/32/48 bit eller

3x12 bit anvendes i dag. Men 2x2 pixels (2 grønne, 1 rød og en blå)
interpoleres sammen til 4 pixels på det endelige billede, og dermed
er der lidt mindre skarphed.

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 31-01-04 21:58

Hejsa!

Jeg har taget en serie boksebilleder med mit Canon300D (som ikke kan tage
s/h) og "konverteret" dem til Grey Scale i Paint Shop Pro. Derefter har jeg
ændret lidt i kontrast og lys.
Jeg er egentlig ret godt tilfreds med resultatet.
Se dem her http://bo.joergensen3.person.emu.dk/boksegalla2004/

Hilsen Bo

Fra : max

Dato : 01-02-04 00:18

"Bo Jørgensen"
> [...]
> ændret lidt i kontrast og lys.
> Jeg er egentlig ret godt tilfreds med resultatet.

Det er fremragende, kan ikke gøres bedre!!! -max-

Fra : Per K. Hansen

Dato : 30-01-04 19:50

Den Fri, 30 Jan 2004 16:23:10 +0100. skrev Frank K. Jensen:

> [...]
> der går jo noget skarphed tabt når kameraet interpolerer sig til
> farvebilledet. Vil man kunne undgå det ved at bruge s/h i kameraet?

Det er rigtigt at rød/grøn/blå pixlerne ikke fysisk sidder samme sted
og man faktisk beregner sig til 3 farvede pixler ud fra 3 pixler med
farverne rød grøn og blå (eller et andet farvesystem måske). Men de 3
fysiske pixler har jo hver et farvefilter på, og ser dermed ikke den
rigtige gråtone, men kun det lys, der kommer i en bestemt farve. Derfor
skal den alligevel have lidt at vide fra nabopixlerne i andre farver, for
at give korrekt niveau.

--

Mvh Per K. Hansen