Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blåstik?
Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 18:13

Hey

Hvorfor laver et digitalkamera så voldsom blåstik når man tager foto med
meget sne?
Olympus E-20

--
Tom

Fra : Soren Kuula

Dato : 29-01-04 18:27

Tom wrote:
> Hey
>
> Hvorfor laver et digitalkamera så voldsom blåstik når man tager foto med
> meget sne?
> Olympus E-20

Det gør alle kameraer da ?

Sneen reflekterer blåt ret godt :) - og specielt meget blåt er der hvis
himlen er blå.

--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 23:44

> Det gør alle kameraer da ?
>
> Sneen reflekterer blåt ret godt :) - og specielt meget blåt er der hvis
> himlen er blå.

har fundet løsningen (i Politikens Fotobog)....må prøve at stille
exponeringen på +1.5 så skulle den være ok.

--
Tom

Fra : Klaus Madsen

Dato : 30-01-04 00:32

> har fundet løsningen (i Politikens Fotobog)....må prøve at stille
> exponeringen på +1.5 så skulle den være ok.
>
> --
> Tom

Hej Tom

Du bytter lidt om på tingene.
Det med at stille eksponerings-kompensationen på f.eks. +1.5 er fordi
at kameraets lysmåler "siger" hold da k.... hvor er der meget lys (du bliver
jo også selv blændet af sneen) og skruer derfor nedfor eksponeringen, så
du får underbelyste billeder. Men når du så giver den de +1.5 så tvinger du
eksponeringen til ayt blive 1.5 blænde højere end kameraet ville have valgt.

Det som du egentlig spørger om er noget helt andet. Det er hvidbalancen
på kameraet du skal have fat i. Nu ved jeg ikke hvilket kamera du har, så
det
må du læse om i manualen.

Mvh. Klaus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-01-04 19:26

Tom wrote:

> Hvorfor laver et digitalkamera så voldsom blåstik når man tager
> foto med meget sne?

De fleste kameraer bliver snydt og underbelyser sne-billeder...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Asboe

Dato : 29-01-04 22:27

Niels Ebbesen skrev i meddelelsen:
<40195020.49898B8C@niels-ebbesen.net>

>De fleste kameraer bliver snydt og underbelyser sne-billeder...!

Der er egentlig underligt at digitale kamaraer, ikke har en pre
programeret indstilling for sne.

--
Hilsen Asboe

Fra : Jens Christensen

Dato : 29-01-04 22:38

"Asboe" <asboe_fjernmig@get2net.dk> wrote in message
> Niels Ebbesen skrev i meddelelsen:
> <40195020.49898B8C@niels-ebbesen.net>

> Der er egentlig underligt at digitale kamaraer, ikke har en pre
> programeret indstilling for sne.

Det har "de" også hvis man køber et Sony V1
Har fået taget nogle gode billeder denne uge...ingen af dem er overbelyst
eller kraftigt underbelyst.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 29-01-04 22:51

>digitale kamaraer
Man kan vil bare tage et billede og se det er godt nok.
Er det dårligt kan man jo tage et mere.

Må må jo udnytte de fordele man har med digi.

Jan

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 30-01-04 15:37

> Hvorfor laver et digitalkamera så voldsom blåstik når man tager foto med
> meget sne?

Hej Tom

Har du tænkt på hvorfor havet er blåt, et enkelt glas vand er jo ikke blåt
at se på.
Det er himlen der reflekteres i vandet, det samme er gældende i sne, mest
udtalt er det i skyggerne.
Bare prøv at belyse 1½-2 blænder mere, så er fænomenet næsten væk.

Og det var klogt af dig at se i Politikkens Fotobog, den er et godt redskab.

Og husk at selv på et monster stort og dyrt digitalkamera, er der kun tre
(3) ting det kan indstille, belysningstid, blænde og afstand !

Hvidbalancen stilles jo automatisk, og for at få mere styr på det, skal man
have en farvetemperaturmåler, unødvendigt da små udsving rettes i PS.

--
Venlig hilsen / Best regards