Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
HJÆLP: Indstilling af skærm (Sony G400 usk~
Fra : Jan Richardy

Dato : 23-04-01 09:17

Heya ...

Jeg har et spørgsmål omkring indstilling af min skærm. Jeg har en 19" Sony
G400 og en ny G4 dual 533 mhz Mac computer med et GeForce 2 kort.

Mit spørgsmål er, at når jeg skal kalibrere min skærm og starter med at køre
kontrasten helt i top (100) bliver små 8-12 pt typer (ISÆR sort tekst på
helt hvid baggrund) helt uskarpe og nærmest ulæselige. Hvis kontrasten køres
ned, mindskes problemet og lige nu kører jeg med en kontrastindstilling på
omkring 70-75 for ikke at blive alt for irriteret. Hvis kontrasten køres
helt ned til 20-30 stykker står de små typer helt skarpt.

Det samme sker, hvis jeg for sjov også kører brightness i top.

På mit arbejde sidder jeg også med en G400 skærm (på en win2000 PC med et
Matrox G400 grafikkort) og her kan kontrasten umiddelbart sagtens køres i
top, uden at sorte typer på hvis baggrund bliver uskarpe.

Det skal nævnes, at min egen G400 havde dog også problemet inden jeg købte
min Mac (brugte en PC med WinME og Matrox G400 Max).

Jeg har kørt både degauss og image restoration, men det hjælper ikke meget
.... Der står heller ikke et køleskab eller lign. lige klods op ad skærmen

Nogen som en ide til hvad der kan være galt ? Er det evt. skærmen som er
defekt, eller kan det rettes uden prof. hjælp ?

---

Vi snakkes...
Jan Richardy

jan@richardy.dk
www.richardy.dk

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 23-04-01 19:50

"Jan Richardy" <jan@richardy.dk> wrote in message
> [...]
> helt ned til 20-30 stykker står de små typer helt skarpt.
>
> Det samme sker, hvis jeg for sjov også kører brightness i top.

Ja, Skærme kører ikke optimalt med brightness og kontrast i top.

Der er flere af G-force der har et dårligt konstrueret lavpas filter i
udgangen, dette resulterer i at der i høje opløsninger ikke er den behøvede
båndbredde til et skarpt signal = tekst bliver sløret, og dette ses bedst
ved sort/hvid, da det er der der er størst kontrast forskel.

Om det er dette der er skyld i dit problem, kan jeg ikke sige da du jo ikke
oplyser hvilken opløsning du kører med.

> Jeg har kørt både degauss og image restoration, men det hjælper ikke meget
> ... Der står heller ikke et køleskab eller lign. lige klods op ad skærmen.

Det hjælper ikke at afmagnitisere skærmen, hvis ens problem er at der er
defocuseret.

> Nogen som en ide til hvad der kan være galt ? Er det evt. skærmen som er
> defekt, eller kan det rettes uden prof. hjælp ?

Jeg er rimelig sikker på at skærmen er i orden. (95% sikker)

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen