Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kemi til fotofremkaldelse
Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-01-04 13:31

Hej NG

Jeg har før handlet hos en person i byne hvor jeg bor med Kemi og fotopapir
og sådan noget. Men han er pludselig stoppet med det og flyttet til udlandet
for at nyde resten af sit liv.

Så jeg vil høre om der er nogen der kender et godt sted, enten i Tyskland
eller Danmark hvor man kan købe kemi og fotopapir både til farve og
sort/hvid?

Mvh
Simon

Fra : CP

Dato : 28-01-04 13:43

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så jeg vil høre om der er nogen der kender et godt sted, enten i Tyskland
> eller Danmark hvor man kan købe kemi og fotopapir både til farve og

---------

Hej Simon

Der er vist - stadigvæk - muligheder nok, selv om det tynder ud i dem, der
også ved noget om tingene:

Uden at vide, om du tænker i farvenegativ, farvedia eller s/h kan jeg kun
give dig nogle meget brede muligheder.

Læs alt, hvad jeg har skrevet. Der kommer først en række links til Tyske
butikker, og jeg vil tro, at Brenner Foto - www.fotobrenner.de - er de
bedste, men måske ikke de billigste. Dernæst et par tip til DK-butikker:

www.ravensburgerfotoversand.de/

www.internet-foto.de/

www.foto-oehling.com

www.fotobrenner.de

www.foto-erhardt.de/

www.versandhaus-foto-mueller.de/

www.foto-raake.de/

www.fotokoch.org

www.fotoversandwutz.de/

www.isarfoto.com

www.technikdirekt.de

Ellers kan du prøve hos FotoSteen i Frederikshavn (måske hedder butikken
Foto & Video) - find selv telefonnummeret til hans butik i Danmarksgade,
9900 Frederikshavn.

mvh CP

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-01-04 14:25

> Ellers kan du prøve hos FotoSteen i Frederikshavn (måske hedder butikken
> Foto & Video) - find selv telefonnummeret til hans butik i Danmarksgade,
> 9900 Frederikshavn.
>
> mvh CP

Tak fo det hurtige svar. Jeg må lige se hvilken der er billigst

Mvh
Simon

Fra : CP

Dato : 28-01-04 13:51

> [...]
fotopapir
> og sådan noget. Men han er pludselig stoppet med det og flyttet til

Nåh, så er der da åbenbart stadigvæk en fotohandler, der har været i stand
til at tjene penge i Danmark - selv om han formentlig som vist alle de andre
har sagt noget helt andet, når man spørger til deres prisniveau.

mvh CP

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-01-04 14:24

> [...]
andre
> har sagt noget helt andet, når man spørger til deres prisniveau.

Ja han har arbejdet som fotograf i mange år og det var også ham der fik mig
igang. Han var nok den eneste virkeligt gode fotograf i Tønder så det tjente
han rimeligt på. Ud over det var det vist også noget med noget arv så det er
ikke fordi at han har været fotohandler at han kunne købe hus i udlandet

Mvh
Simon

Fra : CP

Dato : 28-01-04 15:55

> [...]
er
> ikke fordi at han har været fotohandler at han kunne købe hus i

Nåh, jamen måske er der noget om snakken, at der ikke kan tjenes penge på
fotohandel i Danmark Det undrer mig så blot - eller måske skyldes det
netop - at der er så mange i Tyskland, der lever godt af det, selv om deres
priser er langt lavere end de danske også når momsforskellen regnes med.

Men en god fotograf kan stadigvæk tjene penge, og det skulle også bare
mangle andet. Det er dejligt, at der er nogen, der kan li' deres arbejde og
er så entusiastiske, at de gider hjælpe andre på vej. Vi er efterhånden en
uddøende race, os der ved, hvad en fremkaldetank og et forstørrelsesapparat
er for noget.

Hvad er det, du laver selv - s/h, dias, farvepapir?

mvh CP

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-01-04 16:18

> [...]
forstørrelsesapparat
> er for noget.
>
> Hvad er det, du laver selv - s/h, dias, farvepapir?

Jeg sidder lidt og leger med forskellige filtre og sådanne ting. Og jeg
laver både S/H og farve. Dias bruger jeg ikke så meget, da jeg scanner mine
negativer ind og så bruger en bærbar puter og en projektor hvis jeg skal
vise billederne frem for folk.

Ja det er lidt synd at det digitale er ved at få overtaget. Jeg finder altid
sådan en ro ved at stå nede i mørkekammeret med en lille radio i et par
timer. Og så når man kommer op i lyset er man dejligt afslappet, måske på
grund af dampene ej udluftningen er tændt, men det lugter da lidt sjovt
sådan noget.

Mvh
Simon

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 28-01-04 21:51

> [...]
> timer. Og så når man kommer op i lyset er man dejligt afslappet, måske på
> grund af dampene ej udluftningen er tændt, men det lugter da lidt sjovt

Ja, det er rigtigt, glæden ved selv at have lavet et billede, er større
efter en tur i mørkekammeret end hvis det "bare" kommer ud af printeren.
Det kan sammenlignes med en tur i biografen, man forbereder sig, bestiller
billetter, ja, jeg vil sige at man sætter sig op til at se en bestemt film,
og på vejen hjem tænker man over hvad man har set.
Man kan jo også se filmen i fjernsynet, men det er ikke det samme, der
mangler noget.
Dampene, de er ikke så sjove, især iseddiken i stopbadet lugter fælt, men
opløsningen er svagere end ren husholdningseddike, og agurkesalaten ryger da
ned med velbehag!

Jeg tror faktisk at det er en del farligere at ryge!

Jeg taler om kemi til sort/hvid, med farvekemi er det en anden sag.

Hvis man ikke har prøvet at arbejde i et seriøst mørkekammer, har man en
oplevelse til gode.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-01-04 22:58

> [...]
>
> Jeg taler om kemi til sort/hvid, med farvekemi er det en anden sag.
>
> Hvis man ikke har prøvet at arbejde i et seriøst mørkekammer, har man en

Jeg har noget fixer og stopbad der lugter af æblemost til farve Måske det
er ny ide de er kommet med. Men jeg vil da give dig ret. Hvis ikke man har
prøvet at stå og fremkalde selv så skulle man finde en der har et
mørkekammer, skyde en film og så give sig tid til at lære det. Det er også
en ret stor JUHU oplevelse når det lykkes første gang og også de 100 første
gange Bare det at man kan

Det er da sikkert nok farligere at ryge. Jeg har aldrig hørt om nogen der
har taget skade af kemien ude på Gabs i Tønder.

Mvh
Simon

Fra : C. Poulsen

Dato : 28-01-04 22:48

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> wrote in message news:<4017d2bd$0$29350$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> timer. Og så når man kommer op i lyset er man dejligt afslappet, måske på
> grund af dampene ej udluftningen er tændt, men det lugter da lidt sjovt

Hej Simon

Jeg bruger fotoplaneten.dk når jeg handler S/H kemi, der er fin
service og rimelige priser, jeg ved at en fra min fotogruppe har købt
farvekemi igennem mener ikke at det er i deres ebutik, men skriv til
dem, de har meget mere end det der er i deres ebutik.

Carsten

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-01-04 10:52

> [...]
> farvekemi igennem mener ikke at det er i deres ebutik, men skriv til
> dem, de har meget mere end det der er i deres ebutik.

Tak det vil jeg Prøve. Jeg har nemlig kigget de forskellige tyske butikker
igennem og selv om jeg bor 5 km fra grænsen så forstår jeg ikke bedre tysk
af det.

Mvh
Simon