Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fejl i digitalt kamera
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 28-01-04 09:19

Jeg har et godt to år gammelt Epson PhotoPC 3000Z kamera, som for
noget tid siden er begyndt at lave et rødt felt på alle mine
billeder. Ofte ser man det ikke, men tager man et billede af en
blå himmel er det tydeligt og ret irriterende.

Feltet er der også når jeg i "optage-mode" kigger på displayet
bag på kameraet, så det er kameraet den er galt med.

Hvad kan det skyldes, kan det laves og kender nogen en god
forretning, helst i Århus, hvor man kan indlevere et Epson
kamera. Jeg er nemlig ret glad for kameraet, der tager gode
billeder med 3,3 mio pixels.

Se eksempel på fejl her:
http://www.newlimit.dk/FotoFejl.htm

mvh

Lars

Fra : Hagman

Dato : 28-01-04 11:00

Har du prøvet at rense linsen ?

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 28-01-04 16:32

Hagman wrote:
> Har du prøvet at rense linsen ?

Nærliggende, men jeg har selvfølgelig renset linsen med alt
muligt rensemiddel og den ser også ret ren ud. Jeg er mere efter
om selve chippen kan gå i delvist i stykker eller om man kunne
forestille sig urenheder internt i kameraet.

Lars

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-01-04 22:53

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> wrote in message

> [...]
> om selve chippen kan gå i delvist i stykker eller om man kunne
> forestille sig urenheder internt i kameraet.

Det kan godt ske at din sensor i kameraet har fået et tryk. Men på mit Canon
Powershot A40 er der et sykke vej fra linsen ind til Sensoren (havde det
lige skilt ad og kigge). Men jeg havde set et Pentax hvor Sensor og linse
sad utroligt tæt på hinanden når det var lukket. Hvis man tilfældigvis er
kommet til at trykke på linsen temmelig hårdt kan det jo være at der har
været noget der har rørt sensoren. Men altså jeg tror ikke der er så meget
du kan i den situation. Løsningen ville være. Køb et nyt. Det er det eneste
jeg lige kan komme på.

Mvh
Simon

Fra : ole thofte

Dato : 30-01-04 21:14

> [...]
> forretning, helst i Århus, hvor man kan indlevere et Epson
> kamera. Jeg er nemlig ret glad for kameraet, der tager gode

Uden at ville gøre mig klog på, hvad fejlen kan skyldes, kunne det tænkes at
det er en vildfaren fiber eller lignende, der 'skygger' for sensoren. Det
kan jo være det er en rensning internt i kamaraet, der skal til. Jeg
fjernede i øvrigt den røde skygge på dit billede fuldstændigt på ca 10 sek
med 'clone-paintbrush' i PhotoImpact6. Det var måske også en måde at leve
med problemet.

Jeg har selv et problem med en 3 år Epson 3000Z, som ikke længere 'lystrer'
menuhjulet. Jeg spurgte i Kamerahuset i Kbhvn, hvad det kunne gøres. de
foreslog, lige som en anden her, at købe et nyt kamera, fordi
reparationsomkostningerne nærmest ville starte over 1000 kr selv ved en
banal fejl og et nyt kamera med samme kvalitet kunne fås under 3000 kr. fx
Canon A70. Samtidig foreslog de så at investere i en forsikring (ca 25%) mhp
fremtidige reparationer. Selv om det selvfølgelig også er salgssnak, så er
der nok en god bid fornuft i forslaget, fordi kameraerne falder i pris hele
tiden, mens reparationsomkostningerne stiger.

Til sidst: der er dog nogle genveje til billig reparation af Epson kameraer,
hvis man har mod på at sende sit kamera overseas. Se her:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2981676283&category=50336

vh ole thofte

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 31-01-04 17:39

ole thofte wrote:
> [...]
> fuldstændigt på ca 10 sek med 'clone-paintbrush' i
PhotoImpact6. Det
> var måske også en måde at leve med problemet.

Har du prøvet at skille dit eget Epson kamera ad? Hvordan gik det
i så fald?
Billedbehandlingen lyder som en god idé. Det vil jeg prøve
snarest på en række billeder, dog ikke idag.

> Jeg har selv et problem med en 3 år Epson 3000Z, som ikke
længere
> 'lystrer' menuhjulet. Jeg spurgte i Kamerahuset i Kbhvn, hvad
det
SNIP

Enig, det er også sidste udvej og jeg hælder også til den løsning
at jeg muligvis skal have et nyt. Har du selv investeret i et nyt
og i så fald hvilket og er du tilfreds med det?

> [...]
Epson
> kameraer, hvis man har mod på at sende sit kamera overseas. Se

Spændende link. Den vil jeg også lige overveje.

Mange tak for dit input, det var virkelig brugbart

Lars

Fra : ole thofte

Dato : 01-02-04 21:13

"Lars Thomsen Nielsen" skrev .

> Har du prøvet at skille dit eget Epson kamera ad? Hvordan gik det
> i så fald?

Jeg sad klar med skruetrækkeren. Men tøvede en kende og nogen gange er
heldet større end forstanden:
menuhjulet begyndte at virke igen og jeg kunne få fat i menuerne. først lidt
usikkert, men nu fungerer kameraet igen. Jeg ved ikke: måske er det en løs
forbindelse,, eller også har der været en belægning på kontakterne, fx som
følge af kondens når man som jeg slæber kameraet ud i kulden og ind på varme
fugtige steder. Disse belægninger er så måske blevet slidt af igen
efterhånden. Jeg ved ikke om man kan lære nogen af dette andet end at
beskytte kameraet mod kondens; fx ved at putte det i en tæt plastikpose,
når man går indendørs efter en tur i kulden. Så vil den varme, fugtige luft
i stuen ikke kondensere i det kolde kamera.....

vh ole thofte

i øvrigt overvejede jeg et Canon A70 (3 Mp) eller et Kodak DX 4530 (5Mp) til
almindeligt dagligt brug - samtidig med at jeg gerne ville anskaffe et
digitalt spejlreflekskamera til 'fotosafari-brug'. Nu er beslutningerne
skudt lidt ud i fremtiden.........

vh ole thofte