Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
DIAS Scanner?
Fra : Jesper Sloth

Dato : 25-01-04 19:56

Hej

Jeg skal bruge en Dias Scanner, så jeg kan scanne en masse Dias ind fra mine
bedste forældres tid. Hvis en scanner kan scanne negativer, kan den så også
scanne Dias? Hvilken scanner kan i anbefale, den skal jo helst ikke vælte
hele budgettet, så er det måske billigere at gå til en Professionel.

Mvh

Jesper

Fra : Søren Blom

Dato : 25-01-04 20:12

"Jesper Sloth" <sloth@fjern.tele2adsl.dk> skrev
> [...]
> scanne Dias? Hvilken scanner kan i anbefale, den skal jo helst ikke vælte
> hele budgettet, så er det måske billigere at gå til en Professionel.

Hvis du skal have en god diascanner, så vil jeg mere at du skal have en
"rigtig" dias scanner, som Minolta Digmage Scan Dual II eller III, men så
har du også hurtig brugt 3500 kr. på en scanner, måske lige voldsomt nok,
hvis dit behov ikke er andet end at scanne de dias du har nu, selvom jeg vil
anbefale købet, er selv meget glad for min Dual III som bruges meget både
til negativer og dias.
Du kan sikkert få en alm. scanner der kan scanne dias også, dog kan jeg ikke
svare dig må hvilken eller hvad sådan en koster.

Ønsker du at få det lavet ude i byen, så bliver det hurtigt dyrt, næsten
uanset hvor lidt du har, men jo flere dias du skal have scannet, jo mere kan
du forhandle prisen ned.

Du er velkommen til at maile mig, hvis du vil have en pris på, hvad jeg skal
have for at scannet det for dig og levere på en CD eller DVD.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : HCS [4000]

Dato : 25-01-04 20:33

Jeg vil også anbefale dig en rigtig dias/negativ skanner. Jeg har selv en
flatbed skanner som også kan skanne negativer, men det bliver ikke den
bedste kvalitet.
Samtidigt skal du sætte rigtigt meget tid af til det, det er meget
langsommeligt og det gælder begge typer skannere.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

----

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 25-01-04 20:46

Du kan leje en scanner for 500 pr Måned
se indlæg d. 19-01-2004 :
Digitalisering af negat./dias
mvh Ebbe

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 25-01-04 21:52

"Jesper Sloth" <sloth@fjern.tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> scanne Dias? Hvilken scanner kan i anbefale, den skal jo helst ikke vælte
> hele budgettet, så er det måske billigere at gå til en Professionel.

Hej Jesper

Jeg har selv købt en Microtek FilmScan 2700 som jeg er ret godt tilfreds
med. Den kan du købe til 234 euro hos
http://makeashorterlink.com/?H33025F27, de har også en del andre. Jeg er
selv tilfreds med de resultater jeg får ud af den. De er sikkert ikke lige
så gode som med dyrere scannere, men jeg synes man får meget for pengene
her...

Hvis du vil kan du se en fuldsize scanning her (fylder 900 KB), dog er der
gået en del tabt i jpg komprimeringen (men ville ikke lige ligge en 55 MB
fil op...).

http://home20.inet.tele.dk/reneernstnielsen/scanning.htm

Venlig hilsen

René Ernst Nielsen

Fra : Jesper Sloth

Dato : 25-01-04 22:17

"René Ernst Nielsen" <virkerikke@nospam.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
> gået en del tabt i jpg komprimeringen (men ville ikke lige ligge en 55 MB

Det ser da fint ud. Men det er jo svært at bedømme på en skærm. Men hvis den
fylder 55Mb så skal jeg vist ud og investerer i en HD mere.

Jesper

Fra : Simon Nielsen

Dato : 25-01-04 23:19

Jeg brugert selv en Epson Perfection 1670 Photo flatbed scanner med mulighed
for dias og negativer. Resultaterne bliver egentlig meget gode og til prisen
syntes jeg det er fint nok. Jeg fandt den i en Kvickly til 500 kr. men den
kan vist købes ny for ca. 1000 kr. i følge edbpriser.dk Og så kan man ligeså
godt købe en i Tyskland, som du kan se kan man få en for 234eu

Du kan jo også leje en, eller hvis du er heldig finde en der kan låne dig
den.

Lad være med at få det gjort i byen, det er for dyrt.

Mvh
Simon

Fra : CP

Dato : 25-01-04 23:22

Hej Jesper

Jeg sendte dig en mail om et link til naturfotografernes brugtsalg.

På deres brugtliste er der netop den Minolta III scanner, som her i tråden
er omtalt som god. Og den koster kun 2000 kroner.

Har du set den. Ellers kan du maile til mig på:

naturLIGVISfoto@e-mail.dk - slet de store

så skal jeg sende dig en ny mail med linket.

mvh Carsten

Fra : Simon Nielsen

Dato : 25-01-04 23:39

Jeg er da meget interesseret i den brugtsalg side. er det sådan at man kan
få et link til den side.

Mvh
Simon

send bare til post@FJERNsiho.dk

Fra : Jesper Sloth

Dato : 26-01-04 13:13

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er da meget interesseret i den brugtsalg side. er det sådan at man kan
> få et link til den side.
>
> Mvh
> Simon

www.nfdnaturfotografer.suite.dk Klik på grønne link på siden, og ind under
Brugthylden.

Jesper

Fra : Jesper Sloth

Dato : 26-01-04 13:15

"CP" <NaturbillederDROPSPAM@postkasse.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> er omtalt som god. Og den koster kun 2000 kroner.
>
> Har du set den. Ellers kan du maile til mig på:

Tak for linket, lige nu tænker jeg lidt over hvad jeg skal, kan ikke lige
finde ud af om jeg skal investerer, de mange penge eller få lavet nogle af e
bedste Dias ved en prof. eller købe en lidt billigere scanner der måske kan
dække mit behov.

Jesper

Fra : Boje

Dato : 26-01-04 20:41

> [...]
> bedste Dias ved en prof. eller købe en lidt billigere scanner der måske

Hej Jesper.

Inden du fortvivler helt, skal jeg da lige oplyse, at jeg kender en
fotoforretning, som er i besiddelse af en MEGET kostbar diasscanner. Hos dem
kan man få lagt 50 dias i extrem højopløsning på en CD for 190 kr. Så kan du
da prøve at gange lidt ud og evt vende tilbage mhp. at få forretningens
navn. Efterfølgende tager de 4,5 kr for hvert evt. papirfoto i 10x15 cm,
hvis man evt. ønsker dette oveni.

Min kære fader har netop sendt mig en CD med hundredevis af dias. Han har
regelret fotograferet med et digitalkamera ind i en svaglampet projector.
Resultatet er fremragende med opløsninger ca. 1000x700 i 24 bit. Men dette
afhænger jo udelukkende af kameraet. PAS PÅ, hvis du vil gentage
kunststykket - en normal diasprojector vil brænde CCD'en i kameraet af, hvis
ikke lysmængden reduceres!

Da jeg ikke selv ønsker mit nye Dimage F300 brændt af, har jeg valgt en
variant af min fars metode. Jeg affotograferer simpelthen blot dias'erne
direkte fra lærredet med Minoltaen monteret på stativ ved siden af
projectoren. På en alm. PC-skærm kan jeg ikke se nogen forringelse af
billedkvaliteten overhovedet, men om metoden kan tåle at komme på 10x15 cm
print, ved jeg ikke aktuelt, da al halløjet primært er mhp. nem distribution
af en masse gamle dias til en meget stor familie.

Mvh
Boje

Fra : per f andersen

Dato : 26-01-04 22:40

> [...]
> afhænger jo udelukkende af kameraet. PAS PÅ, hvis du vil gentage
> kunststykket - en normal diasprojector vil brænde CCD'en i kameraet af,

Der er nogle kameraer, i hvert fald Nikon, hvortil man kan få en
diasadapter, således at man kan affotografere dias'ene direkte.
Det må formodentlig være den letteste metode, og måske også den billigste,
hvis man tilfældigvis har et sådant kamera.
Opoløsningen vil jo , naturligvis, ikke kunne blive bedre end kameraets
opløsning.

mvh per

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 27-01-04 10:20

On Mon, 26 Jan 2004 22:40:17 +0100, "per f andersen"
<pfanewxx@tele2adxxl.dk> wrote:

> [...]
>hvis man tilfældigvis har et sådant kamera.
>Opoløsningen vil jo , naturligvis, ikke kunne blive bedre end kameraets

Jeg har spurgt på den, den koster ca. 2200 kr
et plast rør med en slidse til dias for enden
mvh Ebbe

Fra : per f andersen

Dato : 27-01-04 15:01

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har spurgt på den, den koster ca. 2200 kr
> et plast rør med en slidse til dias for enden
> mvh Ebbe

Det er lidt ejendommeligt.
Jeg har lige checket ES-E28, som den hedder, og den koster 700-1000 dkk
afhængig af hvor man køber den. Og til den pris synes jeg egentlig, at den
er udmærket som alternativ til en skanner, hvis man har et begrænset behov.

mvh per

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 27-01-04 17:19

On Tue, 27 Jan 2004 15:00:32 +0100, "per f andersen"
> [...]
>er udmærket som alternativ til en skanner, hvis man har et begrænset behov.

Ja, det er noget bedre, det var forøvrigt Olympus jeg fik pris på
for ca. et halvt år siden, beklager
mvh Ebbe