Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon A80 og video.
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-01-04 10:23

Hej NG.

Hvis spørgsmålet ikke hører til i denne gruppe, vil jeg da gerne have et
pænt svar, en henvisning til hvor spørgsmålet så hører til (måske en
video-gruppe?) i stedet for et uvenligt svar. Jeg kender ikke noget til
denne gruppe udover at google fortalte mig at jeg nok burde prøve her...

Jeg har netop købt ovenstående kamera og har lavet 2 video-film på hhv. ca.
15 og 8 mb. Disse vil jeg gerne have ud på min hjemmeside, hvor jeg kun har
10 mb serverplads. Jeg har læst en del på google og har fundet frem til at
jeg skal lave en mpg-konverting af kameraets avi-filer...
AVI-filerne som kameraet leverer kan afspilles i media player, men jeg kan
ikke indsætte AVI-filen som objekt eller video-klip i Powerpoint. Endvidere
har jeg downloadet programmet TMPGEnc plus, som skulle kunne lave en AVI fil
om til en MPG-fil, men det lader sig ikke gøre. Programmet skriver at
AVI-filen er af ukendt format.
Har andre oplevet lignende problemer med Canon´s A80-kamera?

Har nogen forslag til hvad jeg skal gøre i denne situation?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-01-04 12:18

"Martin Jørgensen" <unoder(spam-filter)@(remove-this)jay.net> skrev i en
meddelelse news:400f9689$0$1618$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Har nogen forslag til hvad jeg skal gøre i denne situation?

To forslag:

1) news:dk.edb.videoredigering
2) http://www.virtualdub.org/

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)

Fra : Hagman

Dato : 22-01-04 12:26

Jeg har lavet denne guide, du måske kan bruge:
http://www.mpetersen.dk/avi2divx.html

Fra : Peter

Dato : 22-01-04 14:18

> "Martin Jørgensen" <unoder(spam-filter)@(remove-this)jay.net> skrev i en
> [...]

Benytter du windows xp vil jeg anbefale dig moviemaker, der følger med.
Programmet kræver ikke den store tekniske indsigt og kan også konvertere til
asf formatet.

Fra : Edmund

Dato : 22-01-04 20:06

Martin Jørgensen skrev:

> [...]
> Har andre oplevet lignende problemer med Canon´s A80-kamera?
>
> Har nogen forslag til hvad jeg skal gøre i denne situation?

Kunne lyde som om du har win98 og mangler at installere DirectX

Nogle codec´s kan også blokere cannons mjpeg avi format

Har du insalleret codec / codec pakke
Hvilken Windows / directx

Avi fra A80 har jeg ikke prøvet, men det er vel det samme som A300 og
A70
--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 22-01-04 20:32

Edmund skrev:

> Kunne lyde som om du har win98 og mangler at installere DirectX

Jeg vrøvler, det er hvis man ikke kan afspille filmene at man mangler
DirectX

Brug www.virtualdub.org til at konvertere den til ukomprimeret
avi, eller med huffyuv codec, som også er et mjpeg codec(gratis)
http://www.divx-digest.com/software/huffyuv.html

Med dette picvideo mjpeg codec ( $30) kan din orginal-avi åbnes i
tmpgenc
http://www.dvdrhelp.com/tools?tool=199#comments

eller morgan (20$) m3jpegV3.exe v3.0.0.9
http://www.morgan-multimedia.com/

Andre mjpeg codec kan sikket gøre det samme, dog ikke huffyuv

Bemærk, kun prøvet med A70 og A300 avi
--
Mvh Edmund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-01-04 00:15

Edmund wrote:
-SNIP-
> Brug www.virtualdub.org til at konvertere den til ukomprimeret
> avi, eller med huffyuv codec, som også er et mjpeg codec(gratis)
> http://www.divx-digest.com/software/huffyuv.html

Ok, jeg har været væk hjemmefra og prøver nu at finde ud af noget igen.
Sidst jeg prøvede virtualdub skrev den noget med "unsupported file format"
og en tur på google fortæller mig nu at jeg nok ikke er den eneste der har
problemer med avi-filerne fra canons kamera.

> [...]
>
> eller morgan (20$) m3jpegV3.exe v3.0.0.9
> http://www.morgan-multimedia.com/
>
> Andre mjpeg codec kan sikket gøre det samme, dog ikke huffyuv

Ok, jeg kigger lidt på det.... Og iøvrigt, også tak til de andre som har
svaret mig...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Edmund

Dato : 24-01-04 07:33

Martin Jørgensen skrev:

Jeg har hentet den test avi der er til A80 MVI_0128.avi på
http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html
og for mig at se, er det det samme som til mit A300

> Sidst jeg prøvede virtualdub skrev den noget med "unsupported
> file format"

Jeg havde på et tidspunkt installeret Panasonic DV-avi codec og så kom
Virtualdub også med denne fejl.
Andre codec kunne måske lave samme fejl

Jeg har disse under video / compression i Virtualdub
http://home20.inet.tele.dk/edworks/dub_codec.png
og med disse virker A80 avi´en

På mit D-drev har jeg en nyinstalleret XP SP1 uden programmer og
opdateringer af nogen art, og her virker A80 avi også i Virtualdub. I
Tmpgenc gør den ikke.

Du kan også lave din A80 avi om til dv-avi i XP´s Movie Maker
Dv-avi´en kan Tmpgenc åbne

Det skal være Movie Maker2, for Movie Maker 1 klippede noget af videoen
væk, så der kun var lyd til sidst.

Jeg kan ikke se det gør noget, men du skal lige være opmærksom på at
DV-avi er 25 fps, og A80 optager med 15 fps, så helt "proff" er denne
konvertering ikke.
--
Mvh Edmund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-01-04 22:10

Edmund wrote:

> Martin Jørgensen skrev:
-SNIP-
> [...]
> Tmpgenc gør den ikke.
>
> Du kan også lave din A80 avi om til dv-avi i XP´s Movie Maker

Ok, det prøver jeg næste gang jeg kommer ind i XP. Men til google-arkivet
kan det nævnes at jeg fandt en anden løsning: Et program som hedder noget
med Bink-et-eller-andet. Dette kan læse AVI-filen fra kameraet (som vistnok
faktisk er i quicktime-format) og lave den til en /rigtig/ AVI-fil (som
altså ikke er quicktime, tror jeg).

Dernæst kan tmpgenc anvendes til at komprimere filen.

Ja, det er jeg opmærksom på.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Edmund

Dato : 24-01-04 23:17

Martin Jørgensen skrev:

> [...]
> program som hedder noget med Bink-et-eller-andet. Dette kan læse
> AVI-filen fra kameraet (som vistnok faktisk er i quicktime-format)

Hvor har du læst at det er et quicktime-format

> lave den til en /rigtig/ AVI-fil (som altså ikke er quicktime, tror
> jeg).
>
> Dernæst kan tmpgenc anvendes til at komprimere filen.

Hvorfor ikke åbne A80 avi´en direkte i Tmpgenc

Klik ok til startsiden, og klik cansel til den vcd wizard der kommer.
I menulinjen for oven, vælg Option / Environmental settings
Vælg VFAPI plug-in fanebladet.
Højreklik på "DirectShow Multimedia File Reader"
Vælg Higer priority
Vælg Higer priority indtil DirectShow Multimedia File Reader" står helt
i top, klik ok

Så skulle du kunne åbne din A80 avi
--
Mvh Edmund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-01-04 21:58

Edmund wrote:

> Hvor har du læst at det er et quicktime-format

På google. Prøv selv at søge efter "canon quicktime avi" eller tryk her:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=canon+quicktime+avi&sa=N&tab=wg&meta=

> [...]
> Vælg Higer priority
> Vælg Higer priority indtil DirectShow Multimedia File Reader" står

Damn! Det hjalp sgu´
Tak for det... Det gjorde tingene noget nemmere...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-01-04 11:18

"Martin Jørgensen" <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net> skrev i
en meddelelse news:4012df08$0$1597$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Dette kan læse AVI-filen fra kameraet (som vistnok
> faktisk er i quicktime-format)

Motion JPEG video og WAV audio.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-01-04 00:18

Edmund wrote:

> Kunne lyde som om du har win98 og mangler at installere DirectX

Næh, kører win xp og mandrake linux og har også directx installeret.

> Nogle codec´s kan også blokere cannons mjpeg avi format
>
> Har du insalleret codec / codec pakke

Den hedder vist perugious minimalistic player pack eller lignende til min
xp. I linux ved jeg ikke helt hvordan det virker med codecs...

> Hvilken Windows / directx
win xp og directx 8.0 eller 9.0... Kan ikke huske det, men mener at det er
9.0 (den er ihvertfald forholdvis ny).

> Avi fra A80 har jeg ikke prøvet, men det er vel det samme som A300 og
> A70

Ja, det burde det være...
mvh.

Martin Jørgensen