Foto
IBM760 5420
Teil 3020
X-Drive II disk-rystelser
Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 22-01-04 00:27

Hej,

Efter at have læst om flere af gruppens positive indtryk og anmeldelser af
X-Drive II, har jeg også fået blod på tanden for et evt. køb af en sådan.

Men har dog lige et par spørgsmål.
Har set at bl.a. Kristian, har købt X-drive uden disk - hvorfor? - altså
frem for at købe den indbygget? (måske det kun er Kristian, der kan svare)

Og hvordan klarer X-drive sig mod stød/rystelser? Her tænker jeg på såkaldte
"bad sectors", som jo opstår på en almindelig stationær disk, hvis denne
udsættes for stød eller rystelser.

Ellers synes jeg at idéen om et X-Drive er ganske godt - man behøver ikke
investere i flere dyre og usikre CF-kort. Og billederne kan overføres på
farten. Hvilke, og hvor mange, batterier bruges iøvrigt i X-Drive II'eren? -
og kan den oplades/bruges direkte fra cigarstikket? (med en adaptor)

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : Jörgen

Dato : 22-01-04 01:12

Hej Thomas,

"Thomas Sinkbæk" <thomas@FJERN-DETTEsinkbaek.com> skrev i meddelandet
> Hej,
>
> Efter at have læst om flere af gruppens positive indtryk og anmeldelser af
> X-Drive II, har jeg også fået blod på tanden for et evt. køb af en sådan.

Gör det jag har haft en X-drive 2030 i 16 månader och den funkar felfritt.

> Men har dog lige et par spørgsmål.
> Har set at bl.a. Kristian, har købt X-drive uden disk - hvorfor? - altså
> frem for at købe den indbygget? (måske det kun er Kristian, der kan svare)

Har man redan en 2,5" 9,5mm disk eller kan få tag på en billigt så köper man
utan disk.
Ska man köpa en disk kan man beställa med, det blir billigare än att köpa en
disk i Sverige i alla fall.
Jag har beställt min andra X-drive här. (samma som min förra).

http://store.yahoo.com/insidecomputer/x.html

> Og hvordan klarer X-drive sig mod stød/rystelser? Her tænker jeg på
såkaldte
> "bad sectors", som jo opstår på en almindelig stationær disk, hvis denne
> udsættes for stød eller rystelser.

Eftersom det är en hårddisk ska man naturligtvis vara försiktig speciellt
under skrivning (när man tömmer minneskortet till disken)
Själv brukar jag gå med den i en magväska (mavetaske eller något liknand
heter det kanske på danska) öven när den arbetar och det har alldrig hänt
något konstigt.

> [...]
II'eren? -
> og kan den oplades/bruges direkte fra cigarstikket? (med en adaptor)

De har ell inbyggt Li-ion batteri som varar för ca: 500 uppladdningar. Och
klarar ca. 2 timmar på en laddning som tar ca. 4 timmar. Den kan drivas med
9 - 18v så är man lite händig bygger man själv en autoadapter och sparar
några tior.

--
M.v.h. Jörgen

Fra : John Poulsen

Dato : 22-01-04 10:00

"Thomas Sinkbæk" <thomas@FJERN-DETTEsinkbaek.com> skrev i en meddelelse
> [...]

såkaldte
> "bad sectors", som jo opstår på en almindelig stationær disk, hvis

Sørg for at have den slukket det meste af tiden - det sparer strømmen på
batteriet og harddisken, der er det vitale, kan tåle mere i slukket
tilstand. MEN: Det er aldrig godt med stød til en harddisk, så prøv at
beskytte den bedst muligt under transport - uanset transportmetoden. Når
den er tændt er det specielt vigtigt at undgå stød, placer X-Driven
stabilt og tøm dit flashkort.

> [...]

II'eren? -
> og kan den oplades/bruges direkte fra cigarstikket? (med en adaptor)

Det kan den.. Jeg købte en adapter til cigarstikket sammen med X-Driven.
CF-kort usikre? Det er RAM, det er en del mere stabilt (stødsikkert) end
en harddisk, men jo: Pr. MB er det meget dyrt i forhold til en harddisk.
Batterier: Jeg har ikke skilt den ad, men der skulle være 2 stk. 3.6V
Li-ion på 720mA ifølge manualen.

Mvh.

John

Fra : Jörgen

Dato : 22-01-04 10:28

Hej igen, Det är bra att den stänger av sig själv när man inte använt den på
några sekunder så slipper man köra slut på batterierna i onödan.
Vet Ni om det är någon forskel på vanliga 3,5" diskar och 2,5"? De är ju
gjorda för att sitta i mobila apparater som t.ex laptops.

Som sagt min x-drive har varit med på utlandsresor 4 ggr om man inte räknar
Danmark också som utlandsresa!
Den har varit med om ganska mycket, flyg, värme, kyla m.m. och den fungerar
lika bra hela tiden.
När det gäller CF korten så som jag skrivit innan är det bra att ha 2 kort
(minst) så man kan fortsätta fota medan man tömmer det ena kortet.

M.v.h. Jörgen

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-01-04 12:27

"Jörgen" <jg.m@NOSPAMtelia.com> skrev i en meddelelse

> Vet Ni om det är någon forskel på vanliga 3,5" diskar och 2,5"? De är ju
> gjorda för att sitta i mobila apparater som t.ex laptops.

2,5" roterer typisk med 4200 rpm eller 5400 rpm, hvor de fleste moderne
3,5" roterer med 7200/10000/15000 rpm. Det er vel for at spare strøm i
laptops, at det
er tilfældet. Derudover er 2,5" - som du selv er inde på - bedre egnet til
transportable enheder, da de er specielt bygget hertil.

Mange producenter har i dag 7200 rpm-diske i 2,5".

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)

Fra : KNL DtP

Dato : 22-01-04 12:22

> [...]

> frem for at købe den indbygget? (måske det kun er Kristian, der kan svare)

Efter at have overvejet situationen med digitalfotografering på rejse og
løsningerne med flere CF-kort, bærbar computer, CD-brænder, syntes jeg at
X-Drivet så ud til at være den bedste løsning. Det eneste probleme med denne er,
at harddisken er sårbar. Da jeg ikke viste hvilken harddisk Vosonic puttede i
den udgave af X-Drivet jeg købte, ville jeg hellere finde en selv. Hvis uhelder
er ude vil jeg også hellere bøvle med et danske firma end et tysk.

Jeg valgte en harddisk på 20 Gb, da det givet plads nok til knap 3.000 billeder
(18.944 Mb HDD / 6,5 Mb pr. RAW-billede = 2.914 billeder). Ved selv at vælge en
harddisk, var jeg sikker på hvad det var for noget der sad i maskinen. Efter at
have kigget lidt på databladene på flere harddisksider, fandt jeg en god Hitachi
TravelStar 5K80 5400 rpm. 8 Mb cach. Jeg kunne sikkert have fundet en der var
billigere og større, men jeg tror nu denne er ganske fin. Et par gode reviews
fra NG og nettet bekræftede denne vurdering.

> Og hvordan klarer X-drive sig mod stød/rystelser? Her tænker jeg på såkaldte
> "bad sectors", som jo opstår på en almindelig stationær disk, hvis denne
> udsættes for stød eller rystelser.

Nu har jeg ikke haft mulighed for rigtigt at bruge den, men jeg regner med at
køre regelmæssigt scandisk o.l. for at holde øje med evt. fejl.

> man behøver ikke
> investere i flere dyre og usikre CF-kort.

Jeg har nu overvejet, om man skulle slupplere 512 Mb-kortet (har nemlig kun ét)
med et mindre, så når det store kort tømmes, så kan man fortsætte på et mindre.
Problmer er dog ikke så stort, da en tømning af 512 Mb-kort skulle tage omkring
10 min.

> Hvilke, og hvor mange, batterier bruges iøvrigt i X-Drive II'eren? -
> og kan den oplades/bruges direkte fra cigarstikket? (med en adaptor)

Jeg ærgrer mig over, at jeg ikke fik et adapter til bilens cigarettænder med da
jeg købte. Nu må vi se om jeg kan få fusket noget andet sammen.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : max

Dato : 22-01-04 12:43

"KNL DtP"
> [...]
> billigere og større, men jeg tror nu denne er ganske fin. Et par gode reviews
> fra NG og nettet bekræftede denne vurdering.

3000 billeder er sku ikke meget - harddiske er så billige så jeg vil meget
anbefale at folk satser på mindst 40GB.. Jeg tænker at en 5400rpm disk
måske bruger mere strøm end en 4200rpm, som x-drive typisk er udstyret
med.. ????

> Nu har jeg ikke haft mulighed for rigtigt at bruge den, men jeg regner med at
> køre regelmæssigt scandisk o.l. for at holde øje med evt. fejl.

De er hårdføre de små diske, når de er slukkede kan de klare en del..

> [...]
> Problmer er dog ikke så stort, da en tømning af 512 Mb-kort skulle tage omkring

Det er en god ide.

Den har indbygget NiMh batteri, kan udskiftes når det dør, hvis det kan
skaffes til den tid. -max-

Fra : Thomas Corell

Dato : 22-01-04 12:52

max wrote:

> Den har indbygget NiMh batteri,

Ikke helt korrekt, det er 2 LiIon celler. Og det er ikke standardceller
(AA e.lign).

--
Don't waste space

Fra : max

Dato : 22-01-04 12:58

"Thomas Corell"

> Ikke helt korrekt, det er 2 LiIon celler. Og det er ikke standardceller
> (AA e.lign).

Ok jeg kunne heller ikke forstå hvorfor den blev ved
med at køre ude i frostvejret efter mit d1x forlængst
havde opgivet.. Eddermame surt når 10 unge svaner
letter 3 meter fra een og man har ventet på det i 2 timer.
Nikon har fanme fucked up, hehehe, sku lige ha luft, ahhh.
-max-

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 22-01-04 18:28

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke helt korrekt, det er 2 LiIon celler. Og det er ikke standardceller
> (AA e.lign).

Når så de indbyggede celler har været op- og afladt 500 gange, skulle de
efter min opfattelse (http://www.dansdata.com/xsdrive2.htm - midt på siden),
ikke virke mere.

Hvad gør man så, når batterierne er døde, hvis de ikke kan købes som ekstra
dele? (originalt eller uoriginalt)

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : Jörgen

Dato : 22-01-04 19:36

Hej,
Batterierna ska gå att köpa från återförsäljarna enligt manualen.

M.v.h. Jörgen

Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 22-01-04 20:44

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
med da
> jeg købte. Nu må vi se om jeg kan få fusket noget andet sammen.

Måske dette er en løsning : www.biltema.dk
Søg på Artikel nr. 38-393
Pris 40,- kr.

M.v.h.
Lars

Ps. har intet med firmaet at gøre, men har bemeldte "dims", som bruges til
forskellige elektroniske "småting".

Fra : KNL DtP

Dato : 22-01-04 22:31

"Lars B. Nielsen" <lbnANTISPAM@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> Måske dette er en løsning : www.biltema.dk

Da jeg så billedet kom jeg i tanke om, at jeg faktisk selv havde sådan en
liggende. Da jeg købte min batterilader fra www.batterier.dk fulgte der et
cigarettænderstik med samt en mængde forskellig han-stik. En af dem passer i
X-Drivet og bag på laderen kan man sætte den til 12 DC.

Tak for linket - det fik mig lige på rette spor :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-04 16:23

[snip]
> Og hvordan klarer X-drive sig mod stød/rystelser? Her tænker jeg på
såkaldte
> "bad sectors", som jo opstår på en almindelig stationær disk, hvis denne
> udsættes for stød eller rystelser.

Hej Thomas.
Jeg har haft min X-Drive II i godt 1 år. Jeg er generelt tilfreds med den.
Dog havde jeg en ubehagelig oplevelse denne sommer på 5 ugers ferie til
Australien. Pludselig meldte den fejl hver gang den skulle kopiere fra CF
kort til den indbyggede disk. HELDIGVIS havde jeg alligevel min bærbare med,
som så blev brugt gennem resten af ferien.
Der var ingen fejl på disken da jeg kom hjem, den ville bare ikke kopiere
fra kort til disk... Siden jeg har formatteret disken har jeg dog ikke haft
problemer med den, men det har svækket min tillid til den i et omfang, så
jeg vil teste den MEGET grundigt igennem igen inden jeg tager på ferie næste
gang.

Det har ganske givet været en eller anden fejl på harddisken, men det
understreger jo også, at det er et mekanisk medium jeg har med at gøre, og
derfor mere ømfindigt.

Mvh. Jakob

Fra : Jörgen

Dato : 22-01-04 16:58

Hej, Har nu testat hastigheterna på min X-Drive Pro jämfört med min X-Drive
2030.

Här är resultaten med Dr. Hardware 2004.

All values in KB/s
Drive Description Pro = X-DrivePro. Random Read Average Read Linear Read
Write medium Access time(ms)

R:\ Transend SD 128Mb m/Pro 3268 3301 3334
1418 9,525
R:\ Canon SD 8Mb m/Pro 2845 2983 3121
1136 5,585
P:\ DataFab CF 64Mb m/Pro 3189 3245 3302
528 6,765
P:\ TwinMOS CF 256Mb m/Pro 4248 4268 4288
2794 8,88
P:\ Trasend45x CF 256Mb m/pro 4170 4242 4314
3485 19,48
O:\ X-DrivePro 20GbIBM Hi-speed USB 3962 3971 3979
4363 10,345
P:\ Transend45X med X-Drive1 894 899 905
914 29,42
P:\ TwinMos 256 Mb med X-Drive1 896 899 902
905 18,975
P:\ DataFab 64Mb med X-Drive1 883 893 903
438 16,31
R:\ X-Drive1 20GbIBM USB 878 880 881
932 21,7
D:\ ATA Maxtor 160Gb 26848 28400 29952
30811 6,18
M:\ ATA IBM 2x 12,5Gb Raid 28946 30857 32768
24097 9,37

Tiden att tömma ett kort med ca. 30Mb data till X-DrivePro (38sek) är längre
än på X-Drive 2030 (33sek)!!!!!!!
En stor skuffelse eftersom det är denna hastighet som är viktigast!

M.v.h. Jörgen