Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Printer primært til foto
Fra : Lars Varming

Dato : 21-01-04 17:21

Hej alle

Jeg skal til at købe mig en ny printer, som primært skal bruges til
print af foto, men lejlighedsvis også til print af tekst etc.

Jeg vil nok bruge 15-1700,- på det og har kig på disse:

Canon i865         1.560 kr
Epson Stylus Photo R300      1.345 kr

Har I nogle erfaringer med disse ? Hvilken en ville I vælge - eller
ville I måske vælge en helt tredje ?

Mvh.
Lars

Fra : Alex W

Dato : 21-01-04 18:39

> Har I nogle erfaringer med disse ? Hvilken en ville I vælge - eller
> ville I måske vælge en helt tredje ?

Jeg vil nappe Epson Stylus R300.
Jeg har købt Epson Photo 2100. Den skriver bare så godt. Udprintet er bedre
end fra fotolab!! (amatørbilleder)
R300 har samme teknologi. Canon er heller ikke så ringe, meeeennn...

Jeg har haft HP InkJetprinterne: P1000, 1100(A3) og 950
Epson er MEGET bedre!

/Alex W

Fra : Thomas Madsen

Dato : 21-01-04 18:58

Alex W skrev:

> Jeg vil nappe Epson Stylus R300.

Den kendte jeg ikke. Er den nyere end 2100?

> Jeg har købt Epson Photo 2100. Den skriver bare så godt.

Det er også et af mine bedste køb overhovedet.

> R300 har samme teknologi.

Bruger R300 også pigmentbaseret blæk?
(Jeg kan ikke lige finde informationer om det hos Epson).

Madsen.

Fra : Alex W

Dato : 21-01-04 19:08

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Den kendte jeg ikke. Er den nyere end 2100?

Aner det ikke ... den hedder Epson Stylus Photo 2100.

> Det er også et af mine bedste køb overhovedet.

> Bruger R300 også pigmentbaseret blæk?
> (Jeg kan ikke lige finde informationer om det hos Epson).

Ja, det gør den. Min søn savler over den.( Han er anat i en EDB forretning.)

/Alex W

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-01-04 19:27

Får det ikke blækket til at flyde ud

Fra : Alex W

Dato : 21-01-04 20:20

Hej Hans
> Får det ikke blækket til at flyde ud

Hvis det havde været en HP Jo )
Nu er Epsons blæk vandfast, ser det ud til )) he he

Hygge
Alex W

Fra : Thomas Madsen

Dato : 21-01-04 22:35

Alex W skrev:

> Aner det ikke ... den hedder Epson Stylus Photo 2100.

Ja, det er jeg klar over. Jeg har den jo selv.
Det er blot nemmere at skrive 2100.

Madsen.

Fra : Olesen

Dato : 21-01-04 18:50

"Lars Varming" <lvar@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> Canon i865 1.560 kr

Canons teknik har altid været god,
omend lidt blege billeder.

Det er der nu rådet bod på, så en I865
er absolut et godt valg, og så plejer
de at være canon hurtige og billige
i drift.
Sku jeg vælge nyt idag, blev
det en Canon fotoprinter.

Fra : Alex W

Dato : 21-01-04 19:10

> Canons teknik har altid været god,
> [...]

Canon ER hurtigere end Epson en hel del endda og støjer mindre. Men
billederne fra en Epson står lige i øjet!

/Alex W

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 21-01-04 20:24

Alex W skrev:

> Canon ER hurtigere end Epson en hel del endda og støjer mindre. Men
> billederne fra en Epson står lige i øjet!

Der skal jo et godt stykke fotopapir til for at det "står lige i
øjet", som du skriver. Bruger du Epsons fotopapir? Eller printer
du bedre på andre fabrikater?

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Lars Varming

Dato : 21-01-04 20:51

Svend Erik Bertelsen wrote:

> Der skal jo et godt stykke fotopapir til for at det "står lige i
> øjet", som du skriver. Bruger du Epsons fotopapir? Eller printer
> du bedre på andre fabrikater?

Det var faktisk mit næste spørgsmål: Jeg har læst at Epson skriver klart
bedst ud på Epson fotopapir. Jeg læste også, at man kan købe Kodak
fotopapir (10x15) til en rimelig pris, men det hjælper jo ikke meget,
hvis fx. en Canon skriver bedre ud på netop dette papir.

Så: Hvordan og hvorledes med papiret når vi taler Epson ?

Fra : Alex W

Dato : 21-01-04 20:52

Hej Svend Erik

> Der skal jo et godt stykke fotopapir til for at det "står lige i
> øjet", som du skriver. Bruger du Epsons fotopapir? Eller printer
> du bedre på andre fabrikater?

Først skal øjet åbnes vidt op.. ellers er der ikke plads ....

Jeg bruger Epson Premium Semigloss eller gloss med en vægt på 250g m2.

Jeg havde bestilt en række billeder, 10 stk. i formatet 30xCUT til en
udstilling om naturen på Halsnæs (Nordsjælland). De var rimeligt kopieret de
fleste, og et enkelt var kopieret ugly. Men hvad gør man når man gerne
vil have billederne i en kanon kvalitet .. Enten proffesionelle kopier ..
til en mindre bondegård .. eller også på med vanten og lave dem selv ... Min
kone lokkede .... Så nu er jeg den lykkelige ejer af en Epson 2100. Jeg fik
lavet 26 billeder og har fået en god omtale. Hvad kan man ønske mere ))

Hygge
Alex W

Fra : Alex W

Dato : 21-01-04 21:03

Hej Svend Erik

Fra : Richard

Dato : 21-01-04 20:06

Lars Varming wrote:

> Jeg skal til at købe mig en ny printer, som primært skal bruges til
> print af foto, men lejlighedsvis også til print af tekst etc.
>
> Jeg vil nok bruge 15-1700,- på det og har kig på disse:

Udgift til anskaffelse, forrentning og afskrivning på din blækprinter
vil på langt sigt være lang, langt lavere end blækprisen. Så du kan
roligt lægge en tusse eller to oven i dit budget, hvis det kan købe dig
en bedre udskrift

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : mek

Dato : 21-01-04 21:15

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil på langt sigt være lang, langt lavere end blækprisen. Så du kan
> roligt lægge en tusse eller to oven i dit budget, hvis det kan købe dig

Hej lars.

Har ikke haft så mange foto printere så har ikke så meget at samligne med,

Men har nu en HP PHOTOSMART 7350 og efter min mening
nogle suverent flotte billedeprint i A4 størrelse.

Om den er billig i drift tør jeg ikke sige, da jeg ikke har haft andre end
HP Printer.

Se evt. her
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/hp7350.html

Der kan du også læse om mange andre foto printere

Mvh
Mikael

Fra : KASO

Dato : 21-01-04 22:47

Canon er formentlig billig i drift, da den har separate blækpatroner (for
hver farve) - du skifter derfor kun den farve, der er løbet tør. Epson har
også separate blækpatroner, men den har en chip, der bestemmer hvornår du
ikke må printe mere - uanset restindhold af blækpatron. Patroner kan af
samme årsag heller ikke efterfyldes, hvis du skulle have de lyster....

Husk at printerblæk koster ca. 20.000kr./liter - og er langt den største
udgift ifht. anskaffelsen. I praksis er det langt billigere at få
"fremkaldt" i byen, men skal det være hjemme, vil Canon formentlig være
billigst. Jeg tør ikke udtale mig om kvaliteten af de to alternativers
print.

Fra : SB

Dato : 21-01-04 23:50

> "Lars Varming" <lvar@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

Jeg har en i865 67 kr. pr patron og den kører fornuftig langt på dem.
Fik en A4 side printet ud og en fremkaldt hos Digitalshoppen, bare for at se
forskellen.
Der var i mine øjen ikke nogen, men er heller ikke prof. fotograf

Søren

Fra : max

Dato : 21-01-04 23:59

"KASO"
> [...]
> "fremkaldt" i byen, men skal det være hjemme, vil Canon formentlig være
> billigst. Jeg tør ikke udtale mig om kvaliteten af de to alternativers

De fleste vil ikke se nogen forskel mellem Canon og Epson print,
Så selv om jeg har haft rigtig dårlige erfaringer med Canon service
og holdbarhed tidligere, vil jeg anbefale dig at købe en Canon printer
de er meget meget billigere i drift, de printer meget meget hurtigere,
du kan ikke bruge de tal firmaerne opgiver, en A4 kan let tage 5-15
minutter på en epson og tilsvarende 1-3 minutter på en Canon.
Den eneste fordel Epson har idag er at de garanterer op til 75års
holdbarhed - men kun hvis du bruger special blæk og special papir
og det er dyrt dyrt, fint til udstillinger og hvis du kan trække udgiften
fra, ellers er det Canon du skal have.. Hvis du skal printe meget kan
det betale sig at investere i et CIS system, det findes både til Epson
og Canon og bringer omkostningerne meget ned. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-01-04 07:12

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du skal printe meget kan
> det betale sig at investere i et CIS system, det findes både til Epson
> og Canon og bringer omkostningerne meget ned.

Nu spørger jeg muligvis lidt dumt, men hvad er et "CIS system"?

--
-Jens B.

Fra : max

Dato : 22-01-04 10:49

"Jens Bruun"
> "max"

> Nu spørger jeg muligvis lidt dumt, men hvad er et "CIS system"?
>
> --
> -Jens B.
>
> www.fotolog.dk - Min personlige fotodagbog på nettet

Continous Inking System -max-

Fra : SB

Dato : 24-01-04 17:39

> "Jens Bruun"

> Continous Inking System -max-

Hvad gør det? Hvad koster det?
Kan man finde oplysninger op det nogen steder på nettet fx.?

Søren

Fra : max

Dato : 24-01-04 18:30

"SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad gør det? Hvad koster det?
> Kan man finde oplysninger op det nogen steder på nettet fx.?
>
> Søren

Kom nu Søren Lav en søgning på google.. Der er mange penge
at spare hvis du printer meget og har plads til det.. -max-

Fra : SB

Dato : 24-01-04 20:51

> Kom nu Søren Lav en søgning på google.. Der er mange penge
> at spare hvis du printer meget og har plads til det.. -max-

Hej max

Mit engelsk er noget mangelfuld :-/
Og der er åbenbare ingen sider fra DK af der omhandler netop det.
Har fanget ideen i det nu, men ser ikke ud til det findes til canon i865
Kommer nok en dag

Søren

Fra : max

Dato : 24-01-04 22:24

> [...]
> Og der er åbenbare ingen sider fra DK af der omhandler netop det.
> Har fanget ideen i det nu, men ser ikke ud til det findes til canon i865

Undskyld Søren, tænkte ikke på det med sproget.. Canon er
vist så enkel at refille og der findes så mange billige blækker
til Canon, det er nok en bedre løsning end at ofre nogle tusinde
på et CIS system. -max-