Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Test af objektiver
Fra : Soren Kuula

Dato : 21-01-04 13:56

Hejsa,

For nogle år siden var der et tysk blad der (årligt ?) bragte
resultaterne af en test af de fleste SLR objektiver. De brugte vist en
større computer- og laser opstilling, og resultaterne var meget pålidelige.

Hvilket blad var det, og er det (eller tilsvarende) online ?

Jeg vil lige se hvilken vidvinkelzoom til Nikon der har klaret sig bedst.

MVH
Søren
--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.

Fra : KNL DtP

Dato : 21-01-04 14:43

"Soren Kuula" <dongfangspam@bitplanet.net> skrev i en meddelelse

> Hvilket blad var det, og er det (eller tilsvarende) online ?

Jeg vil tro det drejer sig om fotoMAGAZINE. De plejer en gang imellem sende en
lille folder med bladet, som indeholder testresultater og kommentarer til stort
set alle objektiver på markedet. De laver en samlet 0-10 vurdering af både
mekanik og optik.

Prøv og hør på biblioteket og find bladet i en DSB-kiosk. På forsiden af deres
hjemmeside har de vist sådan en folder:

http://www.fotomagazin.de/ (DAS OBJEKTIV-HEFT: 400 Tests, Daten und Preise)

.... ellers kan du se lidt om objektivernes optiske-performance her:

http://www.photodo.com/nav/prodindex.html

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Soren Kuula

Dato : 21-01-04 16:59

KNL DtP wrote:

> [...]
> set alle objektiver på markedet. De laver en samlet 0-10 vurdering af både

Tak, det var lige den jeg tænkte på.

Yikes, nikons 20-35 2.8er er da ikke så imponerende .. . . hmmm, skal
jeg virkelig til at slæbe rundt på ENDNU en fast linse ? Jeg hader det.

MVH
Søren

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 21-01-04 17:34

Soren Kuula <dongfangspam@bitplanet.net> wrote:
..

> Yikes, nikons 20-35 2.8er er da ikke så imponerende .. . . hmmm, skal
> jeg virkelig til at slæbe rundt på ENDNU en fast linse ? Jeg hader
> [...]
Hej Søren
Jeg er også en meget lykkelig ejer af Nikon AF 20-35 mm D 2.8 og jeg er
absolut tilfreds og ikke enig i den bedømmelse. Jeg bruger min til såvel D1
som F5

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : CP

Dato : 21-01-04 19:39

"Nikon D1 og F5 Fan" <D"slet 1dette"@NikonPro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er også en meget lykkelig ejer af Nikon AF 20-35 mm D 2.8 og jeg er
> absolut tilfreds og ikke enig i den bedømmelse. Jeg bruger min til såvel

Hej Søren og Bjarne

Bjarnes erfaring stemmer fint overens med min. Nikons f2.8 20-35 mm er et
godt objektiv. God kontrast, god brillans, god skarphed og god mekanik.

Men sandt at sige forstår jeg ikke den med at slæbe rundt på endnu en fast
brædvidde. 20-35 mm-eren er så tung, at jeg skiftede den ud med et par faste
brændvidder både for at få endnu bedre kvalitet og for at slippe for at
slæbe en masse gram i en rem over nakken.

mvh Carsten

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 21-01-04 19:58

CP <NaturbillederDROPSPAM@postkasse.net> wrote:

> [...]
> et par faste brændvidder både for at få endnu bedre kvalitet og for
> at slippe for at slæbe en masse gram i en rem over nakken.

Hej Carsten

Hvilke faste brændvidder og blænde har du så valgt?

Tilgiv, men jeg kan ikke lade være Jeg er en ældre herre på snart 60, og
bevæger mig rask og livligt rundt til fods på hede og mark, i skov og klit
ganske ubesværet med mine kameraer, som jo i sig selv ikke hører til
letvægterne.
Jeg vælger normalt at bruge kvalitets zoom fremfor faste brændvidder, når
jeg udendørs til dyreoptagelser, og her tænker jeg på alt fra støv til skidt
jeg kan undgå at få i kamerahuset under selv forsigtigt objektivskifte, der
udover medbringer jeg tit en 60 mm 2.8 micro til planter og småkryb
eller er mine faste brændvider til brug indendørs.

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : Soren Kuula

Dato : 22-01-04 03:37

CP wrote:

> Hej Søren og Bjarne
> Bjarnes erfaring stemmer fint overens med min. Nikons f2.8 20-35 mm er et
> godt objektiv. God kontrast, god brillans, god skarphed og god mekanik.

OK .. nu har jeg heller ikke kaldt objektivet noget slam .. men de
erfaringer jeg har med Nikons faste (AI) 35/f2 og AF 85/1.8 stemmer godt
overens med disse tests - 85eren er syleme imponerende og kan proppe
filmen med detaljer, selv med næsten åben blænde - 35eren er bare en
linse, den kan ikke helt den samme skarphed og den falder helt af i
hjørnerne.
Men hov, jeg kunne evt. lokke en ejer til at lade mig lave nogle
prøveskud med hans objektiv, sammen med min faste 35er, og så se. Jeg
vil blive sur over at få noget der ikke er bedre end den (ikke fordi den
er specielt ringe, den er bare ikke noget særligt som 85eren, eller 50/1.4).

> [...]
> brændvidder både for at få endnu bedre kvalitet og for at slippe for at
> slæbe en masse gram i en rem over nakken.

Vægten gør mig ikke så meget, jeg vil bare ikke have mange separate
dimser i tasken. Det er altid en kamp når det skal gå hurtigt med at
skifte objektiv mens jeg undgår at hælde hele taskens indhold ud over
gaden eller fylde kameraet op med omkringståendes cola :)

Jeg fotograferer stort set kun på rejser i Østen - og alle mine
nogenlunde gode billeder er taget uden jeg har tænkt for meget (det
forvirrer bare) og uden nogen særlig forberedelse (hehe, nogen gange
synes jeg det er spild jeg købte et spejlrefleks, for jeg har det med
slet ikke at bruge søgeren nogen gange).

Jeg har p.t.:
FM2, FE2
AF180/2.8 (bruger den aldrig nogensinde)
AF85/1.8
AI50/1.4 (bruger den ikke så meget)
AI35/2
En blitz, god til at skræmme dyr væk med og ikke til andet.
Og diverse dimser som skiftes til at blive snavsede, eller helt væk.

- og mangler lidt vidvinkel (ville gerne have det næste gang jeg skal
afsted), så jeg overvejer om jeg skulle skifte 35eren ud med en
vidvinkelzoom.

MVH
Søren

Fra : CP

Dato : 22-01-04 14:09

> [...]
> skifte objektiv mens jeg undgår at hælde hele taskens indhold ud over
> gaden eller fylde kameraet op med omkringståendes cola :)

Ja det er da en fornutig forklaring på, at du vælger en zoom.

mvh Carsten

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-01-04 19:25

Måske ville du være interesseret i at se på
http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF.html
Der også flotte billeder på denne site i tillæg.
Mvh, Hans

Fra : Soren Kuula

Dato : 22-01-04 03:42

Hans Kruse wrote:
> Måske ville du være interesseret i at se på
> http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF.html
> Der også flotte billeder på denne site i tillæg.
> Mvh, Hans

Ok, den vil jeg se på . . . hov, Fourier transformationer ! Nu igen !

MVH
Søren

Fra : max

Dato : 21-01-04 20:19

"Soren Kuula"
> [...]
>
> Hvilket blad var det, og er det (eller tilsvarende) online ?
>
> Jeg vil lige se hvilken vidvinkelzoom til Nikon der har klaret sig bedst.

Jeg er godt tilfreds med 17-35afs.. Den er meget stor og
tung, men tegner ligeså godt som de faste brændvidder
den har afløst, 20, 28, 35.. Men som "alle" zoom er den
ikke en skid værd i modlys -max-

Fra : ab

Dato : 24-01-04 19:50

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev bl.a. i en meddelelse

> Jeg er godt tilfreds med 17-35afs.. Den er meget stor og
> tung, men tegner ligeså godt som de faste brændvidder
> den har afløst, 20, 28, 35.....

Har du nogen beviser for din påstand om at denne zoom skulle tegne lige så
godt som tilsvarende faste brændvidder ?

Jeg har kun på prøve-basis haft en zoom - oplevelsen var ikke noget at
skrive hjem om, og derfor kunne jeg aldrig drømme om at bruge andet end
faste brændvidder. Det er klart at forskellen ikke er til at se på
9x13-turistfoto, men på alle andre måder er der efter min erfaring tale om
et dårligt kompromis.

ab

Fra : Soren Kuula

Dato : 22-01-04 03:53

Soren Kuula wrote:
> Jeg vil lige se hvilken vidvinkelzoom til Nikon der har klaret sig bedst.

Nu jeg er i gang, kan jeg lige afsløre lidt af min vold mod sagesløse
film :)

http://www.bitplanet.net/~dongfang/foto/Aarhus.html
http://www.bitplanet.net/~dongfang/foto/China.html
http://www.bitplanet.net/~dongfang/foto/Thailand.html

De er hurtigt scannet fra papirbilleder; jeg er ikke gået digital.

... og nogenlunde ligeligt fordelt mellem mine 35, 50 og 85 mm linser.

MVH
Søren