Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Canon EOS 300D
Fra : Jan

Dato : 21-01-04 09:00

Hi

Jeg læste lige i en anden tråd vedr. flash compensering og opgradering af et
Canon EOS 300D. Nu har jeg ikke et 300D'er endnu, men overvejer købet. Men
denne manglende funktionalitet med flashcompensering, gælder det kun den
indbyggede flash. Elller rettere hvis/når jeg køber en extern flash, så kan
jeg vel godt justere flashoutputtet på selve flashen eller hyr?

/ Jan

Fra : Sten Bæk Sørensen

Dato : 21-01-04 10:37

"Jan" <jms_dk@goawayyaahoo.com> writes:

> [...]
> indbyggede flash. Elller rettere hvis/når jeg køber en extern flash, så kan
> jeg vel godt justere flashoutputtet på selve flashen eller hyr?

Det gælder alle flashe som ikke selv har muligheden for at sætte
FEC. Dvs. bl.a. den indbyggede og også 420EX.

Hvis du vil kunne sætte FEC på 300D, så skal du have fat i Canon's
SpeedLite 550EX eller Sigma's EF-500 DG (som dog efter nogles udsagn
ikke virker helt så godt).

--
Sten Bæk Sørensen

Fra : Jan

Dato : 21-01-04 10:41

Hi

"Sten Bæk Sørensen" <sten_@baek-soerensen.dk> wrote in message

Men

> Det gælder alle flashe som ikke selv har muligheden for at sætte
> FEC. Dvs. bl.a. den indbyggede og også 420EX.

Ok, tak for infoen. Så er det kamera ikke så interessant for mig, da jeg
sætter pris på at justere flashoutputtet.

/ Jan

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 21-01-04 10:45

> [...]
kan
> jeg vel godt justere flashoutputtet på selve flashen eller hyr?

Mht. Flash kompensering (FEC) skal du bruge et tredjepartsprogram FECSet
http://revolution.cx/rcx/fecset.htm der understøtter alle flashs, både den
indbyggede og eksterne, eller du kan bruge den dyreste eksterne flash Canon
Speedlite 550EX der indeholder FEC funktionen på selve flashen. Eller du kan
selvfølgelig købe 10D i stedet for.

Mvh Benny

Fra : rosenauer.dk

Dato : 21-01-04 12:55

> [...]
Canon
> Speedlite 550EX der indeholder FEC funktionen på selve flashen. Eller du

Bemærk at FECset kører på din PC og at du justerer FEC'en i kameraet via USB
fra applikationen. Dvs. at du hvergang du vil ændre FEC'en skal have
kameraet sat til PC'en og sætte det med applikationen. Canon har været på
'søde' at lade firmwaren kunne udføre FEC men har i setup-applikationen
udladt menupunkterne.

Derudover kan Speedlite 550EX varmt anbefales til 300D. Virker fortrinligt..

/Martin
http://rosenauer.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 21-01-04 18:15

"Jan" <jms_dk@goawayyaahoo.com> wrote in message
> [...]
kan
> jeg vel godt justere flashoutputtet på selve flashen eller hyr?

Metz er lige kommet med en flash som hedder Mecablitz 44 AF-4C, hvor du kan
styre FEC. Prisen er 169 EUR hos:
http://www.technikdirekt.de Den kan "køre" som e-ttl, men har også 3
automatik områder, hvor det er flash'en som foretager reguleringen og
målingen. Hvis jeg skal have en flash, så bliver det den, men umiddelbart
satser jeg på mere lysstærk optik, for at undgå at bruge flash i det hele
taget.

Et andet alternativ er at bruge FEL, hvor du først "måler" lyser et bestemt
sted på motivet og låser den der. Hvis målepunktet(erne) er 18% gråt, så
passer målingen. Hvis du ofte bruger et ansigt til målingen, så vil det være
en god ide på forhånd at sætte FEC til +2/3, med et PC program.
Indstillingen kan altid nulstilles i kameraet, men ikke sættes.

mvh
Flemming

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-01-04 19:01