Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus Flash. Hvordan læser man ledetal??
Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 20-01-04 00:53

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af et Olympus Camedia C-750 Ultra Zoom, men er
ikke helt tilfreds med den indbyggede flash. Der kan købes to ekstern flash
FL-20 og FL-40, med ledetal på hhv. 20 og 40. Prisen er ca. 1400 kr. for den
lille og 4500 kr. for den store. Mit fotobudget udelukker den dyre, men den
lille kunne godt være interessant.

Af specifikationer fremgår det at den lille har et ledetal på 20, men hvad
betyder det?? Og hvor stort ledetal er der på den indbyggede flash, det
fremgår ikke af specifikationerne, eller jeg forstår ikke at læse dem.
Bliver jeg bedre stillet med en ekstern flash med et ledetal på 20, eller er
det spild af penge??

Venlig hilsen

Svend Erik

Fra : Thomas Corell

Dato : 20-01-04 08:28

Svend Erik Jensen wrote:

> [...]
> Bliver jeg bedre stillet med en ekstern flash med et ledetal på 20, eller er

Ledetal er den aftsand, som den kan oplyse ved 100ASA blænde f/1.

Så ledetal 20 kan oplyse 20m ved 100ASA og f/1. Eller 10m ved 100ASA f/2
o.s.v.

Dog er der to bemærkninger.
- nogle steder opgiver man ledetal i fod fremfor meter (især i USA ;))
- ledetal er ikke opgivet ved en bestemt brændvidde

Det sidste har betydning, hvis reflektoren kan justeres. F.eks har en
Metz 54MZ justerbar reflektor, som kan oplyse motiver svarende til
20-105mm (135 mål). Den har opgivet ledetal 54, men det er ved 105mm.

Du kunne måske oveveje en Metz 54MZ, som prismæssigt ligger imellem fl20
og fl40. Men efter min mening er bedre end fl40.

P.S. der er rygter om at fl40 er gået ud af produktion.

--
Don't waste space

Fra : Tom Wagner

Dato : 20-01-04 20:46

Fl-40 har disse ledetal:
TELE zoom: 40
WIDE zoom: 26
In wide-angle flash: 18

Hilsen Tom

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 20-01-04 22:28

Hej

Tak til begge for svaret, jeg fik ikke svar på mit sidste spørgsmål:

Af specifikationer fremgår det at den lille flash ( FL-20) har et ledetal på
20, men hvor stort ledetal er der på den indbyggede flash (Olympus Camedia
C-750 Ultra Zoom), det fremgår ikke af specifikationerne, eller jeg forstår

Fra : Thomas Corell

Dato : 21-01-04 08:36

Svend Erik Jensen wrote:
> [...]
> C-750 Ultra Zoom), det fremgår ikke af specifikationerne, eller jeg forstår

De står ellers på www.olympus.dk

Klik på "Tekniske data", under flash finder du et tal for "Guide
number" (engelsk for ledetal). Her opgives det til 9 for den indbyggede
flash.

> Bliver jeg bedre stillet med en ekstern flash med et
> ledetal på 20, eller er det spild af penge??

Det vil altid være en personlig vurdering, så det er svært at svare på.

Men jeg vil forsøge at opsumere nogle af mine vurderinger
+ større ledetal
+ større afstand mellem flash og objektiv (og dermed færre problemer med
"røde" øjne)
+ når flash læber tør for strøm, er der (formodentlig) stadig strøm på
kameraet. Altså kan man fortsat tage billeder
+ flash skal som regel bruge flere batterier end kameraet (dermed
mulighed for at tage flere billeder)
+ mulighed for indirekte lys fra flash (hvis man kan dreje hovedet)
- kan i visse situationer være stort+klodset
- mere at slæbe/passe på
- ordentlig flash koster som regel
- fl20/fl40 duer kun på Olympus, så hvis du skifter kameramærke skal du
nok købe ny flash

Hvordan du vægter disse er kan jeg ikke sige, og der er formodentlig
andre argumenter.

--
Don't waste space

Fra : Peter Schrøder

Dato : 21-01-04 08:47

"Svend Erik Jensen" skrev
> Tak til begge for svaret, jeg fik ikke svar på mit sidste spørgsmål:

Den indbyggede blitz' ledetal fremgår ikke af specs.
Har du mulighed for at aflæse indstillinger eller
at indstille blænden manuelt kan du dog selv regne
ledetallet ud. Vælg et blandet motiv, stil kamera
på 100ISO og stil dig 3 meter fra motivet.
Tag et serie billede med 1 blændes forskel.
Du aflæser blænden på det billede som er korrekt belyst.
Afstand (3 meter) X blænde (f.eks. 3,5) = ledetal.
I dette tilfælde er ledetallet 10,5 Sådan en blitz
ville nok blive solgt som Ledetal 11.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Thomas Corell

Dato : 21-01-04 08:58

Peter Schrøder wrote:
> "Svend Erik Jensen" skrev
>
> Den indbyggede blitz' ledetal fremgår ikke af specs.

I det her tilfælde gør det nu (det er Olympus generelt flinke til på
deres produkter).

> Har du mulighed for at aflæse indstillinger eller
> at indstille blænden manuelt kan du dog selv regne
> ledetallet ud.

Jeg er enig i din fremgangsmåde, dog glemmer du at tage højde for
eksisternede lys.

Hvis man følger din procedure (slavisk) vil du få for højt ledetal,
udført udendørs i solskin vil du komme frem til at ledetal'et er
uendeligt ;)

--
Don't waste space

Fra : Peter Schrøder

Dato : 21-01-04 09:39

"Thomas Corell" skrev
> Hvis man følger din procedure (slavisk) vil du få for højt ledetal,
> udført udendørs i solskin vil du komme frem til at ledetal'et er
> uendeligt ;)

Du må ha' lidt tillid til folks evner, Thomas

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 21-01-04 20:25

Hej

Tak for svar og liste over fordele og ulemper. Pinligt at jeg så Guide
Number i specifikationerne, skal ikke ske en anden gang.

Venlig hilsen

Svend Erik