Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket digitalt legetøjskamera skal jeg
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-01-04 20:00

Hej

Rolig, rolig, rolig. Jeg _har_ læst tilbage i gruppen og jeg _har_ læst
på Steve's og på DPReview, samt et par andre.

Lad mig først definere hvad jeg mener med legetøjskamera. Det skal
bruges som legetøj. Det skal *ikke* erstatte mig analoge kamera. Det
skal bruges som tillæg/erstatning for min scanner. Derudover skal det
bruges i forbindelse med elektroniske annoncer/forespørgsler
(dk.binaer). Primært skal det tage billeder jeg ikke gider at bruge film
på eller hvor jeg er i tvivl om jeg vil brænde en hel film af (flyshow,
zoo-besøg, skovtur osv). Det vil sige sjældne gange papirfremkaldelse i
10x15.

Vi bevæger os indenfor følgende rammer <300$ (svarer ca til
2.500-3.000,- kroners kameraer herhjemme, men det købes i USA), 2-3mp,
min 3x optisk zoom og det skal bruge AA batterier. Hukommelse kommer ved
siden af (ca 100$).

Jeg værdsætter, at jeg ikke altid skal skifte batteri. At jeg kan have
mange billeder på hukommelsesmediet i høj kvalitet. At det er hurtigt
(men hvad kan jeg forlange til den pris). Jeg foretrækker en lavere
opløsning hvor billedet er skarpt fremfor en høj uskarp opløsning. Film,
MP3, dictafon osv er jeg ligeglad med. Størrelsen er næsten underordnet.

Indtil videre er jeg selv komme frem til Canon A70 som det bedste bud
med et 256mb kort til. Alternativt til dette et Sony DSC-P72 med 128mb
kort til.

Er jeg helt afsporet? Jeg er også faldet over Pentax Option 33L, Olympus
C350 og Fuji S3000 (6xoptisk), Nikon Coolpix3100, men de ligger alle
længere nede ad ønskelisten, da jeg ikke synes at billedkvaliteten er
ligeså god som de andre.

Råd/kommentarer?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Bangsbo Design

Dato : 19-01-04 20:21

Hej Karsten ....

Er du hurtig og samtidig heldig kan du finde et
Canon Powershot A40 til små 2000,- Kr

Mit som jeg købte i september 2002 har taget
omkring 5000 billeder og aldrig slået et forkert
slag ...

Du kan se billeder taget med det på min Hjemmeside
et rigtig all round Kamera - min knægt på 26 har
købt A70 og er også glimrende tilfreds ...

Med venlig hilsen
Keld Gydum
--
Bangsbo Design - Danmark
Foto - Kunst - Mad - Farver & Musik er subjektive oplevelser.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-01-04 20:29

Hej

Bangsbo Design wrote:
> Er du hurtig og samtidig heldig kan du finde et
> Canon Powershot A40 til små 2000,- Kr

Nu er det sådan at jeg skal en smut til USA hvor et A60 kan fås til
1200,- og et A70 til 1800,-. Måske jeg kan være heldig at finde et A40
til <1000,-

Kan A40'eren noget som A60'eren ikke kan?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Waal

Dato : 19-01-04 22:02

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til <1000,-
>
> Kan A40'eren noget som A60'eren ikke kan?

Hvorfor ikke et A80 ? Den vip- og svingbare LCD skærm er en detalje jeg
nødigt ville undvære.
Kvaliteten er så god at det er et fuldgyldigt suplement og ikke blot legetøj

mvh
Michael

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-01-04 06:55

Hej

Waal wrote:
> Hvorfor ikke et A80 ? Den vip- og svingbare LCD skærm er en detalje jeg
> nødigt ville undvære.

Primært prisen. Sekundært, at det er et 4mp kamera og derfor vil det
kræve mere plads på kortet for at holde det samme antal billeder, så
også hukommelsen bliver dyrere igen.

> Kvaliteten er så god at det er et fuldgyldigt suplement og ikke blot legetøj

Det er muligt, at kvaliteten er god og det kan jeg ikke være uenig i,
men skulle det være en erstatning for mit analoge kamera, så er der lang
vej endnu. Planen på den side er at anskaffe et EOS xx/xxx (ikke
D-modellen) senere med en ordentlig linse.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-01-04 10:06

On 2004-01-20, Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote:
> [...]
> vej endnu. Planen på den side er at anskaffe et EOS xx/xxx (ikke
> D-modellen) senere med en ordentlig linse.

D står for digital. Så du vil have en analog model ?

Derudover kan du vel bare købe et ordentligt objektiv. De har
som regel 5-20 linser. Jeg har lige fra 6 til 16 linser i mine
objektiver.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-01-04 10:43

Hej

Povl H. Pedersen wrote:
> D står for digital. Så du vil have en analog model ?

Ja. Korrekt.

> Derudover kan du vel bare købe et ordentligt objektiv. De har
> som regel 5-20 linser. Jeg har lige fra 6 til 16 linser i mine
> objektiver.

Ok, så et objektiv da.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Mark

Dato : 19-01-04 20:32

> Er du hurtig og samtidig heldig kan du finde et
> Canon Powershot A40 til små 2000,- Kr

Det ville jeg da ikke synes er specielt heldigt, et A60, som er nyere og har
1mp mere, koster kun ca 1600,-

Mvh
Mark

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-01-04 20:37

Hej

Mark wrote:
> Det ville jeg da ikke synes er specielt heldigt, et A60, som er nyere og har
> 1mp mere, koster kun ca 1600,-

A40 = 2mp
A60 = 2mp
A70 = 3mp

Så i bedste fald er A40 og A60 identiske (sådan da).

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Mark

Dato : 19-01-04 20:49

> A40 = 2mp
> A60 = 2mp
> A70 = 3mp
>
> Så i bedste fald er A40 og A60 identiske (sådan da).

Oki, men A60 er den nye version af A40.

Ville helt klart gå efter A60 af de 2.

Mvh
Mark

Fra : Bangsbo Design

Dato : 19-01-04 21:01

Mark skriver:

> Oki, men A60 er den nye version af A40.
>
> Ville helt klart gå efter A60 af de 2.

Jeg kan kun tale ud fra min erfaring og skulle
jeg købe *lille* Canon nu blev der A40 ...

Forskellen kan du læse dig til på nettet også
på Dansk ....

I øvrigt har jeg beholdt mit A40 efter nyt køb
da der er betydelig mere handy at tage med
ind min Minolta DiMAGE 7Hi ...

Med venlig hilsen og god tur til USA Karsten!

/Keld

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-01-04 21:48

Karsten Feddersen wrote:

> Indtil videre er jeg selv komme frem til Canon A70 som det bedste bud
> med et 256mb kort til. Alternativt til dette et Sony DSC-P72 med 128mb
> kort til.

Jeg har for nyligt (okt. 2003) købt et Sony DSC-P72 med en 128 memorystick
(82 billeder i højeste opløsning).
Jeg synes det er et godt kamera (jeg er meget amatør, så er det sagt .
Mht strømforbrug, så kan jeg tage ca. 200 - 250 billeder på én opladning af
de medfølgende 2 stk AA batterier.
Det er med LCD skærmen tændt, og ca. 3/4 af billederne taget med blitz.
I forhold til mit tidligere digital kamera (HP 318), som kunne tage ca. 30 -
40 billeder (uden brug af LCD skærm) på én opladning af de 4 stk AA
batterier, så er Sony'en jo et væsentligt fremskridt.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Søren Kongstad

Dato : 20-01-04 11:56

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> Indtil videre er jeg selv komme frem til Canon A70 som det bedste bud
> med et 256mb kort til. Alternativt til dette et Sony DSC-P72 med 128mb
> kort til.

Jeg har lige købt et A80. Det bruger 4xAA og CF.

På vores ferie i Cuba holdt 4x2100 Nimh AA batterier til en uge med omkring
200-250 billeder (Der kom een advarsel om batteriskift, men vi kunne tog en
10-20 billeder efterfølgende, så jeg er i tvivl om batteristanden virkelig
var så lav, men da jeg havde taget 3 sæt af fire batterier med, så skiftede
jeg blot). På et 256 mb CF kort er der plads til knap 110 billeder i bedste
kvalitet, men selvfølgelig flere hvis man kan nøjes med 1600x1200.

Jeg kan kun anbefale det. Det er tilpas småt, men virker meget robust.

/Søren

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-01-04 12:10

> Råd/kommentarer?

A70 er et C/Kanon-kamera Købte et til min søn her til jul, og kom til
at låne det med på skiferie i starten af året (se www.fotolog.dk). Det
tager fremragende billeder, og det kører og kører og kører på det samme sæt
2100 mAh batterier, der oprindeligt blev isat. Det tager forresten også
rigtig gode videoklip i 640x480 i en snæver vending (jeg smider gerne en
demo på nettet, hvis du vil se).

--
-Jens B.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-01-04 12:20

Hej

Jens Bruun wrote:
> [...]
> 2100 mAh batterier, der oprindeligt blev isat. Det tager forresten også
> rigtig gode videoklip i 640x480 i en snæver vending (jeg smider gerne en

Bortset fra at din side ikke virker lige nu, så jeg ikke kan kigge
(kigger senere), så må du gerne poste et filmklip.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-01-04 12:45

> Bortset fra at din side ikke virker lige nu, så jeg ikke kan kigge
> (kigger senere), så må du gerne poste et filmklip.

Den _skal_ sgu' virke!

Filmklip her: http://www.fotolog.dk/misc/MVI_0391.AVI (12 MB, 640x480, 15
fps)
Og lidt til husarene: http://www.fotolog.dk/misc/MVI_0424.AVI (14 MB,
640x480, 15 fps)
Og så lidt til kvinderne i denne gruppe:
http://www.fotolog.dk/misc/MVI_0427.AVI (14,3 MB, 640x480, 15 fps)

Billeder i perioden 3-9/1-04 er alle taget med A70.

--
-Jens B.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-01-04 13:48

Hej

Jens Bruun wrote:
> Den _skal_ sgu' virke!

Nu har jeg også både set billeder og film. Faktisk en imponerende
kvalitet film når man tænker på at det er et stillbilledekamera.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-01-04 14:12

> Nu har jeg også både set billeder og film. Faktisk en imponerende
> kvalitet film når man tænker på at det er et stillbilledekamera.

Det var også min reaktion. Jeg har et digital8-kamera med nogle år på
bagen, og jeg har det stort set aldrig med nogen steder, fordi det fylder
for meget og er for besværligt at rigge til. I de situationer er det guld
at have et digitalkamera, der kan optage video, når situationen pludselig
opstår. Jeg havde tidligere et Nikon Coolpix 5700, der tog fremragende
videofilm (640x480/30 fps), men må nok i fremtiden låne sønnikes A70 til de
situationer, da mit næste kamera bliver et 10D (som stadig ikke er dukket
op, suk).

--
-Jens B.