Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Negativ flatbed scanner
Fra : Per K. Hansen

Dato : 18-01-04 20:03

Hej,

Jeg overvejer at købe en Epson Perfection 2400 scanner. Denne scanner kan
så vidt jeg kan forstå scanne negativer. Jeg ville bare lige høre
hvilken kvallitet man kan regne med fra sådan en scanner ? hilken
opløsning vil man få fra et negativ med 4800 dpi ?

Er der nogle der har erfaringer med denne specifikke scanner ?

--

Mvh Per K. Hansen,
Homepage: http://per.nitro.dk

Fra : Lars

Dato : 18-01-04 21:42

"Per K. Hansen" <per@nitro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opløsning vil man få fra et negativ med 4800 dpi ?
>
> Er der nogle der har erfaringer med denne specifikke scanner ?

Hvis du læser et par dage tilbage i gruppen finder du alle de svar du måtte
ønske om dette produkt.
Lige fra tekniske specifikationer over tilbud om fremsendelse af
scanningseksempler til varenummer og anbefalet butik.

Lars

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-01-04 22:35

"Per K. Hansen" wrote:

> [...]
> opløsning vil man få fra et negativ med 4800 dpi ?
>
> Er der nogle der har erfaringer med denne specifikke scanner ?

Den pågældne Epson scanner har kun nogenlunde gode data når
det gælder opløsningen og farvedybden (bit pr. farve), dens
dynamiske range er ikke særlig god, dens D-max er kun 3,3

En scanners dynamiske range er faktisk det vigtigste, opløs-
ningen og farvedybden er noget der kommer i anden række.

Det har nemlig ikke så stor betydning, om man kan scanne et
24x36 mm dias op i 6 eller 12 megapixel, og om der scannes i 8
eller 16 bit pr. farve, det er derimod meget væssentligt, at
scanneren har en dynamisk range, så den kan gengive tegningen
i højlyset og skyggen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars

Dato : 19-01-04 05:38

> Den pågældne Epson scanner har kun nogenlunde gode data når
> det gælder opløsningen og farvedybden (bit pr. farve), dens
> dynamiske range er ikke særlig god, dens D-max er kun 3,3

Kan du evt. give os dokumentation for D-max på den maskine -. hvor har du
oplysningen fra?

Lars

Fra : Thomas Corell

Dato : 19-01-04 07:40

www.epson.dk og 3-4 klik.

--
Don't waste space

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-01-04 10:08

Thomas Corell wrote:

> www.epson.dk og 3-4 klik.

Eller på Google, søg på "Epson Perfection 2400 scanner" data

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars

Dato : 19-01-04 15:08

> Eller på Google, søg på "Epson Perfection 2400 scanner" data

Har fundet det. Tak for det.

Lars

Fra : Per K. Hansen

Dato : 20-01-04 10:33

Den Sun, 18 Jan 2004 22:35:16 +0100. skrev Niels Ebbesen:

> Den pågældne Epson scanner har kun nogenlunde gode data når
> det gælder opløsningen og farvedybden (bit pr. farve), dens
> dynamiske range er ikke særlig god, dens D-max er kun 3,3

Jeg læste et andet sted at dette var ok til negativer, men for lidt til
dias. Det er mest negativer jeg skal bruge den til (ud over almindeligt
ugennemsigtigt papir).

--

Mvh Per K. Hansen,
Homepage: http://per.nitro.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-01-04 11:03

"Per K. Hansen" wrote:

> Jeg læste et andet sted at dette var ok til negativer, men for lidt til
> dias. Det er mest negativer jeg skal bruge den til (ud over almindeligt
> ugennemsigtigt papir).

Det er korrekt, optimale scanninger af farvedias kræver en D-max
omkring 4,0 eller derover, til scanning af farvenegativer, S/H
negativer, og refleks originaler kan man godt nøjes med en lidt
lavere D-max.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-01-04 23:07

Per K. Hansen skrev:

> hilken opløsning vil man få fra et negativ med 4800 dpi ?

4800 : 2,54 = 1889,8 pixels/cm. Gang målene af dit negativ med
1889,8 og du får antallet af pixels x pixels i det scannede
billede. Hvis negativet f.eks. er 4 centimeter på hver led, så
vil du ende op med et digitalt billede på 7559 x 7559 pixels,
eller hvad der svarer til ca. 57 megapixels.

Madsen.

Fra : Per K. Hansen

Dato : 20-01-04 10:42

Den Sun, 18 Jan 2004 23:07:03 +0100. skrev Thomas Madsen:

> [...]
> vil du ende op med et digitalt billede på 7559 x 7559 pixels,
> eller hvad der svarer til ca. 57 megapixels.

Ok, det er jo ret meget, hvor høj opløsning er der normalt på sådan en
"familie billede film" ?

Hvor svær en process er det at fremkalde sine egne farvenegativer ? Er
det noget der kan lade sig gøre i fotoklubber og lignende ?
Det er jo billigere at købe ordentlig udstyr brugt til analoge film, end
det er med digitalt og hvis man så kan spare på fremkaldningen, så
ville det være meget godt.

Ellers kunne det være man skulle begynde at lege med sort hvide billeder,
det har jeg i hvert fald prøvet at fremkalde før.

--

Mvh Per K. Hansen,
Homepage: http://per.nitro.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 20-01-04 18:30

Per K. Hansen skrev:

> Ok, det er jo ret meget, hvor høj opløsning er der normalt på
> sådan en "familie billede film" ?

Hvad tænker du på? En traditionel "analog" film, eller?
Det er som at sammenligne pærer med bananer, efter min mening
og hvor høj en opløsning du har behov for på det digitaliserede
billede, kommer an på hvad du skal bruge det til. Der er ikke
det store formål i at scanne til et 7559 x 7559 pixels stort
billede, hvis det kun skal køres ud i 10 x 10 cm, eller noget
i den stil.

Et billede på 7559 x 7559 pixels, vil kunne køres ud i en
glimragende kvalitet i en størrelse på 64 x 64 cm. Det giver
en billedopløsning på 300 ppi, hvilket er mere end rigeligt
til så stort et print.
Går du ned i 200 ppi, har du en printstørrelse på 96 x 96 cm.

Madsen.

Fra : Per K. Hansen

Dato : 20-01-04 23:38

Den Tue, 20 Jan 2004 18:29:51 +0100. skrev Thomas Madsen:

> Hvad tænker du på? En traditionel "analog" film, eller?

Ja, dem man normal køber i kiosker, tankstationer osv..

> Det er som at sammenligne pærer med bananer, efter min mening

Det jeg mener er at en analog film har vel en kornstørrelse og scanner
man højere end dette, så får man bare flere pixler der kigger på den
samme pigment prik på filmen. På den måde kan man vel godt tale om en
films opløsning ?

> [...]
> det store formål i at scanne til et 7559 x 7559 pixels stort
> billede, hvis det kun skal køres ud i 10 x 10 cm, eller noget

Bestemt ikke. Jeg taler heller ikke om noget behov her, bare noget jeg
ville vide af ren nysgerrighed,

> [...]
> til så stort et print.
> Går du ned i 200 ppi, har du en printstørrelse på 96 x 96 cm.

Oki, men det kræver så at det rå analoge billede på film, rent faktisk
også har en ordentlig kvallitet. Ellers vil man kunne se en masse
"punkter" som billedet er bygget op af. (er jo godt klar over man ikke kan
tale om pixler, da kornene er mindre veldefinerede)

--

Mvh Per K. Hansen,
Homepage: http://per.nitro.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-01-04 00:33

"Per K. Hansen" wrote:

> [...]
> man højere end dette, så får man bare flere pixler der kigger på den
> samme pigment prik på filmen. På den måde kan man vel godt tale om en

Selvfølgelig har en analog film en opløsning, den måles normalt
den måde, at man affotograferer nogle prøver med skiftevis tynde
sorte og hvide streger, og så ser man på hvor linier en given
filmtype kan opløse pr. tomme.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Holm

Dato : 21-01-04 15:28

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> den måde, at man affotograferer nogle prøver med skiftevis tynde
> sorte og hvide streger, og så ser man på hvor linier en given

i digi-fotografiets spæde barndom, mener jeg at ha læst, at analog film
svarer nogenlunde til 20 MegaPixels.
Men det er bare et skud fra hoften uden videre bevisførelse.

Peter

Fra : Thomas Madsen

Dato : 21-01-04 00:25

Per K. Hansen skrev:

> [...]
> scanner man højere end dette, så får man bare flere pixler der
> kigger på den samme pigment prik på filmen. På den måde kan man

Ja, det kan man måske. Det er muligt at en eller anden har en idé
om hvad "opløsningen" på en film er, men hovedformålet må være at
scanne det man har behov for. Altså at tilrette scanningen efter
output-størrelsen.

Madsen.