Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ubrugelig anti-rødøjefunktion i Canon Powe~
Fra : Tensharp

Dato : 18-01-04 17:45

Har andre erfaringer med anti-rødøjefunktionen i Canon (Powershot S45) ?
Den er i praksis uden reduktion af røde øjne.

Per

Fra : HCS [4000]

Dato : 18-01-04 17:53

Jeg tror ikke der er nogen kameraer hvor funktionen er særligt effektiv.
Det nemmeste er selv at fjerne det i billedbehandlingen.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
Coppermine Photo Gallery

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-01-04 17:53

In article <400ab810$0$95005$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Tensharp wrote:
> Har andre erfaringer med anti-rødøjefunktionen i Canon (Powershot S45) ?
> Den er i praksis uden reduktion af røde øjne.

Det er fordi du glemmer at fortælle subjektet at de hurtige
blink betyder han skal lukke øjnene |-)

Det næstbedste er at tage billederne lidt fra siden, eller bruge
eksternt lys.

Fra : Michael Schrøder

Dato : 18-01-04 18:28

"Tensharp" <ts@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Har andre erfaringer med anti-rødøjefunktionen i Canon (Powershot S45) ?
> Den er i praksis uden reduktion af røde øjne.

Det er det efter min mening på alle kameraer

På mit CP-5700 slog jeg det altid fra for det forlængede også
responstiden...

En ekstern blitz - eventuelt med en ledning så du kan løfte den over hovedet
giver meget bedre resultater.

mvh Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-01-04 19:46

Hej prøv at læse flg. artikel www.photo-gallery.dk/side-09.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bach|DK|

Dato : 18-01-04 22:11

> Hej prøv at læse flg. artikel www.photo-gallery.dk/side-09.htm

Tak for det, ret interessant for os nybegyndere
--
Michael Bach

ICQ#: 56140045
OE Quotefix: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-01-04 20:46

Tensharp <ts@yahoo.dk> wrote:

> Har andre erfaringer med anti-rødøjefunktionen i Canon (Powershot S45) ?
> Den er i praksis uden reduktion af røde øjne.

Det er også min erfaring. Men jeg tror ikke, der findes nogen effektiv
anordning til reduktion af røde øjne. Der er trods alt grænser for, hvor
meget man kan bøje naturlovene.
Når det er sagt, så har jeg også indtryk af, at Canon S45 er
særligt slemt, hvad røde øjne angår. Jeg tror, det skyldes, at lampen
til rødøje-reduktion er den samme, som bruges til autofokushjælp i
dårligt lys. Den sender en meget snæver lysstråle ud i midten af
billedet. Så vidt jeg kan se, vil den kun virke, hvis personen befinder
sig i lysstrålen og dermed midt i billedet. Andre metoder til reduktion
af røde øjne bruger selve blitzen, som har en bredere lyskegle.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-01-04 22:01

Henrik Münster wrote:

> [...]
-SNIP-

Jeg har et Canon Powershot A80, som er ca. 1 uge gammelt. Mine nuværende
erfaringer er gode. Ingen røde øjne. Jeg fik taget et par billeder af min
datter i går og dem syntes jeg selv er blevet imponerende gode...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Tensharp

Dato : 25-01-04 17:38

I manualen skrives det, at man skal bede personerne kigge direkte på denne
lampe,
men lige meget hjælper det.
Var effektiv rødøje-reduktion ikke allerede for en del år siden noget med,
at flashen udløstes 2 gange, første gange lige før exponering, således at
personernes
iris lukkede sig ??
De røde øjne kan fjernes ved at "desatuere", dvs. fjerne farveindholdet i et
billedbehandlingsprogram,
men øjnene får en lidt trist fremtræden.

Per

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-04 22:08

Tensharp <ts@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> at flashen udløstes 2 gange, første gange lige før exponering, således at

Det er det vel stadig. Princippet er at sende et kraftigt lys afsted, så
pupillerne trækker sig sammen. Når Canon og andre eksperimenterer med
alternative løsninger er det vel for at finde noget bedre, billigere,
mere kompakt og mindre strømforbrugende. Som med alt andet er det her jo
også et kompromis.
Det er jo ikke til at vide, hvad udviklinsafdelingens resultater
har vist. Canons lampe bruges jo samtidig til autofokus. Jeg kan
forestille mig, at man derved sparer strøm. Det er jo vigtigt i et
digitalt kamera. Canon har vel ment, at den nye løsning er god nok, og
at man kan acceptere en lidt ringere funktion mod til gengæld at få
længere batterilevetid.
--
Henrik Münster
Esbjerg