Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Betjeningsmiljø for EOS-300D
Fra : Lars Kirkegaard

Dato : 18-01-04 11:27

I manualen til 300D, står der at "Betjeningsmiljøet" skal være indenfor 0 -
40 grader og ikke mere end 85% luftfugtighed.

Hvor alvorligt skal man tage det ?

Bør man lade være med at "trække" sit kamera ud på en frostklar dag for at
tage nogle billeder ?

--
Lars Kirkegaard
Engesvang

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-01-04 13:44

On 2004-01-18, Lars Kirkegaard <newsnospam@kirkegaards.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvor alvorligt skal man tage det ?
>
> Bør man lade være med at "trække" sit kamera ud på en frostklar dag for at

Jeg har set andetsteds at det virker i -35 grader C. Har også brugt
mid ude i frostvejr flere gange.

Hemmeligheden er, at inden du tager det med indenfor derhjemme, så
skal du kægge tingene i plasticposer , og holde dem der et par timer til
de er poppe i temperatur. Ellers kondenserer duggen på tingene.

Jeg plejer at have en lille pose til CF kortet, spm kommer i lommen,
så er det hurtigere varmet op.

Fra : KNL DtP

Dato : 18-01-04 13:45

"Lars Kirkegaard" <newsnospam@kirkegaards.dk> skrev i en meddelelse

> Bør man lade være med at "trække" sit kamera ud på en frostklar dag for at
> tage nogle billeder ?

Jeg tror ikke kameraet tager skade af lidt kulde, selvom digitalkameraer er mere
følsomme over for vejr og vind, da de indeholder så meget elektronik. Batteriet
aflades hurtigere i frostvejr, så det kan være en idé at pille denne ud og ha'
den i en lun jakkelomme.

Det du nok skal være mest opmærksom på, er når du komme fra en varm stue på 20º
C og går ud i måske -5º C eller mere - en temperaturændring på måske 30º C i
løbet af 20 sek. Lad den stå i et koldt rum, så den kan tilpasse sig
indeklimaet - og flyt den derefter ind i et lidt varmere. På den måde kan du
minimere dug og kondensvand inde i selve kameraet - noget som elektronik ikke
har godt af.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk