|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Olietryks-alarmen opfører sig anderledes Fra : Sven Fafner
 | 
 Dato :  23-04-01 08:19
 | 
 |  | Efter at jeg har skiftet oliefilter opfører olietryks-alarmen sig
 anderledes.
 Tidligere kom alarmen med det samme når jeg standsede motoren.
 Nu hvor jeg har skiftet oliefilter og olie, går der et halvt til et helt
 minut inden alarmen lyder efter standsning.  Der er altså som om motoren
 ikke taber olietrykket så hurtigt som før, når jeg standser den.
 Er der nogen der ved hvad årsagen kan være, og om det har nogen betydning ?
 
 Alarmen opfører sig som den plejer når jeg starter motoren, dvs den holder
 op med at hyle straks når motoren går i gang.
 
 Motoren er en Yanmar GM10 diesel, og både det gamle og det nye oliefilter er
 originale Yanmar dele.
 
 --
 Venlig hilsen
 Sven Fafner
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bent E. (23-04-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bent E.
 | 
 Dato :  23-04-01 09:49
 | 
 |  | 
 Sven Fafner skrev i meddelelsen <3ae3d77b@news1.bec.dk>...
 >Efter at jeg har skiftet oliefilter opfører olietryks-alarmen sig
 >anderledes.
 >Tidligere kom alarmen med det samme når jeg standsede motoren.
 >Nu hvor jeg har skiftet oliefilter og olie, går der et halvt til et
 helt
 >minut inden alarmen lyder efter standsning.  Der er altså som om
 motoren
 >ikke taber olietrykket så hurtigt som før, når jeg standser den.
 >Er der nogen der ved hvad årsagen kan være, og om det har nogen
 betydning ?
 >
 >Alarmen opfører sig som den plejer når jeg starter motoren, dvs den
 holder
 >op med at hyle straks når motoren går i gang.
 >
 >Motoren er en Yanmar GM10 diesel, og både det gamle og det nye
 oliefilter er
 >originale Yanmar dele.
 >
 >--
 >Venlig hilsen
 >Sven Fafner
 >
 >
 Sven
 Du skal jo huske på at når motoren stadig er kold når du stopper den,
 er olien endnu tyk, og derfor varer det meget længere inden "den hyler".
 Mon ikke det er årsagen, snarere end det nye oliefilter?.
 
 Mvh
 Bent E.
 
 
 
 |  |  | 
  Sven Fafner (23-04-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven Fafner
 | 
 Dato :  23-04-01 10:40
 | 
 |  | 
 "Bent E." <bentejo@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
 news:988015736.438042@dyrup.dsa-net.dk...
 > Du skal jo huske på at når motoren stadig er kold når du stopper den,
 > er olien endnu tyk, og derfor varer det meget længere inden "den hyler".
 > Mon ikke det er årsagen, snarere end det nye oliefilter
 
 Det har jeg også tænkt på som det mest sandsynlige forklaring.
 En saltvandskølet motor bliver jo ikke særlig varm.
 Men det undrer mig nu alligevel, for den "nye" olie er fra samme dunk som
 den "gamle", og jeg lod motoren gå i 10 min for halv kraft inden jeg
 standsede den.
 --
 Venlig hilsen
 Sven Fafner
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Bent E. (23-04-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bent E.
 | 
 Dato :  23-04-01 13:39
 | 
 |  | 
 Sven Fafner skrev i meddelelsen <3ae3f880@news1.bec.dk>...
 >
 >"Bent E." <bentejo@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
 >news:988015736.438042@dyrup.dsa-net.dk...
 >> Du skal jo huske på at når motoren stadig er kold når du stopper den,
 >> er olien endnu tyk, og derfor varer det meget længere inden "den
 hyler".
 >> Mon ikke det er årsagen, snarere end det nye oliefilter
 >
 >Det har jeg også tænkt på som det mest sandsynlige forklaring.
 >En saltvandskølet motor bliver jo ikke særlig varm.
 >Men det undrer mig nu alligevel, for den "nye" olie er fra samme dunk
 som
 >den "gamle", og jeg lod motoren gå i 10 min for halv kraft inden jeg
 >standsede den.
 >--
 >Venlig hilsen
 >Sven Fafner
 >
 >
 >
 Ja, men vandet er endnu meget koldt, og efter min erfaring er motoren
 noget længere om at nå sin rette temperatur på denne årstid.
 Der er jo sådan set ikke noget forkert i at motoren holder på
 olietrykket
 i længere tid. Det er jo tegn på at den er "tæt".
 
 Venlig hilsen
 Bent E.
 
 
 
 |  |  | 
  Christian Laange (23-04-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Laange
 | 
 Dato :  23-04-01 14:59
 | 
 |  | Du kan jo prøve at måle olietrykket med et manometer - derved sikrer du dig
 at trykket er som det skal være.
 
 "Sven Fafner" <sven.fafner@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ae3d77b@news1.bec.dk...
 > Efter at jeg har skiftet oliefilter opfører olietryks-alarmen sig
 > anderledes.
 > Tidligere kom alarmen med det samme når jeg standsede motoren.
 > Nu hvor jeg har skiftet oliefilter og olie, går der et halvt til et helt
 > minut inden alarmen lyder efter standsning.  Der er altså som om motoren
 > ikke taber olietrykket så hurtigt som før, når jeg standser den.
 > Er der nogen der ved hvad årsagen kan være, og om det har nogen betydning
 ?
 >
 > Alarmen opfører sig som den plejer når jeg starter motoren, dvs den holder
 > op med at hyle straks når motoren går i gang.
 >
 > Motoren er en Yanmar GM10 diesel, og både det gamle og det nye oliefilter
 er
 > originale Yanmar dele.
 >
 > --
 > Venlig hilsen
 > Sven Fafner
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |