Olietryks-alarmen opfører sig anderledes
Fra : Sven Fafner

Dato : 23-04-01 08:19

Efter at jeg har skiftet oliefilter opfører olietryks-alarmen sig
anderledes.
Tidligere kom alarmen med det samme når jeg standsede motoren.
Nu hvor jeg har skiftet oliefilter og olie, går der et halvt til et helt
minut inden alarmen lyder efter standsning. Der er altså som om motoren
ikke taber olietrykket så hurtigt som før, når jeg standser den.
Er der nogen der ved hvad årsagen kan være, og om det har nogen betydning ?

Alarmen opfører sig som den plejer når jeg starter motoren, dvs den holder
op med at hyle straks når motoren går i gang.

Motoren er en Yanmar GM10 diesel, og både det gamle og det nye oliefilter er
originale Yanmar dele.

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Bent E.

Dato : 23-04-01 09:49

Sven Fafner skrev i meddelelsen <3ae3d77b@news1.bec.dk>...
> [...]
holder
>op med at hyle straks når motoren går i gang.
>
>Motoren er en Yanmar GM10 diesel, og både det gamle og det nye

Sven
Du skal jo huske på at når motoren stadig er kold når du stopper den,
er olien endnu tyk, og derfor varer det meget længere inden "den hyler".
Mon ikke det er årsagen, snarere end det nye oliefilter?.

Mvh
Bent E.

Fra : Sven Fafner

Dato : 23-04-01 10:40

"Bent E." <bentejo@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal jo huske på at når motoren stadig er kold når du stopper den,
> er olien endnu tyk, og derfor varer det meget længere inden "den hyler".
> Mon ikke det er årsagen, snarere end det nye oliefilter

Det har jeg også tænkt på som det mest sandsynlige forklaring.
En saltvandskølet motor bliver jo ikke særlig varm.
Men det undrer mig nu alligevel, for den "nye" olie er fra samme dunk som
den "gamle", og jeg lod motoren gå i 10 min for halv kraft inden jeg
standsede den.
--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Bent E.

Dato : 23-04-01 13:39

Sven Fafner skrev i meddelelsen <3ae3f880@news1.bec.dk>...

> [...]
som
>den "gamle", og jeg lod motoren gå i 10 min for halv kraft inden jeg

Ja, men vandet er endnu meget koldt, og efter min erfaring er motoren
noget længere om at nå sin rette temperatur på denne årstid.
Der er jo sådan set ikke noget forkert i at motoren holder på
olietrykket
i længere tid. Det er jo tegn på at den er "tæt".

Venlig hilsen
Bent E.

Fra : Christian Laange

Dato : 23-04-01 14:59

Du kan jo prøve at måle olietrykket med et manometer - derved sikrer du dig
at trykket er som det skal være.