Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brug af Nikon D100 m. MB-D100 på stativ ?
Fra : Niels J. Larsen

Dato : 15-01-04 22:03

Jeg er den glade ejer af et Nikon D100 m. MB-D100.

Hvis jeg monterer det på et stativ (Manfrotto 055Pro) kan jeg se at
der er en lille smule "slup" imellem kamerahus og MB-D100.
Det kan ikke mærkes hvis man forsøger at bevæge dem uafhængigt af
hinanden med hænderne, men det kan anes hvis man kigger godt efter.
Når det er monteret på stativet med f.eks. et 105mm Macro objektiv kan
man tydeligt se at det ikke er RIGTIG stabilt.

Hvad er i andre D100+MB-D100-ejeres erfaringer vedrørende brug af
stativ ?

Tager i MB-D100 af, eller har i andre forslag ?

/Niels

Fra : Peter Andersen

Dato : 15-01-04 23:33

Niels J. Larsen wrote:
> [...]
> stativ ?
>
> Tager i MB-D100 af, eller har i andre forslag ?

I min søgen på google for at finde ud af hvad en MD-D100 var for en dims,
faldt jeg over denne her:
http://www.digitaldingus.com/d100lounge/mbd100.html
Det er vist samme problem du har....

Jeg har en 10D med vertikalgreb på og når jeg bruger den på mit stativ er
der uhyre lidt "slub" i den så der er normalt ingen grund til at afmontere
den. I nogle tilfælde kan jeg dog godt finde på det...

Jeg tror ikke du kommer uden om at afmontere den, kameraet vil under alle
omstændigheder sidde bedre uden ligemeget hvor meget du evnt. modifcere den.

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : ab

Dato : 16-01-04 19:29

> Jeg har en 10D med vertikalgreb på og når jeg bruger den på mit stativ er
> der uhyre lidt "slub" i den så der er normalt ingen grund til at afmontere
> den. I nogle tilfælde kan jeg dog godt finde på det...

Kan det ses på resultatet ? (Billederne)

- Nogen samler på frimærker - andre samler på fotoudstyr - nogen går op i
resultatet / billederne.

ab

Fra : Peter Andersen

Dato : 16-01-04 19:47

ab wrote:

> Kan det ses på resultatet ? (Billederne)
>
> - Nogen samler på frimærker - andre samler på fotoudstyr - nogen går
> op i resultatet / billederne.

Ja, det kan godt ses på resultatet hvis tingene ikke passer ordentligt
sammen, så får man også et resultat derefter. Hvis du tager 1:1 macro så
skal tingene sidde særdeles godt og der skal ikke meget blæsevejr til før
billedet bliver uskarpt.
Hvis du er mekaniker, vil du så går og skrue med en slidt og skæv
svensknøgle? næ, værktøjet skal være i orden og skal leve op til brugerens
krav.

--
M.v.h. Peter Andersen.