Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
batterier til kodak cx6330
Fra : Kim Schulz

Dato : 15-01-04 21:24

hejsa
min kæreste har lige fået et billig digital kamera som hun kan have med
til fester osv uden at skulle bekymre sig om at det er for kostbart.
Det er et kanon CX6330 (sådan et easyShare).
Med kameraet fulgte et sæt kodak "digital camera" batterier, hvilket for
mig at se blot er et sæt 1.5V AA batterier (der står Oxy-Alcaline AA
på). Dem fik hun jo hurtigt brugt og jeg fandt derfor et sæt almindelige
duracell batterier frem. Idet jeg satte dem i, så var der en lille pære
der lyste rødt et par gange og ud over det så virkede kameraet
overhovedet ikke. Jeg prøvede med flere andre batterier (phillips, sony,
panasonic, noname japser skidt) men det samme skete der med dem alle.

Er det nogle specielle batterier som skal bruges eller er det blot fordi
mine andre batterier har ligget lidt for længe?

Nogen der kan anbefale nogle opladelige batterier til at bruge i et
sådanne kamera? samt evt. en god oplader hvor man ikke behøver at skulle
holde øje med dem, men bare kan lade dem stå at lade natten over (altså
den skal ikke være langsom, bare lidt mere intelligent).

MVH
Kim

PS: af et kamera til 1500kr så tager det faktisk nogle forbløffende
klare og skarpe billeder.

--
Fund of Fundanemt - Join the User Group
http://www.fundausers.org | join #fnug @ irc.freenode.net

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-01-04 23:27

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Kim
Du er inde på det rigtige spor; digi-cams SKAL have opladelige batterier !
Disse er meget bedre til at levere strøm end alle andre.
Køb 1-2 sæt NiMh-batterier på 1500-> MaH og en intelligent lader og du er
kørende.
Mht mærker + modeller skal du bare lige søge 10 sek på groups.google.com -
så skal du bare se hvor tit emnet dukker op herinde !Alternativt kan du bare
følge med 2-3 dage og jeg kan love dig for at emnet dukker op igen

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-01-04 11:50

"Jesper Hedegaard" <jo-tak-til.spam@fis-af.dk> skrev i en meddelelse

> Du er inde på det rigtige spor; digi-cams SKAL have opladelige batterier
!

Nej!

> Disse er meget bedre til at levere strøm end alle andre.

Nej, men de er meget billigere i drift.

--
-Jens B.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-01-04 22:53

> "Jesper Hedegaard" <jo-tak-til.spam@fis-af.dk> skrev i en meddelelse

> !
>
> Nej!

Du har ret - man kan jo bare sætte et sæt billige Duracel nede fra tanken
i - hvert 10. minut.....

> Nej, men de er meget billigere i drift.
>
> --
> -Jens B.
>
> www.fotolog.dk - Min personlige fotodagbog på nettet

Jo - hvorfor tror du ellers de holder så meget længere end alle andre,
gængse typer batterier med samme styrke (mAh) ?

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-01-04 10:06

> Jo - hvorfor tror du ellers de holder så meget længere end alle andre,
> gængse typer batterier med samme styrke (mAh) ?

Du tager stadig fejl og det lyder som om, du har misforstået noget. Prøv at
forske lidt i sagen. Du kan starte med at finde ud af, hvad mAh betyder, og
hvad dette tal indebærer...

--
-Jens B.

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-01-04 10:46

> [...]
at
> forske lidt i sagen. Du kan starte med at finde ud af, hvad mAh betyder,

God hurtig introduktion:

http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

Bemærk betydningen af den indre modstand

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-01-04 10:58

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> God hurtig introduktion:
>
> http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm
>
> Bemærk betydningen af den indre modstand

Dokumentet beskriver tilsyneladende brunstensbatterier. Det hævdes f.eks.,
at engangsbatterier har større indre modstand end genopladelige batterier.
Det er i hvert fald ikke tilfældet med alkaliske engangsbatterier, der har
meget lav indre modstand.

--
-Jens B.

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-01-04 11:11

> Det er i hvert fald ikke tilfældet med alkaliske engangsbatterier, der
har
> meget lav indre modstand.

Måske alligevel ikke helt så enkelt:
http://home.att.net/~mikemelni1/battery1.html

--
-Jens B.

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-01-04 11:16

> [...]
> Det er i hvert fald ikke tilfældet med alkaliske engangsbatterier, der har

Det lyder interessant. Holder det stik, skulle man kunne benytte
engangs-alkaline uden problemer, men flere digi vil end ikke køre på
sådanne. Kender du forklaringen ?

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-01-04 11:21

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder interessant. Holder det stik, skulle man kunne benytte
> engangs-alkaline uden problemer,

Se mit link i et tidligere indlæg. Det holder nok ikke helt stik.

> men flere digi vil end ikke køre på
> sådanne.

Se, det har jeg aldrig hørt om før. Har du et eksempel på et kamera, der
ikke kan fungere med standard alkaliske engangsbatterier, men godt kan
fungere med NiMh?

> Kender du forklaringen ?

Nej, og jeg er ikke helt overbevist (endnu).

--
-Jens B.

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-01-04 11:30

> [...]
> fungere med NiMh?

> Nej, og jeg er ikke helt overbevist (endnu).

Har selv oplevet det med et billigt lånt Kodak og jeg mener det har været
oppe at vende fleregange her.
Jeg finder ikke det link, du omtaler

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-01-04 12:34

> Har selv oplevet det med et billigt lånt Kodak og jeg mener det har været
> oppe at vende fleregange her.

Påstanden har været bragt nogen gange, men altid uden dokumentation.

--
-Jens B.

Fra : Thomas Corell

Dato : 18-01-04 12:38

Jens Bruun wrote:
> "Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, og jeg er ikke helt overbevist (endnu).

Du har selv postet et link til forklaringen:

http://home.att.net/~mikemelni1/battery1.html

http://home.att.net/~mikemelni1/intres.html kan du se at han måler
indre modstand i Duracell AA til ~0,5 ohm.

På han næste side http://home.att.net/~mikemelni1/battery2.html kan du
se på grafen http://home.att.net/~mikemelni1/intresa.html at NiMh har en
indre modstand på ~0,2 ohm.

Når et digitalkamera tændes har det højt strømforbrug (især hvis lcd
tændes og/eller flash lades op samtidigt). Jo større indre modstand jo
lavere spænding får du dermed.

Udfra d.o. indre modstande, vil en startstrøm på 1000mA (ikke utænkelig
hvis både flash, lcd og et strømslugende memorykort skal tændes), vil
Duracell give dig et strømfald på 0,5 V, imod NiMh's 0,2 V.

Alkaline har en spænding på 1,5 V, men efter kort tids brug falder denne
til noget der kan sammenlignes med NiMh's ~1,2 V.

Elektronik har en meget skarp nedre grænse for hvilken spænding der skal
til for at det virker, derfor kan du ikke bruge 100% af batteriets
kapacitet (uanset batteri type) i udstyr med højt strømforbrug, men med
NiMh vil der går længere tid, før den indre modstand medfører for lav
spænding.

Alkaline er godt til ting der trækker lille strøm over lang tid (ure,
røgalarmer m.m.), NiMh er godt til ting der trækker meget strøm.

--
Don't waste space

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-01-04 13:24

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Alkaline er godt til ting der trækker lille strøm over lang tid (ure,
> røgalarmer m.m.), NiMh er godt til ting der trækker meget strøm.

Så kan man som alm. bruger ikke ønske sig bedre information,
Takker

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-01-04 20:55

> [...]
at
> forske lidt i sagen. Du kan starte med at finde ud af, hvad mAh betyder,

Har forsket - har forstået - prøv selv !

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Simon Nielsen

Dato : 16-01-04 09:04

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> wrote in message
[...]

Jo du skal have genopladelige batterier, batterier der har ligget for længe,
taber sin kraft og virker ikke så godt i højtkrævende apparater, så som
Digcams. Jeg bruger selv noget der hedder Uniross til mine flash og
digicams. De batterier virker bare fint. Du kan i din fotobutik gå ned og
spørge efter nogle 2000/2100 mAh batterier med oplader og så har de helt
sikkert noget til jer. Jeg syntes selv at 1500 mAh er for lidt så alle min
batterier er 2100. Men du skal nok regne med at komme op og batele 2-300 kr.
for sådan et ladersæt.

Mvh
Simon

Fra : Anders pedersen

Dato : 16-01-04 14:05

On Thu, 15 Jan 2004 21:23:37 +0100, Kim Schulz wrote:

> [...]

> holde øje med dem, men bare kan lade dem stå at lade natten over (altså
> den skal ikke være langsom, bare lidt mere intelligent).

www.batteriuer.dk
har lige hvad du skal bruge.
Køb 2 sæt batterier så har du i reserve.
laderen koster 200kr.

--
Med venlig Hilsen
Anders B Pedersen

Fra : Olav Noksagt

Dato : 16-01-04 14:32

Anders pedersen skrev:

> www.batteriuer.dk
> har lige hvad du skal bruge.
> Køb 2 sæt batterier så har du i reserve.
> laderen koster 200kr.

Måske off-topic, men...
Generelt for batteri-forskerne derude: www.batterier.dk er et horribelt godt
sted at handle batterier - især specielle.

Hvordan sparer man 260 kr.?
Manglede batteri til min gamle trådløse telefon, købt hos Teledamark. Nyt:
TDC: kr. 349,- (havde kun 700 mAh NiCd)
batterier.dk: 89,- (1300 mAh NiMh - bedre og stærkere, Havde også 700 mAh
til 119,-)

De 89,- var incl. fragt, og jeg fik dem dagen efter i postkassen, plonk!
Julen var reddet!

De har tilmed et forum hvor supportere svarer på spørgsmål - og det gjorde
de også for mig selvom det var lige omkring jul/nytår.

Olav

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 17-01-04 12:58

Hejsa.

> PS: af et kamera til 1500kr så tager det faktisk nogle forbløffende
> klare og skarpe billeder.

Hvor har du købt det til den pris? Jeg er også ude efter et kamera i det
prisleje, man CX6330 har jeg ikke set så billigt.

Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-01-04 21:52

Thomas Dahl Pedersen <news@thomasdahlREMOVETHIS.dk> wrote:

> Hvor har du købt det til den pris? Jeg er også ude efter et kamera i det
> prisleje, man CX6330 har jeg ikke set så billigt.

Det er i det Føtex-katalog, der er kommet her i weekenden. Så fra mandag
kan du købe det i Føtex til kr. 1.499,-.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 18-01-04 01:07

Henrik Münster wrote:

> Det er i det Føtex-katalog, der er kommet her i weekenden. Så fra mandag
> kan du købe det i Føtex til kr. 1.499,-.

OK, det lyder fedt. Inden jeg køber: Er der nogen her der er i stand til at
vurdere om det er et godt køb eller findes der andre "point-and-click"
kamerarer der giver mere for pengene.

Thomas