/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Ældre objektiver til DSLR huse?
Fra : Ukendt


Dato : 15-01-04 14:41

Hej.
Jeg er ved at være lun på at gå 100% digitalt, eftersom næsten mine billeder
undergår en eller anden form for digital behandling. Nu er jeg så heldig at
have en del gode fast objektiver til Nikon. De er alle med manuel fokus,
eftersom jeg eftersom jeg på den måde får det lige som jeg vil have det. Jeg
bruger ligeledes en Nikon bælg, så jeg kan tage rigtige makrobilleder :)
Nu kan jeg være lun på det kommende D70. Alternativt det eksisterende D100.
Men er der i det hele taget nogen af dem, der kan tage objektiver der IKKE
har cpu indbygget? Hvis jeg IKKE kan bruge min bælg, ser jeg ingen grund til
at skifte.
Det eneste hus jeg har set der direkte skriver at det er beredt til brug af
objektiver uden CPU eller til brug sammen med bælg, er D1/D2H serien. Dog
har jeg ikke lige tænkt mig at smide 40k efter et hus.
Er der nogen derude, der bruger nye Nikon DSLR huse sammen med ældre
manuelle objektiver eller sammen med bælg?

Mange hilsner Jakob




 
 
Lars Troels (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Lars Troels


Dato : 15-01-04 14:51

Hej

Jeg har stillet de samme spørgsmål tidligere, bare med andre ord. Jeg går
med de eksakt samme overvejelser og tænker på samme kameraer.

Lad os nu se om nogen af os får svar.

Hilsen

Lars Troels



Fam. Andersen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Andersen


Dato : 15-01-04 15:26


Hej Jacob

For nogle måneder siden solgte jeg min pb4 bælg. Fyren der købte den havde
en D100, han prøvede den på stedet, og jeg ka' love dig for at det virkede,
jeg fik næsten lyst til at beholde den, men jeg havde lovet fruen at skaffe
mig noget lettere udstyr.
Jeg solgte også en novoflex bælg til en D100 bruger, denne blev også prøvet
med det samme og virkede 100 %

Hilsen Niels



Ukendt (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-01-04 15:39

Hej Niels.
Tak for dit hurtige svar. Det er lige præcis sådan en bælg jeg har. Jeg er
super glad for den og de muligheder sådan noget udstyr giver.
Jeg er ovenud glad for at det lader til at det kan lade sig gøre. Jeg var
bange for at Nikon havde fjernet muligheden for non-CPU udstyr på
almindelige brugerhuse, ligesom de har gjort på deres nutidige
F50/F55/F65/F75/F80 huse.

Jeg venter lidt med at investere til vi får D70 at se, men så tror jeg også
at jeg har fundet min vinder :)

Mange hilsner Jakob

"Fam. Andersen" <alwaysin@heaven.dk> wrote in message
news:bu683f$26ij$1@news.cybercity.dk...
>
> Hej Jacob
>
> For nogle måneder siden solgte jeg min pb4 bælg. Fyren der købte den havde
> en D100, han prøvede den på stedet, og jeg ka' love dig for at det
virkede,
> jeg fik næsten lyst til at beholde den, men jeg havde lovet fruen at
skaffe
> mig noget lettere udstyr.
> Jeg solgte også en novoflex bælg til en D100 bruger, denne blev også
prøvet
> med det samme og virkede 100 %
>
> Hilsen Niels
>
>



lars bo (15-01-2004)
Kommentar
Fra : lars bo


Dato : 15-01-04 20:56

Hej Jakob

"JBT" <write direct in newsgroup> skrev i en meddelelse
news:4006a618$0$95055$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Niels.
> Tak for dit hurtige svar. Det er lige præcis sådan en bælg jeg har. Jeg er
> super glad for den og de muligheder sådan noget udstyr giver.
> Jeg er ovenud glad for at det lader til at det kan lade sig gøre. Jeg var
> bange for at Nikon havde fjernet muligheden for non-CPU udstyr på
> almindelige brugerhuse, ligesom de har gjort på deres nutidige
> F50/F55/F65/F75/F80 huse.
>
Jeg er ejer af et F55, og kiggede netop i min brugermanual, hvor der står at
man kan bruge en lang række af ikke-CPU linser og tilbehør.
Man skal blot vide at der skal fokuseres manuelt og at lysmåleren ikke
virker.
hilsen
lars bo
www.stien.dk/galleri




Kim@naturfotografi d~ (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Kim@naturfotografi d~


Dato : 16-01-04 19:33

"lars bo" <lbh@postkasse.com> skrev i en meddelelse
news:4006efe2$0$247$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg er ejer af et F55, og kiggede netop i min brugermanual, hvor der står
at
> man kan bruge en lang række af ikke-CPU linser og tilbehør.
> Man skal blot vide at der skal fokuseres manuelt og at lysmåleren ikke
> virker.

Og det er jo netop problemet - hvis ikke man har lysmåling gennem objektivet
kan man ikke just sige, at objektivet "passer". Lysmåling Through The Lens
må være et minimum - det har været standard siden engang i 60´erne.

Men prøv engang http://www.nikonians.com/discuss.html - de har en D100
usergroup og alt hvad der er værd at vide kan man som regel finde der.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk



Benny Mortensen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 15-01-04 15:35


"JBT" <write direct in newsgroup> skrev i en meddelelse
news:40069866$0$95082$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
> Jeg er ved at være lun på at gå 100% digitalt, eftersom næsten mine
billeder
> undergår en eller anden form for digital behandling. Nu er jeg så heldig
at
> have en del gode fast objektiver til Nikon. De er alle med manuel fokus,
> eftersom jeg eftersom jeg på den måde får det lige som jeg vil have det.
Jeg
> bruger ligeledes en Nikon bælg, så jeg kan tage rigtige makrobilleder :)
> Nu kan jeg være lun på det kommende D70. Alternativt det eksisterende
D100.
> Men er der i det hele taget nogen af dem, der kan tage objektiver der IKKE
> har cpu indbygget? Hvis jeg IKKE kan bruge min bælg, ser jeg ingen grund
til
> at skifte.
> Det eneste hus jeg har set der direkte skriver at det er beredt til brug
af
> objektiver uden CPU eller til brug sammen med bælg, er D1/D2H serien. Dog
> har jeg ikke lige tænkt mig at smide 40k efter et hus.
> Er der nogen derude, der bruger nye Nikon DSLR huse sammen med ældre
> manuelle objektiver eller sammen med bælg?
>
> Mange hilsner Jakob
>
Hej Jakob

Ingen problemer med at anvende de gamle optikker. Det er kun AF og
lysmålingen der ikke virker. Så du kan bruge dem helt normalt, bare som et
kamera uden automatik.

M.V.H.....Benny..



Ukendt (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-01-04 16:39

[snip]
> Det er kun AF og lysmålingen der ikke virker. Så du kan bruge dem helt
normalt, bare som > et kamera uden automatik.

Hej Benny.
Vil det sige at man skal måle lyset eksternt, eller at man skal skyde sig
frem. Det vil jo gøre processen lidt vel omfattende.

MH Jakob



Benny Mortensen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 15-01-04 19:14


"JBT" <write direct in newsgroup> skrev i en meddelelse
news:4006b424$0$95096$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [snip]
> > Det er kun AF og lysmålingen der ikke virker. Så du kan bruge dem helt
> normalt, bare som > et kamera uden automatik.
>
> Hej Benny.
> Vil det sige at man skal måle lyset eksternt, eller at man skal skyde sig
> frem. Det vil jo gøre processen lidt vel omfattende.
>
> MH Jakob
>
>

Hej Jakob

Ja tid og blænde, skal du selv finde frem til. Enten på geføleren, eller du
må investere i en ekstern lysmåler.
Ja det var nok på sin plads, at nævne, at de helt gamle klokoblinger, ikke
kan bruges derpå. Men alle med AI og fremefter. Så det er optikker tilbage
fra i hvert fald midt 70'r og fremefter. Men jeg vil da også råde dig til
at beholde dit gamle analoge kamera. Det indbringer alligevel for lidt, til
at det kan svare sig at sælge.

M.V.H.....Benny..


M.V.H.....Benny..



Ukendt (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-01-04 00:16

[snip]
> Men alle med AI og fremefter. Så det er optikker tilbage
> fra i hvert fald midt 70'r og fremefter. Men jeg vil da også råde dig til
> at beholde dit gamle analoge kamera. Det indbringer alligevel for lidt,
til
> at det kan svare sig at sælge.

Hej Benny.
Det er gode gamle AI objektiver jeg har købt gennem tiden;
55/3.5 AI som skulle være noget af det skarpeste ved f/8 Nikon har lavet
24/2.8 AI, svineskarp og god optik!
105/2.8 AI super til portrætter

Nu mangler jeg bare en 300/4, mere kan pengepungen vist ikke trække pt. Jeg
regner bestemt ikke med at afhænde noget af udstyret. Det vil bare være mit
kamera nr. 2. Det kunne så være smart at de 2 huse kunne dele objektiver.
Jeg er godtnok lidt ærgerlig over at de ikke har indbygget lysmålingen i
huset, så man kan bruge det på den gode gamle måde.
Jeg burde måske kigge på Canon som mit hus nr. 1, nu de så åbenlyst er
foran, og ikke vente på et Nikon der kan det jeg vil have...

Mange hilsner Jakob



nyrup (15-01-2004)
Kommentar
Fra : nyrup


Dato : 15-01-04 21:20

Ja, det er noget L*** at Nikon sparer alt det gode væk... Koblingen til de
gamle AI-objektiver og nu blænderingen! ØV!!!!! - Det var derfor jeg i sin
tid skiftede mit F50 ud efter få måneder og købte F70...

"JBT" <write direct in newsgroup> skrev i en meddelelse
news:4006b424$0$95096$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [snip]
> > Det er kun AF og lysmålingen der ikke virker. Så du kan bruge dem helt
> normalt, bare som > et kamera uden automatik.
>
> Hej Benny.
> Vil det sige at man skal måle lyset eksternt, eller at man skal skyde sig
> frem. Det vil jo gøre processen lidt vel omfattende.
>
> MH Jakob
>
>



Ukendt (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-01-04 00:24

> Ja, det er noget L*** at Nikon sparer alt det gode væk... Koblingen til de
> gamle AI-objektiver og nu blænderingen! ØV!!!!! - Det var derfor jeg i sin
> tid skiftede mit F50 ud efter få måneder og købte F70...

Det er helt rigtigt. F70 er det sidste hus jeg har købt, og det spiller
perfekt med de gode AI objektiver. Jeg har prøvet min 24mm på et F50 hus.
Resultatet var håbløst. Hvis det er samme resultat jeg vil få på et
D100/D70, tror jeg at jeg går den tunge vej og starter forfra... Om det så
skal være Canon eller Nikon, vil jeg finde ud af når jeg er tættere på at
købe et hus her i foråret.
Endnu en gang øv..

Mange hilsner Jakob



JHF (15-01-2004)
Kommentar
Fra : JHF


Dato : 15-01-04 16:04

Du skal dog opmærksom på at de helt gamle objektiver uden AI kobling
(klokobling) slet ikke kan sidde på en D 100.
AI kobling går det fint med!

JHF


"JBT" <write direct in newsgroup> skrev i en meddelelse
news:40069866$0$95082$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
> Jeg er ved at være lun på at gå 100% digitalt, eftersom næsten mine
billeder
> undergår en eller anden form for digital behandling. Nu er jeg så heldig
at
> have en del gode fast objektiver til Nikon. De er alle med manuel fokus,
> eftersom jeg ...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste