Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skuffet.
Fra : Fotografering.org

Dato : 23-04-01 08:26

Så fik jeg endelig besøgt udstillingen med årets bedste danske pressefotos.
Som et tidligere indlæg beskrev, er de digitale kameraer ved at vinde frem,
hvilket ikke var nogen skøn oplevelse.
De digitale kameraer er endnu ikke klar til en 40x60 cm. forstørrelse.
Selv på 1½ meters afstand var det ikke kønt, og det gælder både den
manglende opløsning og i andre tilfælde en al for høj JPG-komprimering.
Det digitale problem løser heldigvis nok sig selv i løbet af få år.

I det hele taget synes jeg det tekniske niveau var lavere end normalt.
Jeg vil ikke sige, at den tekniske kvalitet er ekstremt vigtig, men jeg
synes ikke det skader at lære sit håndværk ordentligt.

Desværre var jeg lige så skuffet over indholdet i årets billeder.
Der var alt for megen krig, død, ødelæggelse samt fysisk- og social
afstumpethed.
..... "Men det er jo blot billeder af den virkelige verden".
Måske, men jeg synes at mange af de danske fotografer tidligere har holdt en
mere respektfuld distance til krigens ofre. Jeg synes at årets udstilling
lugter langt væk af følelses-porno.
Måske er det simpelthen redaktørerne der har forlangt at få mere råt kød på
bordet?

Som jeg tidligere har hørt pressefotograf Tine Harden sige: "Krigene
tiltrækker nogle af de bedste pressefotografer ....... og de værste!"

Det er simpelthen for nemt at gå til de ekstreme motiver for at gøre sig
bemærket. Det er i mine øjne meget mere "kunst" i at få et godt billede ud
af en normal hverdagssituation.

Og min oplevelse med udstillingen var i al fald skuffende.

Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : P.C.

Dato : 23-04-01 09:38

hI.
Undskyld jeg snipper ,men jeg har kun en enkelt kommentar ;

Fotografering.org skrev i meddelelsen <9c0lde$n1k$1@news.inet.tele.dk>...
>Så fik jeg endelig besøgt udstillingen med årets bedste danske pressefotos.
>Som et tidligere indlæg beskrev, er de digitale kameraer ved at vinde frem,
>hvilket ikke var nogen skøn oplevelse.

Det er muligt du har ret ,men har du prøvet at se det på den måde ,at et
digitalt billede netop er meget tidstypisk og på sin egen kantede måde faktisk
viser exakt samme motiv men f.eks ansigter som man ofte iforvejen ikke kan se
bliver endnu mere anonyme via det specielle udtryk som de digitale formater har.
Det jeg mener er ,at du ligesom siger "dette er idealet" altså en så
virkelighedstro gengivelse som hidrører fra et helt andet medie ,og måske gør du
dig selv blind for det udtryk der er i et stykke grafik ,ved at drage en
sammenligning som ikke er relevant hvis motivet er ok --- hvis personerne eller
motivet netop skal have det tidstypiske anonyme præg .
Håber du forstår hvad jeg mener ,foto er jo ikke _kun_ dokumentar og teknik.
Have a nice day.
P.C.

Fra : Fototal.dk

Dato : 23-04-01 18:35

> [...]
> motivet netop skal have det tidstypiske anonyme præg .
> Håber du forstår hvad jeg mener ,foto er jo ikke _kun_ dokumentar og

Jeg forstår godt hvad du mener ......... og så alligevel ikke!

--
Mvh: Finn / Fototal.dk

*** NYT: Fotografering.org har skiftet navn til: Fototal.dk ***
Besøg os på: http://www.fototal.dk/