Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket kamera...?
Fra : Olav Noksagt

Dato : 14-01-04 23:13

Hej
Det er et åndssvagt spørgsmål, måske, men jeg kender et mindre trykkeri der
skal købe et digitalt kamera - og hvad skal man vælge?

Det skal kunne tage gode fotos i regulære farver, og bruges til simple og
hurtige protrætfotos (op ad en væg), samt udendørs og indendørs.

Dermed er ønskesedlen:
- Formidable, skarpe billeder
- Opløsning/kvalitet der egner sig til trykt medie
- Dermed formodentligt også et godt optik
- Nemt at betjene - skal kunne bruges i en håndevendig og overdrages til
folk der bare lige skal skyde en situation.
- Regulær og nem i det daglige - altså ikke som et tidligere ældre
digitalkamera der nærmest skulle oplades efter hvert 3. billede.
- en pris i omegnen af 4-5.000 eller hvad der nu synes rimeligt

Jeg skriver fordi jeg håber at en eller anden vil svare at
"Canon/Nikon/Minolta/Kodak/Fuji/Sony dittendatten er oplagt til sådanne
opgaver".

Lad debatten rase...

Venlige og spændte hilsner
Olav

Fra : Bangsbo Design

Dato : 14-01-04 23:34

Hej Olav ....

Dit oplæg er for søgt ... ;-(

Min ide ville være lige fra Canon G5 til mit eget
Minolta DiMAGE 7Hi ...

Og priserne vil du kunne finde på -
www.edbpriser.dk - der behøves ingen
stor debat ...

Prisen kan vel i øvrigt være lige gyldigt
da du sikkert kan trække det fra i skat - spørgsmålet
er om hvilket af disse mange du orker at
sætte dig ind i ....

I øvrigt tror jeg på man får hvad man
betaler for ... (det eneste jeg tror på!)

God jagt Olav - det er købers Marked ... )

Keld
--
Bangsbo Design - Danmark
Farver - Kunst - Mad - Foto & Musik er subjektive oplevelser.

Fra : Olav Noksagt

Dato : 14-01-04 23:54

Bangsbo Design:
> Dit oplæg er for søgt ... ;-(
Øh.. hm. Du tager dig alligevel tid til at svare. Fint nok?!

> Og priserne vil du kunne finde på -
> www.edbpriser.dk - der behøves ingen
> stor debat ...
Jeg regnede nu også mere med at debatten ville dreje sig om religionen
mellem forskellige kameraer.

> Prisen kan vel i øvrigt være lige gyldigt
> da du sikkert kan trække det fra i skat - spørgsmålet
> er om hvilket af disse mange du orker at
> sætte dig ind i ....
"Prisen er ligegyldig fordi den trækkes fra i skat". Godtnok, så køber jeg
også lige en varevogn nu jeg er i gang.
Jeg spørger i dette forum fordi jeg netop ikke orker slæbet med at sætte mig
ind i alle mærker og priser og specifikationer - men håber på at der er en i
dette forum med parallelt ønske, der HAR været møllen igennem. Må man ikke
bruge nyhedsgrupper til det?

> I øvrigt tror jeg på man får hvad man
> betaler for ... (det eneste jeg tror på!)
Ja - det lyder såmænd rimeligt nok - fin betragtning.

Øh... tak for svaret???!!?

Olav

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-01-04 10:54

"Bangsbo Design" <kg@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Prisen kan vel i øvrigt være lige gyldigt
> da du sikkert kan trække det fra i skat

Du mener, så skal pengene ikke tjenes først?

--
-Jens B.

Fra : Bangsbo Design

Dato : 15-01-04 13:00

Hej Jens ...

Du skriver:

> Du mener, så skal pengene ikke tjenes først?

Jo - det ska de vel men så er jeg jo bagefter med
til at betale - og så vil jeg da gerne være med til
noget kvalitet for pengene óg ikke noget Føtex
Skrammel ... )

/Keld
--
Bangsbo Design - Danmark
Foto - Kunst - Mad - Farver & Musik er subjektive oplevelser.

Fra : Mic Holm

Dato : 15-01-04 00:46

Du stiller nogle mærkelige krav.

Nemt svar: Køb et G5.

Men - det kræver en fotograf at benytte et kamera, og uanset hvilket kamera
du køber, bliver billederne ikke bedre end fotografen har hjerne til. Dermed
kan dit første ønske aldrig opfyldes : "Formidable, skarpe billeder"

"Opløsning/kvalitet der egner sig til trykt medie" - De fleste kameraer kan
følge med et frimærke, som vel er et trykt medie? Skal billedet offset
trykkes på avispapir, eller på gliteret papir, i A5 eller A0? Hvis du skal
trykke billedet i A4, med en 66lpi raster, skal billedet være mindst 1600
pixels højt (i runde tal) men hvis du trykker på gliteret papir, kan du godt
trykke en 120lpi raster, hvorfor trykket i A4 kan bære ca. 3500 pixels i
højden.

Mht. betjeningen, er det er let at trykke på knappen, men at lave et flot
billede kræver mere end det. En god fotograf laver flash-kompensation,
manuel fokusering, manual blænde og shutter etc. Det er altsammen en del af
at være en fotograf. Du vil gerne have et kamera med een knap, som kan det
hele. De har alle mulighed for at køre i dummepeter mode, men så bliver
billederne også derefter.

Jeg ville sige at du skulle købe et Canon EOS 300D. Det tillader en
middelmådig fotograf at lave noget rimeligt, samtidig med at billederne kan
trykkes i A4 på gliteret papir. Der skal dog objektiver oveni hatten, så det
ender vel på omkring 20.000, hvis det skal leve op til alle dine krav, og så
er det ikke helt idiot-sikkert.

Du kan også købe et G5, men det kræver stadig en vis intresse at bruge
kameraet.

Læs lige www.dpreview.com

--Michael

Fra : Olav Noksagt

Dato : 15-01-04 12:13

Tak til alle for svarene - der er noget at gå videre med!

Mic Holm skrev:

> Du stiller nogle mærkelige krav.
Jeg ved godt at kravene opfattes som "mærkelige", men det er svært at
formulere sig igennem de ønsker man kan have.

> Nemt svar: Køb et G5.
Okay

> [...]
> du køber, bliver billederne ikke bedre end fotografen har hjerne til. Dermed
> kan dit første ønske aldrig opfyldes : "Formidable, skarpe billeder"
Jeg kan vel godt ønske "formidable, skarpe billeder" - for et 10.000 kr.
kamera tager vel alt andet lige teknisk set skarpere/bedre billeder end et
Netto-kamera til 499,- med plastiklinse og en bukseknap som chip

> [...]
> hele. De har alle mulighed for at køre i dummepeter mode, men så bliver
Jeg ved selvfølgeligt godt at gode billeder kræver god fotograf - men
forestiller mig dog også at nogle kameraer er betragteligt bedre end i
"dummepeter-mode" end andre.

> Jeg ville sige at du skulle købe et Canon EOS 300D.
Øv - jeg troede lige det skulle være et G5

> [...]
> dine krav, og så er det ikke helt idiot-sikkert.
>
> Du kan også købe et G5, men det kræver stadig en vis intresse at bruge
Okay

Olav

Fra : torben ager

Dato : 15-01-04 07:21

hej

hvis du kan trække noget fra, så giv lidt mere og køb canon 300d.....

torben