Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta Dimage 7i - hvid balance spørgsmål~
Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 14-01-04 12:11

Jeg havde held med at få løst et andet drilsk problem her i gruppen, så
prøver igen.

Hvordan indstilles hvid balancen på minolta dimage 7i.
Gerne svar både omkring kameraet og sådan generelt set.

Jeg har fuldt manualen og set hvordan det praktisk gøres af andre
fotografer.

Men grunden til jeg spørger er fordi jeg synes mine hvide baggrunde bliver
en anelse blålige nogle gange. Dette fjernes meget lidt i Photoshop, men vil
jo gerne undgå dette hvis man kan.

Jan

Fra : Lars

Dato : 14-01-04 13:29

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en anelse blålige nogle gange. Dette fjernes meget lidt i Photoshop, men

Fra manualens side 64:
Klip<
Med Brugervalgt hvidbalance kan du kalibrere kameraet til specifikke
lysforhold. Brugervalgt hvidbalance

er specielt nyttig i blandingslys, eller hvis kritisk kontrol med farverne
er påkrævet.

Sådan kalibreres kameraet: Hold funktionsknappen indtrykket, og drej
kontrolhjulet, til ikonet for

Brugervalgt hvidbalance vises, og "SET" fremkommer på datapanelet. Ikonet

bliver rødt i søgeren og på LCD monitoren. Ret kameraet mod et hvidt objekt

og lad det fylde hele billedfeltet (det behøver ikke være i fokus). Tryk på

udløserknappen for at kalibrere kameraet. Hvis en fejl opstår under
kalibreringsproceduren,

vises en fejlmeddelelse. Tryk på kontrolknappens center-tast

for at annullere meddelelsen, og kalibrér igen mod et passende
referenceobjekt

ved at trykke på udløserknappen. Denne procedure kan du gentage lige

så mange gange, det er nødvendigt.

Indstillingen vil være gældende, til en ny kalibrering foretages. Hvis den

brugervalgte indstilling af hvidbalancen skal anvendes igen: Hold
funktionsknappen

indtrykket, og drej kontrolhjulet, til ikonet for Brugervalgt hvidbalance
vises uden "SET" på

datapanelet og vises hvidt i søgeren og på LCD monitoren. Nu vil kameraet
benytte den sidste

brugervalgte indstilling.

Flashen kan anvendes med Brugervalgt hvidbalance, men da den er afbalanceret
til dagslys, vil den

kunne give farvestik, hvis kameraet er kalibreret til en anden lyskilde.

>klip

Lars

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-01-04 13:41

"Lars" skrev
> og kalibrér igen mod et passende referenceobjekt
> ved at trykke på udløserknappen.

"Et passende objekt" er vel et hvidt ark papir
som er belyst af samme lyskilde som motivet.
Papiret skal fylde _hele_ søgeren når du laver
målingen.
En custom hvidbalance lavet på din hvide
baggrund må vel være den korrekte fremgangsmåde.
Så vil baggrunden altid blive hvid (eller grå afhængig
af afstanden til motivet) og ikke blå.
Forudsat at du bruger den samme type lyskilde til
at belyse såvel motiv som baggrund naturligvis.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 14-01-04 14:11

> En custom hvidbalance lavet på din hvide
> baggrund må vel være den korrekte fremgangsmåde.
Baggrunden er malet med en lidt uren hvid. Kan det være det som har været
problemet. Jeg har målt på helt hvidt papir.

> Så vil baggrunden altid blive hvid (eller grå afhængig
> af afstanden til motivet) og ikke blå.
Nej blå er sku en trist farve til hvide baggrunde i hvert fald.

> Forudsat at du bruger den samme type lyskilde til
> at belyse såvel motiv som baggrund naturligvis.
Jeg har studieflash som jo lyser på alt. Så har jeg typisk lidt hvidt lys
som rammer den hvide baggrund fra siden.

Jan

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-01-04 14:49

"Jan Emil Christiansen"
> Baggrunden er malet med en lidt uren hvid. Kan det være det som har været
> problemet. Jeg har målt på helt hvidt papir.

Ja, hvid er mange ting. Almindeligt kopipapir
er som regel lidt blåtonet, hvilket burde gi' dig
lidt varmere billeder. Tilsvarende burde et
"gulligt" ark papir gi' dig en lidt koldere tone.

> Jeg har studieflash som jo lyser på alt. Så har jeg typisk lidt hvidt lys
> som rammer den hvide baggrund fra siden.

Fra flashen regner jeg med? Du skal nok ikke regne
med at du kan bruge flashens søgelys til indstilling
af hvidbalance. Den er, mig bekendt, kun kalibreret
mht. lysstyrken og ikke farvetemperaturen. Hvis du
bruger søgelyset (typisk halogenpære) bliver din
hvidbalance indstillet efter dette og ikke efter flashens
farve. Flashen er så, i dit tilfælde, en smule koldere.
Det er måske dét, der er årsagen?

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 14-01-04 14:58

I har givet mig en masse at lege med. Måske kan jeg få det lidt bedre næste
gang nu.
Takker for hjælp og forklaringer.

Jan

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 14-01-04 14:07

Takker det er sådan jeg plejer at gøre.
Der var dog lige lidt jeg gjorde anderledes og måske er det problemet.
Prøver din vejledning næste gang.

Takker.

Jan

Fra : Michael Holm

Dato : 14-01-04 13:47

Er du sikker på at det ikke er din skærm der har lidt blå-stik?

--Michael

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 14-01-04 14:03

"Michael Holm" <someone@microsoft.com> wrote in message
> Er du sikker på at det ikke er din skærm der har lidt blå-stik?
>
> --Michael
Jeg vil ikke udelukke det. Men når jeg ligger billederne på fotokritik og
modellerne.dk kan man godt se der er forskel på min baggrund og den hvide
farve

Eksempel:
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=56581

Jan