Indekat - er det dyreplageri
Fra : Jan

Dato : 23-04-01 08:33

Hej med jer

Min kone, vores 2 små børn 4 og 1 år, samt jeg selv overvejer kraftigt
at få en kat.
Vores problem er bare, at vi bor på 2 sal i et boligkompleks, hvor man
iøvrigt ikke må have dyr (der er faktisk en del har kat).
Problemet er ikke, at man ikke må have dyr men om det er synd for en
kat at have den i en 3-værelses lejlighed og ikke have mulighed for at
komme ud - en kat er vel mest et ude dyr.

Der er nogen der har sagt, at vi så "bare" skal have 2 katte, men det
har jeg nu ikke meget lyst til i sådan en lejlighed og med 2 små børn.

Er der nogle gode råd og forslag ???

Mvh

Jan

Fra : Fie & Christian

Dato : 23-04-01 08:58

"Jan" <jan@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer

Hej Jan

> [...]
> kat at have den i en 3-værelses lejlighed og ikke have mulighed for at
> komme ud - en kat er vel mest et ude dyr.

I vores andelsforening må man ifølge regelsættet heller ikke holde husdyr i
lejlighederne (inkl.katte). Vi fik dog dispensation efter at have henvendt
os til bestyrelsen. Jeg har efterhånden læst en del ulykkelige historier her
på NG'en om katteejere, som måtte skille sig af med ders katte lige
pludselig, fordi reglerne pludselig blev skærper eller efterlevet. Så mit
råd til jer, er at ansøge om at holde kat for ikke at ende i den situation,
at I står med en kat, som er blevet en del af familien, og som I skal
aflevere til et internat, med grædende børn i baggrunden og uvisheden om
kattens fremtid. Desuden vil jeres dispensation sikkert blive godkendt,
hvis de kender til alle de andre katte i komplekset.
Vores 2 katte er indekatte, og har aldrig kendt til andet og savner ikke
udelivet. det er kun synd, hvis du tvinger en inkarneret udekat til at være
indekat uden "nedtrapning".

> Der er nogen der har sagt, at vi så "bare" skal have 2 katte, men det
> har jeg nu ikke meget lyst til i sådan en lejlighed og med 2 små børn.

Selvfølgelig anskaffer man sig ikke "bare" 2 katte. Men jeg vil da fortælle
dig, at vi har 2 katte i en meget stor 2-værelses, og de "fylder" mindre end
1 kat. Det lyder måske mærkeligt, men hvis jeg havde 1 kat, ville jeg have
enorm dårlig samvittighed over at min ene kat skulle kede sig eller blive
understimuleret, og sikkert bruge uforholdsmæssig meget tid på at bekymre
mig, når jeg var ude og samtidig få kradet møbler op, få tisset gulve og
div. ting til osv (bare et par af de adfærds-problemer som folk her på NG'en
har døjet med, i kraft af deres ene-kat.
Desuden vil det nok ikke være hensigtsmæssigt med en ene-kat, når I har 2
små børn. Dét som 2 katte også bruger hinanden til er, at afreagere, slås
og prøve deres kræfter af. Hvis I anskaffer jer en killing, ville den ikke
ane, hvordan dens kløer og bid føles på et andet væsen, med mindre den har
slåsset lidt med en anden kat og selv mærket det.

Et sidste råd er, at I anskaffer jer en ungkat, måske fra et internat, som
har været vant til at leve med børn. Det er ellers nok lidt af en mundfuld
for 1 eller 2 killinger at have 2 børn på 4 og 1 år omkring sig.

Puha, det blev lidt af en smøre, men håber, at du kan bruge det til noget

Hilsen
Fie

Fra : Gitte J.L

Dato : 23-04-01 09:07

Det er ikke synd at holde kat indendøre, hvis lejligheden ellers indrettes
ordentligt derefter. Katten skal have klatremuligheder og mulighed for at
fræse, så den kan få brugt kroppen. Personligt synes jeg dog, at I burde
anskaffe jer to katte fremfor een, hvis i vælger at anskaffe jer kat på
trods af forbudet i boligkomplekset. To katte har det ganske enkelt bedre,
fordi de så kan underholde inanden mens I er væk osv. osv.
Lån bøger om det på biblioteket: "Politikens kattebog" og "Katten i
lejlighed" er et par titler jeg vil anbefale....måske finder I ud af, at
kaniner ville være en bedre ide, mens jeres børn er så små.
Men, hvad har I tænkt jer at gøre, hvis nu der bliver ballade i byggeriet
fordi folk holder kat trods forbudet? Jeg kender folk, der har været nødt
til at forlade deres hjem gennem mange år, fordi en tvær nabo
klagede....er I villige til det?
Ang. børnene: For mig at se et større problem. Kan børn i den alder lære
at forstå, at katte ikke må få snor, plastik og andet sjovt legetøj? Kan
de lade katten være i fred, når den ikke gider lege? Kan de forstå, at når
den kradser eller bider, så er det (absolut oftest) deres egen skyld, og
at de så må lade den være endnu mere i fred?
Jeg ved ikke.... måske kan det fungere, hvis I virkelig holder øje med
parterne og beskytter katten (børn er nu engang voldsomme og forstår ikke
altid at sætte dyrs behov over deres egne), og hvis I sørger for at
katten/kattene får gulv-til-loft-klatretræ, adgang til hylder osv....så
måske. Læs i alt fald bøger og tal med en dyrlæge om det, for hvis I ikke
får det til at fungere, så er det jo generelt katten der trækker det korte
strå.
- Gitte

Fra : Gitte J.L

Dato : 23-04-01 09:14

Ups, lige en tilføjelse:
At jeg foreslår kaniner istedet er ikke fordi jeg synes kaniner kræver mindre
eller fortjener mindre Og dog, kaniner har ikke behov for samme mængde
klatremuligheder....
Jeg har bare en ide om, at børn i den alder lettere forstår at behandle en
blød kanin ordentligt end en kat, der efter to slag med knurhårene eller et
vink med halen langer dem en lige højre med sømposen (sådan ville Laban
hurtigt reagere ved børn, tror jeg). Puha...og vi skal have børn om et år
eller to (ifølge planerne *G*) .... det bliver sørme spændende. Laban ser
edderma'me tvær ud ved tanken!
- Gitte

Fra : Jan Nielsen

Dato : 23-04-01 22:03

Vores børn har marsvin. De vil ikke undvære dem igen.....Det går i øvrigt
fint med vores kat. Dog er katten lidt bange for det store hanmarsvin. Den
vil helst ikke være i nærheden af den.

Lisbeth

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-04-01 10:11

Jan <jan@surfmail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mem7et0ti9vb8fc5t4ci3cuqun42vh377g@4ax.com...
> Problemet er ikke, at man ikke må have dyr

<> Nå se det er da ellers det jeg ville anse som det største problem ....
hvad hvis I pludselig om et halvt eller helt år får valget mellem at flytte
eller afskaffe missen .... så hjælper det jo ikke at sige at der er mange
andre i bebyggelsen der også har kat ... problemet med at skulle aflevere
missen på et internat bliver bestemt ikke lettere fordi andre i begyggelsen
står i samme situation .... hvorfor dog i alverden ikke søge om dispensation
..... og gør det for alt i verden inden I så meget som tænker på at anskaffe
kat ...

men om det er synd for en
> kat at have den i en 3-værelses lejlighed og ikke have mulighed for at
> komme ud - en kat er vel mest et ude dyr.

<> Nej mine katte har aldrig været andet end indekatte og trives fint ved
det !!!!!

Mandagshils fra Ami