Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vurdere farvefotos fra Mars
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-01-04 01:04

Jeg har siddet og gransket de iøvrigt brugbare fotos fra Mars Spirit. Synes
stenene overvejende gengives i to farvetoner, blå og 'marsrød'. For mig
virker de som 'kunstigt farvelagte', i hvert fald synes jeg skyggerne er for
blå, og der er for mange sten med samme blå farve til at det kan være
rigtigt, eller? Der var en der mente at stenene er mørke, og det
'marsfarvede' skulle være støv. Men det befinder sig ikke korrekt i forhold
til fremherskende vindretning, så: Hvordan ser en Marssten ud i
virkeligheden?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders F

Dato : 14-01-04 02:00

( http://origin.mars5.jpl.nasa.gov/gallery/press/spirit/20040112a.html ) ?

Fra : Thomas H.

Dato : 14-01-04 06:44

> [...]
forhold
> til fremherskende vindretning, så: Hvordan ser en Marssten ud i

De er vel optaget i samme studie som månelandingen, men så tilsat lidt
ekstra farve, for at gøre det spændende

Fra : Erik Aalund

Dato : 14-01-04 07:28

> [...]
forhold
> til fremherskende vindretning, så: Hvordan ser en Marssten ud i

De lidt underlige farver skyldes at nogle af billederne er 3D-billeder - så
vidt jeg har hørt i medierne.
Hilsen
Erik

Fra : Bo YA

Dato : 14-01-04 07:37

"Erik Aalund" <aalund@FJERNesenet.dk> skrev i en meddelelse

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Synes
> for
> forhold
>
> De lidt underlige farver skyldes at nogle af billederne er 3D-billeder -

> vidt jeg har hørt i medierne.
> Hilsen
> Erik

Det er da også for dårligt. Er der virkelig ingen herindefra der har været
på Mars, så de kunne fortælle hvordan der så ud.....

Hilsen Bo YA
Der har spist Mars

Fra : Ole C.

Dato : 14-01-04 14:01

Well, nu kniber det vel egentligt med førstehåndserfaringer mht at tage
billeder på Mars overflade og i eksisterende lys.. : = ) - Jeg er sikker på
at der er flere grunde til dit spørgsmål/undren. 1. som en nævner at de kan
være taget i "3D" 2. Lys, temperatur samt overfladen/jorden på Mars er noget
anderledes end vores blå, brune og grønne jord.. Men du kan da evt. skrive
til Nasa og spørge.. :)

Mvh Ole C.
www.condrup.dk

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-01-04 17:20

"Preben" == Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> writes:

> [...]
> 'marsfarvede' skulle være støv. Men det befinder sig ikke korrekt i forhold
> til fremherskende vindretning, så: Hvordan ser en Marssten ud i

På nogle af billederne kan du helt nede i bunden se en
farvekelibreringsdims. I øverste venstre og nederste højre hjørne
(SVJH) er der et felt der på billederne ser ud til at være hhv orange
og mørkebrunt. De felter er i virkeligheden røde og grønne. Så du har
ganske ret i at det er de mudrede farver NASA benytter. Medmindre det
selvfølgelig er fordi der er tale om 3D billeder.

Jeg kan ikke lige huske hvor jeg har set kalibreringen, men det
foresvæver mig at du kommer frem til noget rigtigt, hvis du Googler
efter marsdial.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-01-04 21:43

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev

> Jeg kan ikke lige huske hvor jeg har set kalibreringen, men det
> foresvæver mig at du kommer frem til noget rigtigt, hvis du Googler
> [...]

Det prøver jeg.
3-D billederne er lette at kende, det er ikke dem jeg kigger på, men dem de
selv kalder farvefotos på http://marsrovers.jpl.nasa.gov/home/index.html
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen