Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
TIFF ?
Fra : Olesen

Dato : 13-01-04 18:15

Mit kære Olympus kan tage billeder i TIFF.
Hvor er den største forskel på TIFF og RAW ?

Fra : KNL DtP

Dato : 13-01-04 18:20

> Mit kære Olympus kan tage billeder i TIFF.

Når du vælger at gemme i TIF (istedet for JPG), så komprimere kameraet ikke
billederne (og smider vigtig data væk). Billederne vil være i lidt bedre
kvalitet, men også fylde væsenligt mere.

> Hvor er den største forskel på TIFF og RAW ?

RAW-formatet indeholder al information fra sensoren, er ikke blevet fremkaldt.
Dette kan du gøre på computeren, og derved finpudse tingene inden du laver en
TIF eller JPG.

RAW er dog noget mere advanceret - derfor tillader jeg mig at anbefale følgende:

http://fotoportal.dk/artikler/raw.aspx

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-01-04 18:41

> Hvor er den største forskel på TIFF og RAW ?

TIFF er et standardiseret tabsfrit format, der kan læses af de fleste
programmer uden forudgående konvertering.

RAW er et proprietært (kamera-/producentspecifikt) tabsfrit format, der
normalt skal konverteres til et standardformat (f.eks. TIFF eller JPEG),
før det kan læses af andre programmer. Photoshop i nyeste version kan dog
læse en lang række RAW-formater.

--
-Jens B.

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-01-04 19:11

Det afgørende ved RAW format er at det er et direkte dump af hvad sensoren
opfatter uden efterbehandling. Parametre sat i kameraet så som WB, kontrast,
farvemætning, etc. lagres normalt sammen med billedet, så
konverteringsprogrammet kender disse så man kan konvere med disse parametre
eller selv vælge nogle andre.
Nogle kameraer lagrer RAW formatet i TIFF og nogen i et leverandørspecifikt
format og eventuelt komprimeret tabsfrit.
F.eks. gør Canon det sidstnævnte.
Så check om dit Olympus tager billeder i TIFF ubehandlet eller behandlet.
Hvis det er ubehandlet vil det nok hedde RAW format og kræver derfor
efterbehandling.
Mvh, Hans