Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med køb via E-bay
Fra : Klaus Madsen

Dato : 12-01-04 18:27

Hej
Er der nogen der har erfaringer med køb via E-bay og hvordan kan man evt.
sikre sig?

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 18:49

> Er der nogen der har erfaringer med køb via E-bay og hvordan kan man evt.
> sikre sig?

Jeg har hadlet både fra USA, England, Tyskland og HongKong via ebay. Jeg er
aldrig blevet snydt og har sparet rigtig mange penge på det. 20-50% eller
mere er ikke unormalt.

Du skal huske et par ting.
Ved køb uden for et EU land skal du regne med at de fanger pakken i tolden
og så ryger der 25% oven i prisen og det er faktisk totalprisen incl. porto
og forsikring. Alligevel kan det mange gange godt betale sig at handle i
USA.

Du skal først og fremmest se på sælgerens renomé på de ting han allerede har
solgt. Du bør ikke handle med nogen som har under 97% tilfredse kunder og er
der tale om mange penge så læs grundigt hvad andre købere evt. har klaget
over. Er du det mindste i tvivl så byd/køb ikke ved denne sælger.

Hvis du betaler så tilmeld dig Paypal så går det meget let med at betale i
USA og England. Paypal forsikrer dig også for 500$ selv om det ikke altid er
ret meget.
Køber du dyre ting så stil spørgsmål til sælgeren om det hele og gider han
dårligt at svare så køb/byd ikke.

Nogle sælgere tilbyder at man ved dyre ting kan forsikre sig med Escrow som
er en kanon ordning. Med denne ordning er der faktisk 0% risiko for at blive
snydt.

Jeg plejer heller ikke at købe dyre ting ved folk som kun har solgt en 1-5
ting i forvejen. Har de solgt en 100-1000 ting så ved man at det er sælgere
som ikke er plattenslagere, såfremt de er over 97% i renomé.

Det værste er at vente på varene når man har betalt og nogle gange kan
toldvæsnet godt nok sylte pakker. Har oplevet at min pakke har ligget 3 uger
i Kolding hvor det kun tog 2 dage fra USA til Kolding.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Stig Frederiksen

Dato : 12-01-04 19:31

Hej Klaus.

Jeg har flere gange købt mindre ting via den Tyske Ebay, og jeg har altid
fået hvad
jeg har betalt for.
Jeg har netop sendt penge afsted til Tyskland, hvor jeg har vundet en
auktion på
en ny Viewsonic VG800B 18" fladskærm, og den kommer til at stå mig i 3900 kr
incl porto, så der er penge at sparre.

Hilsen

Stig Frederiksen

Fra : Richard

Dato : 12-01-04 22:50

Klaus Madsen wrote:

> Er der nogen der har erfaringer med køb via E-bay og hvordan kan man evt.
> sikre sig?

Ud over, hvad Tom kan berette, skal du blot huske, at varen i 99.9 pct
af tilfældene skal sendes tilbage til sælger i tilfælde af reklamation
hhv garantirep. Selv om fx de tyske postordresalgsregler foreskriver, at
sælger betaler returfragt, har jeg oplevet, at de vånder sig over den
betydeligt højere danske pakkeporto. Så tag det med i betragtning - ting
der går i stykker kan det sjældent betale sig at købe på postordre, især
hvis de er store og tunge

Derudover skal du være opmærksom på, at fx i D har eBay affødt en masse
pseudo-forhandlere, ofte private der laver en forretning ved at tilbyde
varer til lave "Sofort"-priser og først indkøber dem hos grossisten, når
de er solgt og skal leveres til kunden. Derved sparer de lageromkostning
og kan tilbyde ekstra lave priser. Andre køber restpartier og sælger på
eBay. Der skrives i tyske medier/lister om problemer med at få disse
pseudo-forhandlere til at opfylde reklamationsbetingelserne. Rigtige
forhandlere skriver som regel URL til deres web-site, hvor man kan læse
mere om dem.

Men med sund fornuftig og omhyggelig research styrer du uden om; har
selv købt en del mc-dele på eBay i forskellige lande og er aldrig blevet
snydt. I værste fald fået en stump jeg burde have rekvireret en bedre
beskrivelse af, inden jeg bød

Hvis du har behov for at følge priserne på bestemte varer gennem længere
tid, er BayWotch et godt værktøj. Find det på www.baywotch.de

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Klaus Madsen

Dato : 13-01-04 00:21

Tusind tak for jeres svar.
Det er f..... dejligt når nogen gider at bruge tid på, at give så
fyldestgørende svar.
Så endnu engang tak.
Mvh. Klaus

Fra : Tom

Dato : 13-01-04 10:50

> [...]
> betydeligt højere danske pakkeporto. Så tag det med i betragtning - ting
> der går i stykker kan det sjældent betale sig at købe på postordre, især

Man kan lynhurtigt finde ud af hvad det koster at sende en pakke til ethvert
sted på kloden på www.post.dk . Synes priserne er rimelige. Omkring en 150
Kr for en typisk kamera pakke.

--
Tom

Fra : Richard

Dato : 13-01-04 21:33

Tom wrote:

> Man kan lynhurtigt finde ud af hvad det koster at sende en pakke til ethvert
> sted på kloden på www.post.dk . Synes priserne er rimelige. Omkring en 150
> Kr for en typisk kamera pakke.

Og ved samtidig at gå ind på post.de kan man lynhurtigt se, at en
småpakke (Päckchen, <2 kg) fra D til DK koster EUR 8,20 / ~61 kr mod
125/140 kr fra DK til D. Det er den forskel, jeg sigtede til

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : CarstenD

Dato : 13-01-04 14:41

> Er der nogen der har erfaringer med køb via E-bay og hvordan kan man evt.
> sikre sig?

Kun gode erfaringer - men hold dig fra meget billige tilbud med lave
sofort-priser (f.eks. det berømte Canon EOS 1d trick) og køb ikke f..eks af
én, der har meget fotoudstyr til salg, men kun har positive tilkendegivelser
fra børnetøjskøbere

Mvh

Carsten

Fra : GRISEN

Dato : 13-01-04 23:13

On Tue, 13 Jan 2004 14:40:43 +0100, "CarstenD" <cardal@XXXimage.dk> wrote:

>sofort-priser (f.eks. det berømte Canon EOS 1d trick)

Gider du uddybe det en smule?

*
JAn