Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaring med Sony DSC-V1 søges
Fra : Jens Christensen

Dato : 12-01-04 13:06

Hej

Jeg har solgt mit, ellers gode, Canon A70 og havde besluttet mig for et
Canon 300D, men har besluttet mig for at købe et kamera der ligger mellem de
to, inden jeg kaster mig ud i dSLR (Selvom jeg godt nok har lyst :) )

Jeg har fundet frem til at et Sony DSC-V1 må være sagen. Jeg har fundet
nogle testbilleder på diverse review-sider på nettet, men jeg kunne godt
tænke mig at se nogle night-shots taget med det, da jeg synes det er en
spændende/sjov feature.

Er der ellers nogen der har erfaringer med V1? Gode/dårlige, alt har
interesse. Jeg synes selv at der er en del mere billedestøj end på 300D, men
det koster kun ca. det halve i .de så det må jeg leve med indtil jeg får
skrabet nogle penge sammen til et 300d.

Som sagt, erfaringer med det søges, samt natbilleder, og eventuelt andre
billeder i har taget.
Skulle nogen have en idé til et andet godt digicam i den klasse er jeg også
meget interesseret i at høre om dem. Har selv haft kig på Minolta A1 og 7Hi.
Synes dog ikke at jeg blev imponeret af billedekvaliteten i forhold til
prisen. Synes der var en del billedestøj...
På forhånd mange tak for hjælpen.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Mic Holm

Dato : 12-01-04 14:30

Jeg syntes det ser lidt kedelig ud...

--Michael

Fra : Jens Christensen

Dato : 12-01-04 14:38

> Jeg syntes det ser lidt kedelig ud...
>
> --Michael

Er det noget du gider begrunde? Umiddelbart har det en masse funktioner,
samt relativ god billedekvalitet...
??
Er der et andet kamera du hellere vil anbefale i den prisklasse?

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : JK

Dato : 12-01-04 14:39

On Mon, 12 Jan 2004 13:05:52 +0100, "Jens Christensen"
<nospam@nospam.no> wrote:

> [...]
>Synes dog ikke at jeg blev imponeret af billedekvaliteten i forhold til
>prisen. Synes der var en del billedestøj...

Jeg har købt det lige før 1. november i USA. Jeg er meget tilfreds med
det.

Du kan læse den lange anmeldelse på www.dpreview.com

Jeg mener, at det er årets dig-kamera 2003, p.gr.a. den korte
shutterdelay. Det er simpelt hurtigt at tage billeder med, - som et
gammeldags analogt kamera.

Det har også usb 2.0 interface, så transfer til PC foregår meget
hurtigt, forudsat at denne har usb 2.0. Ældre usb'er er kompatible,
men det går 40x langsommere.

Jeg vil anbefale at købe et 256 Mbyte modul. Det fås som non pro
modul, og der er ikke særlige fordele ved pro, ud over at færre
printere kan læse dem. Pro koster kun 10 $ mere.

Desuden bør du købe et batteri ekstra. Som du kan læse er batteri
kapaciteten næsten halvt så stor som visse andre.

Ellers vil jeg sige, at det på sin vis er et ret kompromisløst kamera
for tiden med 4x zeiss zoom, usb 2.0 og 5 Mpix.

Hvis du er indstillet på tilbud:
Måske var det værd at overveje om ikke et minolta 300 er ligeså godt,
eller det billigere 5 Mpix sony med 3x zoom. Jeg skriver det, fordi du
nævner, at du er til canon 300D også. For DSC-V1 er lidt klumpet i
udformningen, og det er minolta vist ikke. Der er også meget kompakte
5 Mpix med 3x zoom, f.eks. konica.

Night shot har jeg faktisk ikke prøvet. Makro har jeg leget lidt med.
Der kan komme det problem, at ikke lige det, man vil, er skarpt. Det
er svært at checke på LCD'en.

Ellers er billed kvaliteten super, og det kan blæses voldsomt op.
Støjen har jeg læst er væsentlig mindre end hos andre.
Udstyrer man DSC-V1 med et 1 Gbyte modul har man faktisk en rimelig
digicam. 45 min ! ved højeste opløsning, 640x480. Det kan overføres
med usb 2.0 på meget kort tid.

http://www.sonystyle.com/intershoproot/eCS/Store/en/documents/specifications/DSC-V1.pdf

Og tænk, jeg har efter 2 mdr. lige fået 75$ us-citizen-rabat i hænde.
Jeg købte hos B+H på Manhattan. Sjov butik
Så lærte jeg, at tax på ca. 8 % kommer oveni. Amerikanerne kan undgå
tax ved at købe på postordre fra en anden stat. Så skal man udnytte
alle muligheder, er det noget kringlet. Man skal jo kende en
amerikaner for at få 75$ rabatten.

mvh

John

Fra : Jens Christensen

Dato : 12-01-04 15:31

Hej!

Tak for din meget grundige beskrivelse af det...det er sådan nogle
kommentarer der skubber købet i den rigtige retning :) det er lidt ærgeligt
du ikke har fået taget nogle nat-billeder...ville jeg gerne se. Du har ikke
tilfældigvis nogle billeder på nettet, du har taget med dit V1 ? det er
altid rart at se hvad andre får ud af deres kamera...

Det jeg _hader_ ved kameraet er at det ikke benytter standard AA batterier
og at det bruger Sonys møg-dyre memorysticks...Så kom jeg af med det sure
opstød!

På mit gamle kamera smed man bare nogle billige 2200mAh AA batterier i, så
var man kørende de næste 300 billeder, alle med LCD. Med dette V1 koster
batteriet en million og det holder ikke til mere end 150billeder med LCD på
50% af dem. jf. reviews. Det er surt...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Lars Varming

Dato : 12-01-04 16:51

> [...]
> var man kørende de næste 300 billeder, alle med LCD. Med dette V1 koster
> batteriet en million og det holder ikke til mere end 150billeder med LCD

Jeg har næsten lige købt et Sony Cybershot P92 som har 5mpixel og 3x optisk
zoom. Kameraet er i en god størrelse og tager AA batterier, så det er jo en
klar fordel (som du også skriver).

Jeg var selv ude i en masse overvejelser omkring hvilket kamera jeg skulle
købe, så jeg forstår dig godt. Jeg er enormt glad for mit P92 og det tager
nogle rigtig gode billeder... og så koster det "kun" ca. 3.000,-
Hvis jeg skulle vælge et alternativ i kompact klassen, så ville jeg tage
Canon A80, da det også tager rigtig gode billeder og så har det det vendbare
LCD display - ret fedt. Væsentligste ulempe er, at det "kun" har 4mpixel.

Hvis du vil se et par billeder taget med P92, kan jeg godt smide et par
stykker op...

Mvh.
Lars

Fra : Jens Christensen

Dato : 12-01-04 16:57

> [...]
> LCD display - ret fedt. Væsentligste ulempe er, at det "kun" har 4mpixel.
>
> Hvis du vil se et par billeder taget med P92, kan jeg godt smide et par

Hej og tak for dit svar.
Jeg er ikke så meget for Sony's P-serie, da de ikke har særligt mange
indstillingsmuligheder. Jeg kan godt lide de blændeprioterede samt
lukkerprioterede muligheder, samt muligheden for fuld manuel kontrol.
Jeg har set nogle billeder fra flere af sonys P-serie og de tager fine
billeder, ingen tvivl om det. Jeg savner bare de krative muligheder

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Jensb

Dato : 12-01-04 18:25

"JK" <junk@mailzone.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil anbefale at købe et 256 Mbyte modul. Det fås som non pro
> modul, og der er ikke særlige fordele ved pro, ud over at færre
> printere kan læse dem. Pro koster kun 10 $ mere.

Man kan kun få 256 MB i PRO format. Almindelig MemorySticks (non-PRO) er
teknisk set begrænset til 128 MB. (så findes der godt nok MemoryStick Select
på 256 MB, men så ville jeg nu foretrække en 256 MB PRO)

Iøvrigt er overførsels hastigheden ved pro MEGET hurtigere, hvormed PRO er
mere fremtidssikret. Eksempelvis på det nye Sony F828, der er den højeste
videokvalitet kun muligt med PRO memorystick, da normale memorysticks ikke
er hurtige nok.

Jens

Fra : JK

Dato : 13-01-04 08:46

On Mon, 12 Jan 2004 18:25:06 +0100, "Jensb" <no@spam.tak> wrote:

> [...]
>teknisk set begrænset til 128 MB. (så findes der godt nok MemoryStick Select
>på 256 MB, men så ville jeg nu foretrække en 256 MB PRO)

Mit er dobbelt 2x128=256, memory stick, non pro

> [...]
>videokvalitet kun muligt med PRO memorystick, da normale memorysticks ikke

Jamen ,så køb Pro !
Det passer bedre med DSC-V1, som er hurtigt arbejdende.

Direkte printer-memory udprint bruger vel de færreste.

mvh

John

Fra : Jensb

Dato : 13-01-04 14:20

Select

> Mit er dobbelt 2x128=256, memory stick, non pro

Jep, det er lige netop en MemoryStick Select, hvor man bare har 2 seperate
128 MB hukommelseschip, og en lille kontakt til at vælge mellem hvilket
lager man vil bruge. Men det betyder så også at man ikke vil kunne have én
enkelt fil på mere end 128 MB.

Jens

Fra : Lotte M

Dato : 12-01-04 17:41

Jens Christensen skrev i meddelelsen news:btu2j2$r05$1@sunsite.dk :

> Er der ellers nogen der har erfaringer med V1? Gode/dårlige, alt har
> interesse.

Min kæreste købte så'n et sidste år og han er meget tilfreds. Både
hvad funktioner og billedkvalitet angår er V1'eren meget lig
707/717 - han synes batterierne skal oplades lidt for ofte, men det
skal også siges, at han sammenligner med min 707'er.

Kameraets væsentligste styrker er imo objektivet, det tegner flot,
og kameraets evne til at fokusere i buldermørke.

--
Lotte M
http://www.lotte-m.dk

Fra : Pico

Dato : 12-01-04 17:59

Lotte M wrote:

> [...]
>
> Kameraets væsentligste styrker er imo objektivet, det tegner flot,
> og kameraets evne til at fokusere i buldermørke.

Jeg købte en V1 i november efter megen overvejelser og er godt tilfreds.
Det tager flotte billeder og har alle mulige indstillings muligheder.
2 af mine ufravigelige krav var at det ikke måtte fylde så meget som
mine analoge spejlrfleks og så skulle det kunne arbejde sammen
med mine bliz og det opfylder Sonyen. Grunden til at jeg har som
ufragvilig krav at det skal kunne bruge extern blitz er at "alle" små
kamere har nogle elendige blitz og dog har Sonyens overrasket mig
posetiv, det er den bedste blitz jeg har oplevet på kompaktkamer.
V1 kan køre med ikke dedikert blitz så jeg kan bruge enten Contax,
Canon eller Minoltablitzen. De er alle 3 sådan at de ikke giver høj
spænding ved kontakten, det skal man lige være opmærksom på
hvis man bruger andre end Sonys blitz.
Jeg har kun prøvet Nightshot et par gange indendørs for at vide hvad
det er og billederne har jeg slettet, det er ikke noget jeg regner med
at bruge, hvorimod Nightframing er mere andvendelig, der skal man
selvfølgelig være inde for blitxens rækkevide.
Det er også en fordel at man kan tage video så længe der er plads
på kortet så det er unødvendig at medbringe både videokamere
og fotografiapperat altid.
Pico

Fra : Jens Christensen

Dato : 12-01-04 18:30

> [...]
> Det er også en fordel at man kan tage video så længe der er plads
> på kortet så det er unødvendig at medbringe både videokamere

Tak for den info også...Se, nu er jeg næsten blevet "enig med mig selv" om
at det er det kamera jeg skal have ...
Rart at høre at man kan benytte blitz fra ander firmaer...Jeg har en gammel
Sunpak auto 170 liggende...gad vide om den giver høj spænding på
kontakterne...det må man kunne finde ud af...Det eneste der trækker ned er
de forbistrede batterier...Men jeg har fundet nogle billigere på
www.batterier.dk du har ikke tilfældigivs erfaring med kopi-batterier?

Igen tak.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Pico

Dato : 13-01-04 21:59

Jens Christensen wrote:
> [...]
KLIP

> Rart at høre at man kan benytte blitz fra ander firmaer...Jeg har en
> gammel Sunpak auto 170 liggende...gad vide om den giver høj spænding
> på kontakterne...det må man kunne finde ud af...Det eneste der

Det kan måles med et almindeligt multimeter.

> trækker ned er de forbistrede batterier...Men jeg har fundet nogle
> billigere på www.batterier.dk du har ikke tilfældigivs erfaring med
> kopi-batterier?

Jo jeg købte et netop der, men det duede ikke, fermwaren var ikke opdateret
endnu til V1, men ville blive det, så prøv at skriv til dem og hør om det er sket
nu. Jeg fik pengene tilbage uden vrøvl og købte så et orginalt Sony hos
digital4you. Det var det billigste jeg kunne finde på det tidspunkt.
Pico

Fra : Jens Christensen

Dato : 13-01-04 17:36

> [...]
> Det er også en fordel at man kan tage video så længe der er plads
> på kortet så det er unødvendig at medbringe både videokamere

Har du et sted hvor man kan se hvilke flash man kan benytte? jeg har spurt
min ven google, han fandt ikke noget :( måske søger jeg efter det
forkerte...
Håber du kan hjælpe.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Pico

Dato : 13-01-04 22:01

Jens Christensen wrote:

> Har du et sted hvor man kan se hvilke flash man kan benytte? jeg har
> spurt min ven google, han fandt ikke noget :( måske søger jeg efter
> det forkerte...
> Håber du kan hjælpe.

Mål det med et multimeter. Må ikke give over 10 (nu kan jeg ikke lige
huske hvad enheden heder) Jeg fik en el kyndig til at tjekke det for mig.
Pico

Fra : Jens Christensen

Dato : 13-01-04 23:02

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> wrote in message

> Mål det med et multimeter. Må ikke give over 10 (nu kan jeg ikke lige
> huske hvad enheden heder) Jeg fik en el kyndig til at tjekke det for mig.

Hej!

Jeg går udfra at den kun sender spænding ud i det øjeblik at den flasher. I
så faldt vil det ikke være nok at måle med et multimeter, da den ikke
reagere hurtigt nok, og nærmere vil give en gennemsnitsspænding over et hvis
tidsrum...Så skal man nok nærmere have målt det med et oscilloskop...det
skulle også nok kunne lade sig gøre, men det ville være lettere hvis du lige
havde fundet en liste :)

Enheden du snakker om er [V] -Volt.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-01-04 18:24

On 2004-01-12, Jens Christensen <nospam@nospam.no> wrote:
> [...]
> Synes dog ikke at jeg blev imponeret af billedekvaliteten i forhold til
> prisen. Synes der var en del billedestøj...

Du kan altrid bruge søg-efter-kamera på http://www.pbase.com og
finde nogle af de 6000 billeder der ligger lavet med Sony DSC-V1

Fra : Jens Christensen

Dato : 12-01-04 18:36

> Du kan altrid bruge søg-efter-kamera på http://www.pbase.com og
> finde nogle af de 6000 billeder der ligger lavet med Sony DSC-V1

Det var dog imponerende at jeg fuldstændig har glemt at kigge der... Jeg
takker mange gange! Jeg kan vist få stillet tørsten hvad, billedet taget med
V1'eren, angår

Tak!

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Jens Christensen

Dato : 13-01-04 16:56

Så har jeg besluttet mig, det blev et V1 fra sony, selvom jeg ikke var så
glad for dets indbyggede flash. Det kommer vist til at tage et par hundrede
skud før jeg vender mig til den Jeg har prøvet det, og det må siges at
det er utroligt hurtigt til at stille focus, og viker ellers ganske robust.
Jeg smider nogle billeder på min hjemmeside når jeg engang modtager mit
kamera. Tak for hjælpen alle sammen!

--
Mvh.
Jens Christensen