Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 10D
Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 11-01-04 15:49

Hejsa NG

Jeg kigger på et Canon 10D...

Hvilke Objektiver og Flash kan jeg bruge til dette kamera???
Jeg er totalt rookie inden for disse store DSLR kameraer men har været MEGET
glad for mit Olympus C-1400XL

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 11-01-04 15:52

Forresten kan i forklare mig hvad man forstår med disse mm betegenelser??
Eks: Canon EF 28-105mm F:3.5-4.5 II USM

det er noget med zoom men skær det lige ud i pap så selv en debil som jeg
kan forstå det....

Fra : Martin Gleit

Dato : 11-01-04 17:27

tallene indikerer brændvidden på objektivet hvor du kan zoome mellem 28 mm
til 105. dvs en moderat tele...du skal gange tallene med 1.6 for at få 35 mm
standard mål da 10 D har en forstørrelsesfaktor på 1.6 (pga. sensorens
størrelse)...så i virkeligheden er det en 44,8-168 mm obj. F-værdi er
maksimal blænde ved henholdsvis vidvinkel og tele...igen standardhastighed
(lysstyrke) i dette tilfælde...hvis du heller ikke ved hvad det betyder
foreslår jeg at læse lidt om eksponering på nettet eller i en photobog...

Fra : Deaster

Dato : 11-01-04 22:16

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (lysstyrke) i dette tilfælde...hvis du heller ikke ved hvad det betyder
> foreslår jeg at læse lidt om eksponering på nettet eller i en photobog...

Ja, det kan godt undre at man vil smide 10K+ efter huset alene hvis man ikke
engang ved noget om zoom på objektiver.

--
Deaster
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 13-01-04 17:11

> Ja, det kan godt undre at man vil smide 10K+ efter huset alene hvis man
ikke
> engang ved noget om zoom på objektiver.

Du er ikke den eneste...

Da jeg købte mit dejlige Olympus(6 år gammelt) fandt jeg en masse ting som
jeg savnede..
Det vil jeg råde bod på nu, og jeg forventer at kameraet er af samme
kvalitet som de analoge SLR kameraer hvilket betyder at de for mig har en
levetid på minimun 10 år.
Da jeg ikke lige kan se hvad fordelen er om 10 år at købe et 12 eller 24
MegaPix jeg jeg slet ikke skal arbejde med så store billeder...
Samtidig er jeg tupen der vil have lidt men godt, og det jeg har kunnet
finde ud af er at 10D er det bedste...
Og hva pokkere jeg skal jo lære det og den bedste måde er at stå med det i
hånden, og så lidt hjælp rundt omkring fra..

jo 10Kilo er mange penge, men når jeg godt kan lide at tage billeder så er
mønterne jo nok givet godt ud....

Ihvertfald fortryder jeg på ingen måde de 20kilo jeg brugte på udstyr til
det andet....

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 12-01-04 21:32

> [...]
> (lysstyrke) i dette tilfælde...hvis du heller ikke ved hvad det betyder
> foreslår jeg at læse lidt om eksponering på nettet eller i en photobog...

Jeg fik fat i et par foto bøger på biben igår og nu tærper jeg, men jeg er
dybt taknemlig over de mange svar på mit spørgsmål, jeg læser dem når jeg
har fattet lidt af alt det der objektiv pjat..

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 13-01-04 17:03

Nu har jeg læst lidt i bogen...Og så har jeg gået og grumlet lidt over
det...

Canon EF 28-105mm F:3.5-4.5 II USM
betyder 28 der er 28 mm til brændpunktet,samtidig med at det er minimal
zoom??
105 er maksimal zoom

> du skal gange tallene med 1.6 for at få 35 mm
> standard mål da 10 D har en forstørrelsesfaktor på 1.6 (pga. sensorens
> størrelse)...så i virkeligheden er det en 44,8-168 mm obj.

Hvor kommer de 1.6 fra

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-01-04 18:06

jabbe(4000) wrote:

> Hvor kommer de 1.6 fra

Fra at 35mm film er 1.6* større end "filmen" i 10D.

--
Don't waste space

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 14-01-04 16:38

> Fra at 35mm film er 1.6* større end "filmen" i 10D.

Ahhhh vil det så sige at 10D "filmen" cmos chipen sidder tættere på
objektivet end på et almindeligt kamera??

eller er det fordi chipen er mindre og derfor er den placeret længere væk
fra objektivet end normalt????

Fra : Thomas Corell

Dato : 14-01-04 17:02

jabbe(4000) wrote:

> eller er det fordi chipen er mindre og derfor er den placeret længere væk
> fra objektivet end normalt????

Chipen sidder i samme afstand som i 35mm kamerahus, ellers vil du ikke
kunne få dit foto i fokus ;). Men er mindre (10D: 22,7 * 15,1 mm).

--
Don't waste space

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-01-04 17:26

Se denne gruppe igennem, de har været masser af diskussion om linser.
Mvh, Hans

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 20:24

> [...]
>
> Hvilke Objektiver og Flash kan jeg bruge til dette kamera???
> Jeg er totalt rookie inden for disse store DSLR kameraer men har været

Jeg har også haft et C1400-XL
Jeg var også VILDT glad for det og de GODE billeder det tog som mange nye
kameraer på mange millioner mix slet ikke kan leve op til.
Ved at støve nettet godt igennem og helt klart vide mine egne begrænsninger
kom jeg hurtigt til den konklusion at jeg skulle blive ved Olympus. Det blev
så et E.20 som tager billeder der er lige så gode som Canons 300d og
tilsvarende.
Desværre får E-20 en grim kritik på dpreview på grund af sin hastighed når
billederne skal gemmes på CF kortet. Det tager ca. 4 gange så lang tid for
E-20 i forhold til 10D, men i praksis betyder det faktisk ikke en bønne da
den har en buffer med plads til 4 eller 8 billeder.
Jeg mener du skylder Olympus i det mindste at læse testen af e-20 )

Jeg fik mit e-20 på ebay til 7.000 Kr og min 420 mm tele til 3.000 Kr, en
cir. polfilter til 160 Kr så det er ikke fordi det behøver at være
sv*nedyrt.

--
Tom

Fra : enrico

Dato : 11-01-04 21:13

On Sun, 11 Jan 2004 20:23:55 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>kom jeg hurtigt til den konklusion at jeg skulle blive ved Olympus. Det blev
>så et E.20 som tager billeder der er lige så gode som Canons 300d og

Jeg har haft Olympus E20 og jeg har Canon 10D nu. Jeg vil aldrig i
livet anbefale Olympus. Det suxxer så meget :) Det kunne ikke tegne
sparpt og det tog det meste af et minust at lagre tre tiff billeder.

Jeg vil klart anbefale en Canon.

-enrico

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 21:27

> Jeg har haft Olympus E20 og jeg har Canon 10D nu. Jeg vil aldrig i
> livet anbefale Olympus. Det suxxer så meget :) Det kunne ikke tegne
> sparpt og det tog det meste af et minust at lagre tre tiff billeder.

Du har ret i det med lagringstiden. Men i praksis hvor mange billeder har du
så brug for at tage lige efter hinanden, er 4 ikke nok? Fordi de 4 kan tages
med 0.2s mellemrum.

Det andet med at det ikke kan tage skarpe billeder et noget f*s. Med de 2
teknikker som den bruger til afstandsmåling kan den tage i næsten total
mørke, så det er enten et defekt kamera eller også DIG der har været noget
galt med (sorry).
At du er til Canon er ok med mig men det gør ikke olympus dårligt af den
grund, heller ikke fordi der er 100 andre i denne gruppe der også har valgt
Canon.

--
Tom

Fra : Mic Holm

Dato : 11-01-04 22:06

> At du er til Canon er ok med mig men det gør ikke olympus dårligt af den
> grund, heller ikke fordi der er 100 andre i denne gruppe der også har
valgt
> Canon.

Muligvis rigtigt, men fakta er, at Canon sidder stort set på DSLR markedet,
så der er IMHO ingen tvivl om at man skal gå Canon vejen, ikke mindst fordi
alle andre gør det, så et "ikke mainstream" Olympus kamera taber værdi meget
hurtigere end et 300D eller 10D gør.

Jeg havde selv et Olympus C-2500L før mit Canon D30.

--Michael

Fra : Thomas Corell

Dato : 11-01-04 23:14

> Muligvis rigtigt, men fakta er, at Canon sidder stort set på DSLR markedet,
> så der er IMHO ingen tvivl om at man skal gå Canon vejen, ikke mindst fordi
> alle andre gør det,

At X hundrede tusinde andre vælger Canon, er ikke ensbetydende med at
det er det rette valg for alle.

> så et "ikke mainstream" Olympus kamera taber værdi meget
> hurtigere end et 300D eller 10D gør.

Jeg køber mit kamera for at fotografere, ikke for at sælge det eller få
potens af dets brugtværdi.

--
Don't waste space

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 23:23

> [...]
fordi
> alle andre gør det, så et "ikke mainstream" Olympus kamera taber værdi

Jeg er udmærket klar over at LAANGT størstedelen vælger Canon.....(måske
fordi andre også gør det)
Det gør stadig ikke Olympus eller andre til dårligere kameraer. Men
selvfølgelig har du ret i at hvis man tænker på gensalgsværdien så SKAL det
være Canon.
Jeg vælger kamera ud fra billedkvaliteten, prisen, betjeningen, udstyr, i
denne rækkefølge. Hvad jeg kan få for det senere, er for mig irelevant nu.
Helt givet at Canon er er kanon valg. Man skal dog holde sig for øje at til
Canon skal man hurtigt ud og købe ekstraudstyr så investeringen bliver noget
mere end de magiske 10.000 Kr

> Jeg havde selv et Olympus C-2500L før mit Canon D30.

Begge gode kameraer fra hver sin tid.

--
Tom

Fra : enrico

Dato : 12-01-04 00:16

On Sun, 11 Jan 2004 21:26:41 +0100, "Tom"
> [...]

>så brug for at tage lige efter hinanden, er 4 ikke nok? Fordi de 4 kan tages

Jamen hvis bufferen er fyldt på E20 kan du ikke tage flere billeder.
Min buffer tager 9 billeder.

> [...]
>mørke, så det er enten et defekt kamera eller også DIG der har været noget

Ja, der var noget galt med mit kamera. Jeg er prof. fotograf, så jeg
ved godt hvordan man stiller skarpt.

>At du er til Canon er ok med mig men det gør ikke olympus dårligt af den
>grund, heller ikke fordi der er 100 andre i denne gruppe der også har valgt
>Canon.

Jamen så prøv at se i den blå farvekanal hvor meget støj, der er på
Olympus´ CCd chip og hvor lidt, der er i Canons CMOS.

Jeg prøver ikke at nedgøre dit kamera. Jeg siger bare, jeg har prøvet
begge og Olympus suxxer helt enormt.

Hvad med at du selv prøvede Canon. Så vile du ikke udtale dig så
skråsikkert længere.

-enrico

Fra : Thomas Corell

Dato : 12-01-04 07:31

enrico wrote:

> Jamen hvis bufferen er fyldt på E20 kan du ikke tage flere billeder.

Men det kan man på 10D ?

> Ja, der var noget galt med mit kamera.

Så du sammenligner et fungerende 10D, med et defekt E-20 ?

> Hvad med at du selv prøvede Canon. Så vile du ikke udtale dig så
> skråsikkert længere.

Prøv at accepter, at nogen er tilfredse med det de har.

--
Don't waste space

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 13-01-04 17:39

Nu snakker i så meget om at E-20 vs. 10D hvor langt tid tager det så at
gemme i det højeste kvalitet??

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-01-04 18:11

jabbe(4000) wrote:
> Nu snakker i så meget om at E-20 vs. 10D hvor langt tid tager det så at
> gemme i det højeste kvalitet??

E-20: ~17s
10D : ~5,5s

Begge fundet på repsektive tests på http://www.dpreview.com/

--
Don't waste space

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 14-01-04 16:43

> E-20: ~17s
> 10D : ~5,5s
>
> Begge fundet på repsektive tests på http://www.dpreview.com/

Er det også de erefaringer i har fået???

Man har jo hørt flere tilfælde hvor producenterne pynter lidt på tallene....

Fra : Thomas Corell

Dato : 14-01-04 16:59

jabbe(4000) wrote:

> [...]

Bemærk "tests" ;)

> Er det også de erefaringer i har fået???
>
> Man har jo hørt flere tilfælde hvor producenterne pynter lidt på tallene....

Det er resultater af testen. Så det er ikke tider oplyst af producenten.

--
Don't waste space

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-01-04 09:49

On Mon, 12 Jan 2004 00:15:47 +0100, enrico
<enricoool@hotmail.com> wrote:
klip
>Hvad med at du selv prøvede Canon. Så vile du ikke udtale dig så
>skråsikkert længere.
>
>-enrico

Hvad med at prøve charset=ISO-8859-1
mvh Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 10:15

> Jamen hvis bufferen er fyldt på E20 kan du ikke tage flere billeder.
> Min buffer tager 9 billeder.

Nej logisk nok
Men lige så snart den har gemt et af de 4 eller 8 så kan man tage et nyt
igen. De færreste har også behov for at tage mere end 4 pr. minut.

> Ja, der var noget galt med mit kamera. Jeg er prof. fotograf, så jeg
> ved godt hvordan man stiller skarpt.

Det er da ligemeget om du er prof eller amatør. Hvis dit kamera ikke kunne
stille skarpt så er der noget galt med dig eller kameraet. Nu har jeg haft
både E-10 og E-20 i hånden og de har INGEN problemer med at stille skarpt.
Ikke engang med pol filter på eller med tele er der problemer.
Ville også være for langt ude hvis olympus laver et kamera til >10.000 Kr
som ikke kan stille skarpt. Jeg selv har løbet rundt på f.eks Herningmessen
og taget flere hundrede billeder uden blitz hvor ingen af dem er uskarpe
andet end dem hvor jeg ikke kunne holde hånden stille.

> Jamen så prøv at se i den blå farvekanal hvor meget støj, der er på
> Olympus´ CCd chip og hvor lidt, der er i Canons CMOS.

Overdrivelse fremmer forståelsen. olympus scorer også point på andre
punkter,
- Deres prismesystem frem for et mekanisk spejl.
- At Man kan bruge TFT displayet og søgeren på samme tid samt vippe
displayet ud.
- At Olympus leveres MED infrarød fjernbetjening
- At olympus har et meget godt og lysstærkt optik (62mm f2.8)
- At Olympus kan tage Smartmedia, CompactFlash og XD-picture kort
- At kamerahuset er lukket så støv aldrig bliver noget problem.

Canon 10D kan tage (en anelse) bedre billeder og også har sine fordele. Det
koster også noget mere da man kun køber huset for de penge et E-20 koster
(sådan ca.). Jeg kan måske også følge at hvis du som prof. skal skyde mange
billeder lige efter hinanden så er det kedeligt at skulle vente, men til
ganske alm. brugere er det godt nok sjældent at man fylder bufferen op.

> Jeg prøver ikke at nedgøre dit kamera. Jeg siger bare, jeg har prøvet
> begge og Olympus suxxer helt enormt.

Jeg tager ikke kritikken personlig
E-20 leverer også ganske hæderlige billeder hvor man virkelig skal have den
store lup fremme for at se fejl. Billedstøj i den blå farvekanal er et kendt
fænomen i alle digitale kameraer (mere eller mindre). Derfor har olympus
også valgt et metalhus til at holde temperaturen nede og man kan selv hjælpe
til, ved at holde kameraet så køligt som muligt.

> Hvad med at du selv prøvede Canon. Så vile du ikke udtale dig så
> skråsikkert længere.

Det har jeg så også
Jeg siger heller ikke Olympus er bedre (og får hele gruppen her på nakken).
Jeg siger Olympus laver et ganske hæderligt apparat og test på dpreview
siger også det samme. Desuden er der også en del brugere på dpreview der har
givet deres mening til kende.

Noget af din kritik er fuldstændig forfejlet og andet er berettiget. Desuden
kan man se på fotokritik at folk med 10D og 300D kan tage uskarpe billeder

Hvilket kamera hver især vælger kan ikke hidse mig op, men jeg synes man
skal tage og teste tingene grundigt igennem og så opveje fordele og ulemper.

Selv om du sagtens kan anbefale Canon 10D er der intet i vejen for også at
anbefale alternativer.

--
Tom

Fra : Thomas Corell

Dato : 12-01-04 18:22

Tom wrote:

[ Olympus E-20 ]

> - At olympus har et meget godt og lysstærkt optik (62mm f2.8)

Den her forstå jeg ikke. Det er da 9-36mm (35-140) f:2.0-2.4 ?

> - At Olympus kan tage Smartmedia, CompactFlash og XD-picture kort

XD-kort er en tilsnigelse, der skal du bruge en CompactFlash
transmogriffer. Så alle der kan tage CF kan også tage XD-kort med den
adapter.

Ellers et godt og sobert indlæg, som jeg er enig i.

--
Don't waste space

Fra : enrico

Dato : 12-01-04 19:56

On Mon, 12 Jan 2004 10:15:00 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Det er da ligemeget om du er prof eller amatør. Hvis dit kamera ikke kunne
>stille skarpt så er der noget galt med dig eller kameraet.

Min E-20 kunne sagtens stille skarpt. Billederne var bare ikke skarpe
nogetsteds - heller ikke i fokuspunktet. Det var så at sige et skod-
objektiv :) Og det kunne ikke udskiftes, da det sidder fast.

> [...]
>også valgt et metalhus til at holde temperaturen nede og man kan selv hjælpe
>til, ved at holde kameraet så køligt som muligt.

Da jeg var meget utilfreds med E-20 lånte jeg en D 60, der var det
bedste dengang. Jeg har sammenlignende optagelser hvor man tydeligt
kan se MEGET mere støj på E-20 optagelserne.

>Hvilket kamera hver især vælger kan ikke hidse mig op, men jeg synes man
>skal tage og teste tingene grundigt igennem og så opveje fordele og ulemper.

Jeg har jo testet begge kameraer grundigt igennem :)

Iøvrigt er E-20 ved at være over to år gammelt, så der må snart komme
noget bedre :)

Hilsen enrico

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-01-04 08:12

enrico wrote:

> Iøvrigt er E-20 ved at være over to år gammelt, så der må snart komme
> noget bedre :)

Tænker du på Olympus E-1 ? ;)

--
Don't waste space

Fra : enrico

Dato : 13-01-04 14:58

Jeg købte mit E-20 i oktober 2001 som een af de første.

-enrico

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-01-04 15:03

enrico wrote:
> Jeg købte mit E-20 i oktober 2001 som een af de første.

Øhhh... OK

--
Don't waste space

Fra : Deaster

Dato : 13-01-04 15:07

enrico wrote:
> Jeg købte mit E-20 i oktober 2001 som een af de første.

Jeg har lige drukket et glas vand

Fra : Michael Holm

Dato : 13-01-04 15:16

hehehehehehe
LOL

Michael

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 13-01-04 17:13

> [...]
> den har en buffer med plads til 4 eller 8 billeder.
> Jeg mener du skylder Olympus i det mindste at læse testen af e-20 )

Har du noget link jeg kan bruge??

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 13-01-04 17:56

> Har du noget link jeg kan bruge??