Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photoshop bøvl
Fra : Leif Halling

Dato : 11-01-04 15:12

Hejsa.

Jeg arbejder lidt i Photoshop 7.0 men har et banalt problem.

Hvis jeg henter et jpg billede ind i programmet kan jeg problemløst lægge
tekst ind i billedet med TYPE TOOL, ændre størrelse og skrifttype mv.. Hvis
jeg der i mod først beskærer (Crop) billedet og derefter forsøger at lægge
tekst ind, står curseren blot og "blinker" oppe i øverste højre hjørne af
"textboxen" og har ikke lyst til at flytte sig.
Hvad gør jeg forkert ??

Mvh. Leif

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 11-01-04 17:41

"Leif Halling" <leif.hallingFJERNES@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tekst ind, står curseren blot og "blinker" oppe i øverste højre hjørne af
> "textboxen" og har ikke lyst til at flytte sig.

Har du tjekket om knappen (højrejuster tekst) eller rigth align text er
markeret, hvis den er så marker (venstre juster tekst) left align text
M.v.h.
EA

Fra : Leif Halling

Dato : 11-01-04 18:24

> Har du tjekket om knappen (højrejuster tekst) eller rigth align text er
> markeret, hvis den er så marker (venstre juster tekst) left align text
> M.v.h.
> EA

Hej EA.

Jeg har nok ikke formuleret mig tydeligt nok: Jeg kan IKKE sætte tekst ind i
jpg billeder som ER beskåret - men godt hvis de ikke er beskåret.
Curseren står blot og blinket i det ene hjørne af "tekstboxen" (det har ikke
noget med "justeringen" af teksten at gøre !)
Min søn siger iøvrigt at han har haft samme problem uden at kende årsagen
eller løsningen.

Mvh. Leif

Fra : Walther

Dato : 11-01-04 19:10

In article <400186bd$0$27387$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Leif
Halling <leif.hallingFJERNES@oncable.dk> wrote:

> [...]
> noget med "justeringen" af teksten at gøre !)
> Min søn siger iøvrigt at han har haft samme problem uden at kende årsagen

Kan du specificere platform og PS version, det vil gøre det nemmere for
folk at hjælpe dig.
Prøv evt. "Flatten layers" og check om billedet er i RGB.

Mvh,
walther

Fra : Leif Halling

Dato : 11-01-04 19:31

> [...]
> folk at hjælpe dig.
> Prøv evt. "Flatten layers" og check om billedet er i RGB.

Hej Walther
Jeg kører WIN XP og Photoshop 7.0.
Yderligere har jeg fundet ud af at årsagen til at curseren står i øverste
venstre hjørne af textboxen er, at SKRIFTSSTØRRELSEN ER EKSTREMT LILLE (helt
nede på få pixels i højden) og kan først ses ved en forstørrelse på 5-600%.

Problemet er der kun ved beskårede billeder - det samme billede (ubeskåret)
har ikke problemet.
Jeg kan med andre ord ikke øge skriftsstørrelsen på beskårede billeder til
en læsbar størrelse.

Mvh. Leif

Fra : Walther

Dato : 11-01-04 20:57

In article <4001965f$0$27373$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Leif

> [...]
> har ikke problemet.
> Jeg kan med andre ord ikke øge skriftsstørrelsen på beskårede billeder til

Jeg har desværre kun erfaring med PS på Mac's, og der har jeg aldrig
oplevet problemet.
Hvis du kigger på billedformatet (i cm) og opløsningen (i dpi), ændrer
de sig så ved beskæring? (udover det beskårne selvfølgelig).

mvhwf

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 13-01-04 08:29

> [...]

>nede på få pixels i højden) og kan først ses ved en forstørrelse på 5-600%.
Har du checket hvilke mål dit billede har efter beskæring. Hvis du
indtaster mål i beskæringsværktøjet vil billedet få nye mål.
Tekstværktøjet bruger fysiske mål til teksten, så hvis du f.eks. har
et billede der er 10x15 meter så bliver teksten ikke meget at se.
-Bjarne

Fra : Leif Halling

Dato : 13-01-04 22:58

Tak for svarene.

Det er faktisk lykkedes mig (mere eller mindre tilsigtet) at få slettet
nogle data i PS, hvilket har løst problemet : )

Mvh. Leif

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 11-01-04 21:31

Jeg kører WIN XP og Photoshop 7.0
Klip

Prøv og slette preferencefilen, for det har vel virket engang.
Den skulle gerne ligge i: C:\Documents and Settings\Application
Data\Adobe\Photoshop\7.0\Indst. til Adobe Photoshop 7.0
M.v.h.
EA

Fra : Erik Aalund

Dato : 12-01-04 09:29

> Prøv og slette preferencefilen, for det har vel virket engang.
> Den skulle gerne ligge i: C:\Documents and Settings\Application
> Data\Adobe\Photoshop\7.0\Indst. til Adobe Photoshop >7.0

Eller trykke "Shift"+"Ctrl"+ "Alt" ned samtidig under opstart af Photoshop.
Dette sletter tidl. indstillinger.