Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
spørgsmål ang. foto
Fra : Rune Jensen

Dato : 11-01-04 14:45

Jeg har taget et billede nytårs aften, synes selv det blev ok, hvis man
tager min promille i betragtning :)
Nå men mit spørgsmål er: Hvorfor bliver lyset omkring lamper og raketter til
sådan nogle streger, som alle går samme vej, har det noget med linsen at
gøre, og hvad kan man for at undgå det?
--
[Rune]
"Too wierd to live, too rare to die"

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-01-04 14:46

Hov glemte link til billede :)
http://www.esbjergbynight.com/newyear.jpg

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-01-04 15:58

On 2004-01-11, Rune Jensen <rune@esbjergFJERNbynight.com> wrote:
> Hov glemte link til billede :)
> http://www.esbjergbynight.com/newyear.jpg

Det har noget at gøre med hvordan lyset brydes i optikken.
Man kan få en effekt med et stjernefilter. Men det kunne
også være fordi hullet i objektivet ikke er helt rundt.

Hvis du ser her: http://home.terminal.dk/udsigt/

Så kan du nederst i udsnittet se nogle kraftige lys på
havnen. De lyser alle i 6 stjerner. Kunne muligvis have noget
at gøre med der er 6 blade i mit objektiv, og det ekstra
lys kommer ind i "hjørnerne" hvor de rører hinanden.

Fra : Klaus Madsen

Dato : 12-01-04 18:41

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Det har noget at gøre med hvordan lyset brydes i optikken.
> Man kan få en effekt med et stjernefilter. Men det kunne
> også være fordi hullet i objektivet ikke er helt rundt.

Det er nok nærmere fodi du ikke har kunne holde kameraet stille.
Når der ikke er mere lys end det der er på billedet, vælger kameraet
en lang lukkertid, som gør at du ikke kan holde det stille. Sådanne
billeder skal taget på stativ.
Mvh. Klaus

Fra : ab

Dato : 12-01-04 20:47

> Det er nok nærmere fodi du ikke har kunne holde kameraet stille.
> Når der ikke er mere lys end ......

Hvis du ser på selve bygningen / indgangspartiet, ser det jo ikke ud til, at
der er tale om en rystet optagelse - det er snarere fordi de lyseste pletter
er noget, der har bevæget sig i det tidsrum eksponeringen har varet.

ab

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-01-04 01:35

"ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
pletter
> er noget, der har bevæget sig i det tidsrum eksponeringen har varet.

Jeg tror I misforstår, det er lyset omkring lamperne jeg mener.
Der går sådan to lange "lysarme" udfra.
Billedet er taget på fast underlag og er ikke rystet. jeg ved godt de røde
lys ser sådan ud, men det er fordi det er nødraketter der falder ned.
Resten er helt skarpt og i fokus.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-01-04 10:40

"Rune Jensen" skrev
> [...]
> Billedet er taget på fast underlag og er ikke rystet. jeg ved godt de røde
> lys ser sådan ud, men det er fordi det er nødraketter der falder ned.

Det er en ridse / udtværet finger på objektivet.
Det virker, som Pouls skriver, som et slags
stjernefilter. I dit tilfælde en stjerne med bare to arme.
En god gang pudsning kan muligvis fjerne det.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-01-04 10:49

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> [...]
> stjernefilter. I dit tilfælde en stjerne med bare to arme.
> En god gang pudsning kan muligvis fjerne det.

Nå ok, det var nemmere end som så. Det vil jeg prøve :)