Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med crop-effekt med gamle objek~
Fra : Lars Troels

Dato : 11-01-04 14:33

Hej

Jeg vil gerne høre om nogen kan berette lidt om hvordan eksisterende
objektiver virker på nye digitale spejlrefleks kameraer...f.eks Nikon D100 i
forbindelse med AF-Nikkor.

Hilsen

Lars Troels

Fra : Lars Troels

Dato : 15-01-04 12:36

Er der ingen der gider svare på det her.

Jeg er interesseret i at vide hvordan crop-effekten indvirker på oplevelsen
af kameraet generelt.

Hvordan ser billedet ud i søgeren o.s.v.

Jeg står foran at skulle købe digitaludrustning og skal beslutte om jeg skal
købe nye objektiver.

Lars Troels

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-01-04 20:01

Jeg har en 10D med en crop faktor på 1,6, hvor D100 har 1,5. Så stort set
det samme. Søgeren opleves helt normal og crop faktoren virker som en
forlængelse af brændvidden på 1,6. Dvs. hvis du forestiller dig en full
frame Canon 1Ds (uden crop faktor) med en given linse (f.eks. 50mm) og tager
et billede og beskærer det med faktoren 1,6 på hver led i Photoshop og
rykker beskæringsfirkanten ind midt på billedet så vil du få eksakt det
billede, der bliver taget med 10D i samme position (hvis man gjorde forsøget
på stativ) og samme linse. Hvis man tog en linse med 1,6 gange brændvidden
og monterede den på 1Ds (altså en 80mm linse), så ville den tage et billede
med samme udsnit som ovennævnte ville resultere i ved Photoshop beskæringen.
Så hvis du har en zoom linse på 28-80mm f.eks., så vil den monteret på D100
svare til en 42-120mm monteret på dit gamle 35mm spejlreflekskamera. Det
betyder også at de fleste, der køber et DSLR skal ud og købe nye
vidvinkelobjektiver.
Giver det mening?
Mvh, Hans