Freja... kom her !
Fra : EnjoyNews

Dato : 06-02-04 13:11

Hej alle..

Hvordan lærer jeg min hund at komme når jeg kalder på hende ??
Nu har vi forsøgt på alle mulige måder at lære hende det. Hun er en westie
på snart 5 mdr og vi startede med at træne hende i dette fra hun var helt
lille, men det virker tilsyneladende ikke .. Hvad gør vi forkert ?

Når vi har en godbid kommer hun, men først når vi HAR vist hende godbiden
kommer hun.. det burde jo være omvendt.. at hun kommer og så derefter får
hun godbidden fordi hun kom.. (håber ikke dette lød alt for forvirrende

Når vi er ude og vi slipper hende fri har vi ingen problemer med at kalde
hende til os.. her ved hun at når hun kommer (når vi har kaldt) så får hun
den lækre godbid.. men hjemme i haven... nej! I nat var tålmodigheden ved at
løbe fra mig... "Freja.... kom!"... men nej.. hun kommer når HUN vil, ikke
før.. det er ikke særlig sjovt kl 04.00 om natten!

Vi har lært hende at gø når hun vil ind igen.. det virker også.. Hun gø'r,
vi åbner døren.. og så står hun bare... eller også kan hun finde på at gå
den anden vej... eller vende hovedet ... grrrrr! Så lukker vi døren...
hvorefter hun gø'r igen, lige umiddelbart efter døren er blevet lukket..
samme gentager sig.. det er ekstremt irreterende! Hvad skal vi gøre ved det
?

Har I ikke en god måde at træne i dette ?
Alle fif er velkomne

Mange hilsner
Heidi

Fra : bettinaP

Dato : 06-02-04 14:45

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> wrote in message
> [...]

> hvorefter hun gø'r igen, lige umiddelbart efter døren er blevet lukket..
> samme gentager sig.. det er ekstremt irreterende! Hvad skal vi gøre ved

hihi, kan ikke lade være med at tænke, at hun da har fået trænet jer rigtig
godt. Hver gang hun gør, kommer I *G*
klog hund du har . Næste gang du viser hende godbidden mens du kalder på
hende og hun kommer hen og får den, så lad hende endelig bare tulle videre.
Sørg for hun kun skal lukkes ind 1 ud af måske 10 gange du kalder hende til
dig. Dermed vil "hjemkald" i haven ikke i samme grad blive forbundet med
"øv, nu er det sjove slut, nu skal jeg ind".
Det er vel egentlig bare samme princip som man bør benytte når man træner
almindeligt hjemkald. Sørg for hunden synes det er fedt at komme hen til
dig. Jeg blir så ærgeligt når jeg hører folk kalde og kalde og kalde og når
hunden så endelig kommer, får den skideballe for at være så længe om det, i
stedet for at få ros for at være kommet. Så tror da pokker den heller vil
bliev væk
nå, men det er en helt anden snak

held og lykke med hende

BettinaP

Fra : Is

Dato : 06-02-04 19:19

> [...]
> stedet for at få ros for at være kommet. Så tror da pokker den heller vil

Hvor har du ret, -- det ses alt for tit.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-02-04 14:48

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

det
> ?
>
> Har I ikke en god måde at træne i dette ?

Hej Heidi

Det første hunden skal lære, er hvad dine kommandoer betyder. Man kan jo
ikke så godt skælde nogen hund ud, for ikke at adlyde, når den ikke har lært
det. Så du må jo starte helt fra bunden, med at sikre dig opmærksomhed, og
prøve at kalde hunden til dig, hvis det ikke lykkes de to første gange,
gentager du kommandoen, men denne så den kan se godbidden.
Når den så endelig kommer, skal den selvfølgelig roses. Men det skal helst
indøves under leg, så det med godbidden ikke udvikler sig til en
reflekshandling, hver gang den adlyder.

Lad være med lange forklaringer, en kommando er kort og kontant. Hunden
fatter ikke en brik af hvad du siger. Så de lange forklaringer, er kun til
at styrke samhørigheden, ved det at hunden hører din stemme, og hunden
dermed føler dit humør. Du er glad, hunden er glad. Du er trist, og hunden
prøver at puste lidt liv i dit humør. Ordene kan for den sags skyld være
din opskrift på franskbrød.

M.V.H.....Benny..

Fra : Holm

Dato : 06-02-04 15:50

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle..
>
> Hvordan lærer jeg min hund at komme når jeg kalder på hende ??

(klip)

Hej ..

Du kan begynde med at øve "øjenkontakt".
Sid foran hunden med nogle rigtigt lækre godbidder i hånden som er gemt på
ryggen !
Hver gang hunden kigger dig i øjnene får den straks en lækkerbid !
Dette er indøvelse af opmærksomhed på fører !

Når du går rundt derhjemme så kald på hende og beløn straks med en godbid .
Jeg mener at godbidder virkelig skal være overlækre og uimodståelige !
Træn så videre ude i haven....men ! Lad først hunden tisse af og hvad den nu
lige skal ude i haven .
Så sætter du dig på hug , og lader som om du lige har fundet noget absolut
lækkert ...lav smaske lyde og lyd glad , sid gerne med ryggen til hunden .
Når hun så kommer bevæger du dig lidt væk , og kommer hun nærmere giver du
hende godbidden straks ..uden at forlange noget af hende og uden at tage
hende ind .
Gør dette nogle gange uden konsekvenser ( at tage fat i hende eller tage
hende ind )..
Når dette virker , begynder du at kalde på hende og kommer hun straks er der
en godbid med det samme !
Brug evt også hendes ynlings legetøj til at lokke , og ros hende når hun
kommer .

Hvis hun driller , så skal du være utrolig tålmodig !
Gem dig , og lad hende være alene .
Stiller hun sig hen til døren og gør , ignorer hende ....vent et øjeblik ,
og kald så på hende , beløn når hun kommer !!

Kald aldrig på hunden med vred stemme , dette betyder for en hund ;" Gå med
dig du skal bestemt ikke komme nærmere " og så løber hunden længere væk !

Bemærk at hunde der står og snuser til noget i jorden tiltrækker andre hunde
som begynder at gøre det samme ( det kan vi udnytte på samme måde )..tænk
hvis du fandt noget spændende , det vil hun ikke gå glip af !

Ligeledes gælder det at en hund helst skal have øjenkontakt med sin fører
for at udføre en kommando , under indlæring ihvertfald .
Du skal have hundens opmærksomhed !

Held og lykke , håber du kan bruge rådene !

Mange hilsener
Holm

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 06-02-04 17:18

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> wrote in message
> Hej alle..

Jeg tilslutter mig de andres svar.

Oven i hatten vil jeg så tilføje at jeg har opnået helt fantastiske
resultater ved at kalde på hunden og i det samme vende mig om og sponse den
anden vej! Væk fra hunden! Virkelig ta' benene på nakken og løbe! Dette
kræver naturligvis at hunden kender sit navn og man har en fysik der
tillader spurt!

Som det er blevet skrevet et andet sted skal det mest være hyggeligt at
komme tilbage og ikke altid resultere i snor om halsen eller ind.

Man kan gøre det til noget nær en refleks for hunden at komme når den hører
sit navn. Derfor vil det også ha' effekt hjemme selvom du øver det ude.

Altså "Fidooo" *spurt*

Rinnie

Fra : I8NY

Dato : 06-02-04 23:14

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:c00f6r$2fol$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

> [...]
> anden vej! Væk fra hunden! Virkelig ta' benene på nakken og løbe! Dette
> kræver naturligvis at hunden kender sit navn og man har en fysik der

Den med at spurte har jeg også forsøgt på samtlige
de tre westier vi har haft.Det virker
En anden metode jeg har fundet på er at udnytte
deres jalouxi.
Jeg sætter mig hen til en af hvores katte,kæler for den,
og så er den der som et søm, for at overfalde katten og jeg kan fange den.
Han har et had/kærligheds forhold til hvores katte.
Hver morgen når han kommer ud,starter han lige med at
overfalde et par tålmodige katte,som jo på blot 5 sekunder
kunne jorde sådan en lille westie,men de er så tålmodige,
og lægger krop til,og derefter ligger de ude på terassen
og nusser med hinanden og sover sammen

Jeg har også et andet trick hvor jeg retter jeg min opmærksom imod et krat,
når den kigger på mig,og lader som om jeg har fundet noget spændene,så er
han der også som et søm.
Men intet af det jeg gør er jo god opdragelse,så
jeg vil helt klart prøve de metoder der er blevet
diskuteret her.

Jep de er skøre de westier.:)

Mvh I8NY

Fra : Brian Olesen

Dato : 08-02-04 01:11

Hejsa
3-dages kuren.

1. dag. ingen mad. ja det er en hvalp, men pyt med det.
2. dagen. begynd træningen indendørs. Mange tror, at al træning skal foregå
ude. Pjat! Det behøver det ikke.
Stå et par meter væk og kald med den stemme du har tænkt dig at bruge altså
hendes navn og måske kom her hvis du har lyst, men navnet skulle være
tilstrækkeligt.
Husk så ikke at begå den idiotiske fejl mange hundeejere gør med at skelle
hunden ud med sit navn. Kårs, hvor det irriterer mig, når folk gør det!
Altså sig hendes navn med normalt stemmeleje og det må jo gerne lyde som om
du er lidt glad.
Vis hende godbidden. og når hun er der, så husk at rose samtidig med hun får
godbidden. Det er jo ingen maskine men en hund.

Gentag øvelsen, men du skal selvfølgelig ikke vække hende eller noget andet,
men nu bør hun også være ret kvik, 5 måneder siger du.
Altså gentag og gentag, hvor du viser hende godbidden. Lav afstanden længere
osv.

Næste fase er så at komme udenfor synsvidde og igen er den indendørs træning
god. hav nogle guffer i lommen og når du f.eks. er i køkkenet og hunden i et
rum i nærheden, men hvor den ikke lige ser dig. Her kalder du på hende
stadig med den glade stemme du hele tiden har brugt. Når hun kommer hen imod
dig vis godbidden og gentag navnet, hvis det overhovedet er nødvendigt.

Fodder på anden dagen med halvdelen af hvad hun normalt spiser. Hun skal
være lidt sulten, hvis det skal gå hurtigt med indlæringen.

3. Dagen
Start med at gå et skridt tilbage. Det vil sige start helt fra bunden, hvor
hunden er tæt på. Kald på hende og beløn omgående med godbidden.
Men i dag kan du, hvis hun har forstået øvelsen lave stor afstand til
hunden.
Kald ikke en masse gange. Vend hende fra start til, at når man kalder med en
glad stemme, så betaler det sig at komme.

Hvis du ikke går for hurtigt frem og træner dette intensivt disse 3 dage har
hun lært indkald for resten af livet.

Mvh. Brian

Fra : Brian Olesen

Dato : 08-02-04 01:27

Hejsa
stor fejl!

på anden dagen skal der naturligvis trænes meget og i bedste fald så meget,
at hun får det foder hun normalt når at spise på en dag. Men fortsæt
træningen som dagen før men med flere spændende variationer.

Brian

Fra : EnjoyNews

Dato : 08-02-04 16:46

Hej alle,

Tusind tak for jeres gode råd og svar.
Vi har nu startet med at prøve at kalde hende ind, give hende en godbid og
lade hende gå ud igen hvis hun vil.. umiddelbart har det allerede
hjulpet..lidt
Det er nok fordi hun simpelthen hygger sig enormt meget når hun er ude i
haven.. og dermed ikke vil ind igen. Alle andre steder kommer hun med det
samme når vi kalder.. det er kun i haven.

Vi vil træne hende med de nye tips og idéer I har givet os.
Tak for det!

Michael og Heidi

Fra : Lars Stricker

Dato : 10-02-04 15:58

Hejsa

Dette er bestemt ikke for at kritisere de udmærkede råd du har fået, men
blot for at beskrive min egen, måske lidt tilbagelænede metode

Jeg kan nemlig godt nikke genkendende til situationen, men har bevidst valgt
ikke at gøre det til en egentlig trænings/arbejdssituation. En stor lufttæt
plasticbeholder (vistnok en Tupperware beregnet til saft) har fast plads i
vores bryggers. Den indeholder enten Frolic eller bløde guffer fra Fakta.
Det er iøvrigt det eneste jeg bruger den slags guffer til. Så de holder
længe
Når Alfred skal ind, åbner jeg bare døren og ryster lidt med beholderen.
Du ved, lidt lissom børn til fastelavn, jeg synger bare ikke, og det er
hunden sikkert kun glad for

Ham der Pavlov har nok ikke levet helt forgæves, for Alfred (hunden altså)
kommer (næææææsten ... ) altid futtende og jeg kaster en guf henad
køkkengulvet til ham eller, hvis han skal have tørret poterne, giver ham en
guf med hånden. Kommer han en sjælden gang ikke, er han nok igang med noget
hunde-vigtigt, og så prøver jeg igen lidt efter.
Til gengæld kommer han aldrig ud igen lige efter, for han har jo valgt at
komme ind
Dejligt konfliktfrit ...
Selvfølgelig kunne et "Kom" eller en anden kommando erstatte raslelyden, men
så er det jo en træningssituation, hvor han SKAL adlyde. Sådan nogle
situationer har vi så til gengæld i mange andre sammenhænge.

mvh
Lars & Alfred