/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Og vi har lige et mere......
Fra : preben & Anne-Maj


Dato : 25-01-04 18:22

Vi vil gerne ha en autoradio sat i vognen med autohøjtalere, men anlægget
kører jo på 12 V, hvad gør man så, vi har nemlig ikke noget batteri
påCV'en??????????

Vh fra Vendsyssel



 
 
Kim Olsen (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 25-01-04 18:42

> kører jo på 12 V, hvad gør man så, vi har nemlig ikke noget batteri
> påCV'en??????????
>
> Vh fra Vendsyssel
>

Hej med Jer

Jeg går så ud fra at I har 220v til rådighed. (Ellers bliver det jo lidt
kompliceret

En autoradio skal bruge 12v jævnspænding, og hvis det "bare" er en
almindelig autoradio skal I finde en strømforsyning der kan give omkring 2
ampere.

Et ladeapparat er ikke godt nok, da der er tale en en uudglattet spænding,
ellers havde dette jo været billigste løsning. ( men I vil komme ud for at
den brummer).

Find i stedet en adaptor der giver 12-14volt og mindst 2A svarende til
mindst 25Watt.

Det er MEGET vigtigt at den giver jævnspænding (benævnt DC eller == efter
spændingen i volt)


Sidst jeg manglede sådan en, købte jeg en strømforsyning i en
legetøjsforretning ca kr. 150,-.

Hvis I finder en der er større f.eks 12volt 5A er dette også OK

Strømforsyninger er ofte født med et eller andet stik der ikke passer, så I
skal nok bruge et par kronmuffer for at få det til at hænge sammen - men det
er faktisk ikke så svært.

God arbejdslyst

Kim Olsen



preben & Anne-Maj (25-01-2004)
Kommentar
Fra : preben & Anne-Maj


Dato : 25-01-04 19:44


"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:4013ffb9$0$95076$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > kører jo på 12 V, hvad gør man så, vi har nemlig ikke noget batteri
> > påCV'en??????????
> >
> > Vh fra Vendsyssel
> >
>
> Hej med Jer
>
> Jeg går så ud fra at I har 220v til rådighed. (Ellers bliver det jo lidt
> kompliceret
>
> En autoradio skal bruge 12v jævnspænding, og hvis det "bare" er en
> almindelig autoradio skal I finde en strømforsyning der kan give omkring 2
> ampere.
>
> Et ladeapparat er ikke godt nok, da der er tale en en uudglattet spænding,
> ellers havde dette jo været billigste løsning. ( men I vil komme ud for at
> den brummer).
>
> Find i stedet en adaptor der giver 12-14volt og mindst 2A svarende til
> mindst 25Watt.
>
> Det er MEGET vigtigt at den giver jævnspænding (benævnt DC eller == efter
> spændingen i volt)
>
>
> Sidst jeg manglede sådan en, købte jeg en strømforsyning i en
> legetøjsforretning ca kr. 150,-.
>
> Hvis I finder en der er større f.eks 12volt 5A er dette også OK
>
> Strømforsyninger er ofte født med et eller andet stik der ikke passer, så
I
> skal nok bruge et par kronmuffer for at få det til at hænge sammen - men
det
> er faktisk ikke så svært.
>
> God arbejdslyst
>
> Kim Olsen
>
> Puha det lød MEGET kompliceret.

jo vi har jo 220V fra Camping pladsen, er det med korte ord bare en adapter
jeg skal bruge????

Lysene over bordene er jo osse på 12V, hvad mon der er lavet der???



Per H (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 25-01-04 21:10

On Sun, 25 Jan 2004 19:43:52 +0100, "preben & Anne-Maj"
<seerup@post.tdcadsl.dk> skrev:

>jo vi har jo 220V fra Camping pladsen, er det med korte ord bare en adapter
>jeg skal bruge????
>
>Lysene over bordene er jo osse på 12V, hvad mon der er lavet der???


Ja det er så din opgave at undersøge hvad der er tilsluttet de 12 v
lamper. måske du har et batteri under et af sæderne.



Vh Per

icq 8212837

Kim Olsen (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 25-01-04 21:14

> >Lysene over bordene er jo osse på 12V, hvad mon der er lavet der???
>
>
> Ja det er så din opgave at undersøge hvad der er tilsluttet de 12 v
> lamper. måske du har et batteri under et af sæderne.
>

Jeg tror måske mere at der kunne være en lader/12v strømforsyning indbygget.
Og hvis den giver jævnspænding, så er det jo bare at forbinde radioen.

Kim Olsen
..



Per H (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 25-01-04 22:36

On Sun, 25 Jan 2004 21:13:41 +0100, "Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk>
skrev:

> Ja det er så din opgave at undersøge hvad der er tilsluttet de 12 v
>> lamper. måske du har et batteri under et af sæderne.
>>
>
>Jeg tror måske mere at der kunne være en lader/12v strømforsyning indbygget.
>Og hvis den giver jævnspænding, så er det jo bare at forbinde radioen.


tror du ikke den vil brumme vildt.
Jeg ville kaste et batteri i, så var man ikke 100% afhængig af 220v


Vh Per

icq 8212837

preben & Anne-Maj (25-01-2004)
Kommentar
Fra : preben & Anne-Maj


Dato : 25-01-04 19:52


> Hej med Jer
>
> Jeg går så ud fra at I har 220v til rådighed. (Ellers bliver det jo lidt
> kompliceret
>
> En autoradio skal bruge 12v jævnspænding, og hvis det "bare" er en
> almindelig autoradio skal I finde en strømforsyning der kan give omkring 2
> ampere.
>
> Et ladeapparat er ikke godt nok, da der er tale en en uudglattet spænding,
> ellers havde dette jo været billigste løsning. ( men I vil komme ud for at
> den brummer).
>
> Find i stedet en adaptor der giver 12-14volt og mindst 2A svarende til
> mindst 25Watt.
>
> Det er MEGET vigtigt at den giver jævnspænding (benævnt DC eller == efter
> spændingen i volt)
>
>
> Sidst jeg manglede sådan en, købte jeg en strømforsyning i en
> legetøjsforretning ca kr. 150,-.
>
> Hvis I finder en der er større f.eks 12volt 5A er dette også OK
>
> Strømforsyninger er ofte født med et eller andet stik der ikke passer, så
I
> skal nok bruge et par kronmuffer for at få det til at hænge sammen - men
det
> er faktisk ikke så svært.
>
> God arbejdslyst
>
> Kim Olsen
>
> Glemte lige noget.....

du snakker først om adaptor, sån en har jeg!!!!! men dér er jo støbt et 220V
hanstik i den og i den anden ende er der bare en ledning med 2 små ledninger
i????

så snakker du bagefter om en strømforsyning?????

jeg er lidt forvirret.....

jeg forstår fremgangsmåden med adaptoren, ligesom feks. mobiltelefonlader,
skruemaskinelader, indbygningsspots osv...



Kim Olsen (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 25-01-04 21:10


> > Glemte lige noget.....
>
> du snakker først om adaptor, sån en har jeg!!!!! men dér er jo støbt et
220V
> hanstik i den og i den anden ende er der bare en ledning med 2 små
ledninger
> i????
>
> så snakker du bagefter om en strømforsyning?????
>
> jeg er lidt forvirret.....
>
> jeg forstår fremgangsmåden med adaptoren, ligesom feks. mobiltelefonlader,
> skruemaskinelader, indbygningsspots osv...
>
Hej
Undskyld sprogforvirringen en adaptor og en strømforsyning er det samme.
Men hvis du har en adaptor med støbt stik, tvivler jeg lidt på, at den kan
give strøm (ampere) nok. De giver oftest 200-500mA =0,2 - 0,5A.

Men ellers er det beskrevne ikke meget forskelligt fra f.eks. en
mobiltelefonlader - den skal bare kunne give lidt mere strøm.

En transformator som f.eks. til halogenspot, er lidt anderledes. Det er
altid vekselspænding (AC). Det er fordi, at en pære er ligeglad med hvad der
er plus og minus.

Men det er din autoradio ikke.

Hilsen
Kim

P.S: ideen med den foreslåede PC strømforsyning er måske slet ikke så
tosset.



Jesper Pedersen (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 25-01-04 20:23

> Vi vil gerne ha en autoradio sat i vognen med autohøjtalere, men anlægget
> kører jo på 12 V, hvad gør man så, vi har nemlig ikke noget batteri
> påCV'en??????????
>

Jeg har lavet 12V i vores CV, det er lavet med en strømforsyning fra en
gammel PC, den jeg har mont trækker 2 stks halogenpære, 1 køletaske og 1
autoradio

så ud på den lokale genbrugs plads og snup sån en

Mvh Jesper



Per H (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 25-01-04 21:08

On Sun, 25 Jan 2004 18:21:56 +0100, "preben & Anne-Maj"
<seerup@post.tdcadsl.dk> skrev:

>Vi vil gerne ha en autoradio sat i vognen med autohøjtalere, men anlægget
>kører jo på 12 V, hvad gør man så, vi har nemlig ikke noget batteri
>påCV'en??????????
kan du så ikke bare få et batteri og en lader.

Ellers skal du have en strømforsyning fra 220 v til 12 volt.
de koster kun et par hundrede kroner.


Vh Per

icq 8212837

Claus (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 04-02-04 22:34


"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:ld8810dfoed1nlfejc03vcldigutt8iok9@4ax.com...
> On Sun, 25 Jan 2004 18:21:56 +0100, "preben & Anne-Maj"
> <seerup@post.tdcadsl.dk> skrev:
>
> >Vi vil gerne ha en autoradio sat i vognen med autohøjtalere, men anlægget
> >kører jo på 12 V, hvad gør man så, vi har nemlig ikke noget batteri
> >påCV'en??????????
------ klip

Hej !

Som jeg kan forstå på de andre tråde havde I vist nok allerede en trafo
monteret, så det er bare at finde den og så forbinde. Jeg kan dog ikke lade
være med at fortælle hvordan jeg løste det i min vogn:

Da jeg købte vognen var den monteret med batteri, men jeg ville hellere have
en omformer, da jeg alligevel køber strøm på pladsen. Jeg købte en omformer
beregnet for en 12 volt køletaske. I enden af sådan en sidder der et
cigartænderstik. Cigartænderstik fås jo i løs vægt med mulighed for at købe
fordelerstik o.s.v., så herfra ligger verden bare åben. Den kan give 5A og
koster 200-300 kr. Jeg trækker 2 stk. 12 volt lamper, vandpumpe og bilradio
med den (uden at radioen brummer).

Jeg har selv læst om rådet med at bruge strømforsyningen fra en PC.
Umiddelbart er det en besnærende tanke da sådan en fyr kan levere masser af
strøm. Ulempen er at det kræver et vist kendskab til el da den kan levere
flere forskellige spændinger (vist nok både 5 og 12 volt), stikkene er lidt
specielle men det kan selvfølgelig klares med en bidetang (...!) og endelig
er der en risiko for at den indbyggede blæser støjer en del.

Husk når I piller ved campingvognens interne 12 volt kabler at der i de
fleste vogne er trukket kabler frem til bilen, således at bilen kan forsyne
vognen med 12 volt når I er på farten. Det er bl.a. derfor at de rigtige
"camping-omformere" er så dyre. De indeholder et relæ som holder styr på
hvor der skal komme 12 volt fra. Der sker nemlig det hvis relæet mangler, at
strømmen løber "baglæns" igennem installationen og omformeren vil forsøge at
lave de 12 volt fra bilen om til 220 volt, det lugter fælt og kan resultere
i at omformeren bryder i brand !

God fornøjelse med projektet!

Mvh. Claus

------
Fjern "slet" fra mailadresse ved svar.



Jan Bøgh (05-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 05-02-04 12:36

"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> wrote in message
news:bvrnuj$580$1@news.net.uni-c.dk

> nemlig det hvis relæet mangler, at strømmen løber "baglæns" igennem
> installationen og omformeren vil forsøge at lave de 12 volt fra bilen
> om til 220 volt, det lugter fælt og kan resultere i at omformeren
> bryder i brand !

Det kan da ikke lade sig gøre. Fra omformeren (transformatoren) kommer der
12 V vekselstrøm, der derefter bliver ensrettet og udglattet. Når det - som
du beskriver det - omvendte sker (strømmen løber baglæns) er det jævnstrøm.
Og ensretter/udglatning kan altså ikke lave jævnstrøm om til vekselstrøm,
hvilket er forudsætningen for at der kan laves 220 V.

At det så godt kan være at relæet er nødvendigt er en anden sag. Men altså
ikke fordi, der laves 220 v.

vh
Jan



Claus (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 15-02-04 21:39

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse
news:402229f4$0$1555$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> wrote in message
> news:bvrnuj$580$1@news.net.uni-c.dk
>
> > nemlig det hvis relæet mangler, at strømmen løber "baglæns" igennem
> > installationen og omformeren vil forsøge at lave de 12 volt fra bilen
> > om til 220 volt, det lugter fælt og kan resultere i at omformeren
> > bryder i brand !
>
> Det kan da ikke lade sig gøre. Fra omformeren (transformatoren) kommer der
> 12 V vekselstrøm, der derefter bliver ensrettet og udglattet. Når det -
som
> du beskriver det - omvendte sker (strømmen løber baglæns) er det
jævnstrøm.
> Og ensretter/udglatning kan altså ikke lave jævnstrøm om til vekselstrøm,
> hvilket er forudsætningen for at der kan laves 220 V.
>
> At det så godt kan være at relæet er nødvendigt er en anden sag. Men altså
> ikke fordi, der laves 220 v.
>
> vh
> Jan

Du har nok ret. Jeg har selv prøvet det, transformeren blev varm og begyndte
at lugte. Min sunde fornuft sagde mig det var fordi 12 volt skulle laves til
220 v, men det kan da godt tænkes at det er noget andet som er årsag til
det.

Hvad sker der så egentlig når man putter 12 volt den "forkerte" vej gennem
en omformer ?? Sørger ensretteren for at der ikke er forbindelse eller vil
der løbe en strøm på 220 v-siden i vognen ??? Det kunne være interessant at
vide til næste gang der skal leges "den lille elektriker".

Vh. Claus



Per (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 15-02-04 22:57

Det er fordi at en omformer et et vidt begreb.
Nogle tror at det er en transformator, men der kan også være en ensretter og
regulator involveret. Mange CV kører både på veksel og jævnstrøm på samme
kredsløb ( alt efter om de er koblet til 230volt eller der trækkes strøm fra
en akkumulator) , og når man sender en jævnstrøm tilbage gennem en
transformator bliver den meget varm fordi det kun er "tilladt" at sende
vekselstrøm gennem en transformator, ellers er det ensbetydende med en
kortslutning ...... og det er det der lugter !
Det kan være ret vanskeligt at lave et kredsløb der fungerer 100% i praksis,
når kendskabet til strøm og spænding ikke er helt afklaret !
Hilsen Per.
Se evt.: http://home19.inet.tele.dk/oz4gd/download/soft.htm#F ...under
akkumulator i Puck L

"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse
news:c0okq4$5p4$1@news.net.uni-c.dk...
> "Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse
> news:402229f4$0$1555$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > "Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> wrote in message
> > news:bvrnuj$580$1@news.net.uni-c.dk
> >
> > > nemlig det hvis relæet mangler, at strømmen løber "baglæns" igennem
> > > installationen og omformeren vil forsøge at lave de 12 volt fra bilen
> > > om til 220 volt, det lugter fælt og kan resultere i at omformeren
> > > bryder i brand !
> >
> > Det kan da ikke lade sig gøre. Fra omformeren (transformatoren) kommer
der
> > 12 V vekselstrøm, der derefter bliver ensrettet og udglattet. Når det -
> som
> > du beskriver det - omvendte sker (strømmen løber baglæns) er det
> jævnstrøm.
> > Og ensretter/udglatning kan altså ikke lave jævnstrøm om til
vekselstrøm,
> > hvilket er forudsætningen for at der kan laves 220 V.
> >
> > At det så godt kan være at relæet er nødvendigt er en anden sag. Men
altså
> > ikke fordi, der laves 220 v.
> >
> > vh
> > Jan
>
> Du har nok ret. Jeg har selv prøvet det, transformeren blev varm og
begyndte
> at lugte. Min sunde fornuft sagde mig det var fordi 12 volt skulle laves
til
> 220 v, men det kan da godt tænkes at det er noget andet som er årsag til
> det.
>
> Hvad sker der så egentlig når man putter 12 volt den "forkerte" vej gennem
> en omformer ?? Sørger ensretteren for at der ikke er forbindelse eller vil
> der løbe en strøm på 220 v-siden i vognen ??? Det kunne være interessant
at
> vide til næste gang der skal leges "den lille elektriker".
>
> Vh. Claus
>
>



Claus (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 16-02-04 20:18

Tak for svar. Jeg har gemt diagrammet til senere brug. Der er en del at
blive klog af.

Vh. Claus

------
Fjern "slet" fra mailadresse ved svar.


"Per" <per-a@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:402feb16$0$1592$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Det er fordi at en omformer et et vidt begreb.
> Nogle tror at det er en transformator, men der kan også være en ensretter
og
> regulator involveret. Mange CV kører både på veksel og jævnstrøm på samme
> kredsløb ( alt efter om de er koblet til 230volt eller der trækkes strøm
fra
> en akkumulator) , og når man sender en jævnstrøm tilbage gennem en
> transformator bliver den meget varm fordi det kun er "tilladt" at sende
> vekselstrøm gennem en transformator, ellers er det ensbetydende med en
> kortslutning ...... og det er det der lugter !
> Det kan være ret vanskeligt at lave et kredsløb der fungerer 100% i
praksis,
> når kendskabet til strøm og spænding ikke er helt afklaret !
> Hilsen Per.
> Se evt.: http://home19.inet.tele.dk/oz4gd/download/soft.htm#F ...under
> akkumulator i Puck L
>
> "Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse
> news:c0okq4$5p4$1@news.net.uni-c.dk...
> > "Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse
> > news:402229f4$0$1555$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > "Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> wrote in message
> > > news:bvrnuj$580$1@news.net.uni-c.dk
> > >
> > > > nemlig det hvis relæet mangler, at strømmen løber "baglæns" igennem
> > > > installationen og omformeren vil forsøge at lave de 12 volt fra
bilen
> > > > om til 220 volt, det lugter fælt og kan resultere i at omformeren
> > > > bryder i brand !
> > >
> > > Det kan da ikke lade sig gøre. Fra omformeren (transformatoren) kommer
> der
> > > 12 V vekselstrøm, der derefter bliver ensrettet og udglattet. Når
det -
> > som
> > > du beskriver det - omvendte sker (strømmen løber baglæns) er det
> > jævnstrøm.
> > > Og ensretter/udglatning kan altså ikke lave jævnstrøm om til
> vekselstrøm,
> > > hvilket er forudsætningen for at der kan laves 220 V.
> > >
> > > At det så godt kan være at relæet er nødvendigt er en anden sag. Men
> altså
> > > ikke fordi, der laves 220 v.
> > >
> > > vh
> > > Jan
> >
> > Du har nok ret. Jeg har selv prøvet det, transformeren blev varm og
> begyndte
> > at lugte. Min sunde fornuft sagde mig det var fordi 12 volt skulle laves
> til
> > 220 v, men det kan da godt tænkes at det er noget andet som er årsag til
> > det.
> >
> > Hvad sker der så egentlig når man putter 12 volt den "forkerte" vej
gennem
> > en omformer ?? Sørger ensretteren for at der ikke er forbindelse eller
vil
> > der løbe en strøm på 220 v-siden i vognen ??? Det kunne være interessant
> at
> > vide til næste gang der skal leges "den lille elektriker".
> >
> > Vh. Claus
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste