montering af 12 halogenspots
Fra : Jarl

Dato : 25-01-04 17:32

Hej Gruppe.

Jeg skal have monteret 2 spots i rundsiddegruppen. Er der i den forbindelse
nogen regler/krav til de ledninger jeg skal trække. Skal de være "bløde"
eller må de godt være "stive" (det er det jeg har rigeligt af)? Og er det
nok med 1,5 mm2, når de kommer til at sidde parallelt med en afstand til
strømforsyningen på max. 6 m. fra fjerneste lampe?

Venlig hilsen Jarl

Fra : Sten bo

Dato : 26-01-04 07:22

Jarl wrote:
> [...]
> rigeligt af)? Og er det nok med 1,5 mm2, når de kommer til at sidde
> parallelt med en afstand til strømforsyningen på max. 6 m. fra

Hej Jarl

Jeg må skuffe dig med, at i henholdt til _stærkstrøm_ bekendtgørelsen må
man ikke selv etablere lavvolt halogenbelysninger -
http://www.brandinfo.dk/pdf/BEK/staerkstroemsbekendtgoerelsen.PDF og at
revlemetet også gælder i i CV.

Typen kan varme ganske utroligt- fuldt på linie med 230 V installationer,
men med det sagt finders der en masse nyttig information hos El-rådet.

for halogenbelysninger begyndende omkring linket
http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1007 hvor jeg landede ved en
googlesøgning.

På siderne findes tabeller med påbudte ledningskvaliteter, max længder -
transformator størrelser, typekrav til samlinger osv.

Du kan også teste din parathed som gør det selv på
http://www.goer-det-selv-el.dk/index.htm

mvh sten bo

Fra : Søren

Dato : 26-01-04 09:50

> [...]
> transformator størrelser, typekrav til samlinger osv.
>
> Du kan også teste din parathed som gør det selv på

Skal man nu også til at kalde på en elektriker når man hænger en lampe op.
Han må vel gerne montere alm. spots. Når bare de er CE mærket og når han
følger de forskrifter der følger med lamperne. Og når han tilslutter dem i
et 12 volt udtag, så har det ikke noget med fast installation at gøre.
Hvad angår ledningtykkelserne så burde alm. 0,75 mm2 blød ledning være nok,
men heller ikke mindre og husk at trække en ledning til hver lampe. Og lad
være med at bruge din stive ledning i CV. Jeg går her ud fra lamperne er på
max 10 - 20 watt.
Pas med at tro, at bare fordi det er 12 volt så er det ufarligt. Brandfaren
er noget højere ved 12 volt, end ved 230 volt, da strømmen der løber i
ledningen til en 20 watt pære, typisk er ca. 18 gange højere end til en
tilsvarende 230 volt pære. Pas forøvrigt på med at hænge spotene op inde i
gardinerne. De bliver meget varme.

Fra : Sten bo

Dato : 26-01-04 10:55

Søren wrote:

> [...]
> højere end til en tilsvarende 230 volt pære. Pas forøvrigt på med at
> hænge spotene op inde i gardinerne. De bliver meget varme.

Hejsa

Det står netop i anvisningerne på http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1007
at man selv må montere de færdige sæt når anvisningerne følges.

Dersom man ikke monterer den tilhørende omformer i færdigsættet må
anvisningerne være overtrådt og gudkendelsen manglende.

Ved ikke om der findes færdigsæt indeholdende rette kabler m. sikringer og
_stiktilslutning_ til 12 V i vognen, men ellers tolker jeg det som ikke
røre.

Der spurgtes om egen opbygning og valg af dele til montering - og det er
klart ulovligt.

Arbejde på 12 volt anlæget i vognen er omfattet af
stærkstrømsbekendtgørelsen og skal i hendhold til bekendtgørelsen udføres af
sagkyndig.

Kommer sikkert bag på nogle, men sagen har været debateret før og
konklusionen klar ved forespørgsel - Det er (heller ikke) gør det selv
arbejde at rode med 12 V nettet i vognen.

Sådan rent § mæssigt.

mvh sten bo

Fra : Søren

Dato : 26-01-04 13:18

> Arbejde på 12 volt anlæget i vognen er omfattet af
> stærkstrømsbekendtgørelsen og skal i hendhold til bekendtgørelsen udføres
af
> sagkyndig.

Der er forskel på om han tilslutter lamperne til et lampeudtag eller om han
selv trækker ledninger i vognen til dem. Og som jeg skrev "Og når han
tilslutter dem i et 12 volt udtag, så har det ikke noget med fast
installation at gøre."

Ligesom du godt selv må hænge lamper op derhjemme må du også gøre det i din
campingvogn

Så du mener vist "på vognen og ikke "i vognen".

Fra : Sten bo

Dato : 26-01-04 13:58

Søren wrote:

> [...]
> i din campingvogn
>
> Så du mener vist "på vognen og ikke "i vognen".

Jo men jeg tror da vi er enige - er vi ikke?

hilsen sten

Fra : Sten bo

Dato : 26-01-04 10:17

savner man lidt adspredelse kan linket her kan måske også bruges :
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

begynd ved afsnit 708. Campingpladser og Campingvogne...

og hyg først med ordforklaringen så man har alt på det rene.

F. eks.

708.2.3 Campingplads:

Grund, som omfatter to eller flere standpladser.

Engelsk IEC-betegnelse: Caravan park.

og derefter

708.2.2 Standplads:

Jordstykke beregnet for et fritidskøretøj.

Engelsk IEC-betegnelse: Caravan pitch.

Man er vist på rette spor?

Nå, men el i CV er omtalt fra 708.5

mvh sten bo

Fra : Steen Ovdal

Dato : 01-02-04 17:28

"Sten bo" <sgos@stofanet.dk> wrote in message news:<4014da62$0$21840$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
> [...]
>
> og derefter
>
> 708.2.2 Standplads:
>
> Jordstykke beregnet for et fritidskøretøj.

Fornemt arbejde der her er gjort, bla. af Sten Bo
Jeg kan anbefale min egen hjemmeside som opslagsværk når det drejer
sig om EL & F-gas i campingvogne. PAS PÅ HVAD MAN PILLER VED SELV.
MVH, steen

Fra : Steen Ovdal

Dato : 01-02-04 18:01

> mvh sten bo

som svar til sten bo;

se min hjemmeside ????hvor ja , men her er den
http://web.sonofon.dk/ovdalen/
beklager den forhastede afslutning.

Fra : Sten bo

Dato : 02-02-04 09:20

Steen Ovdal wrote:

> som svar til sten bo;
>
> se min hjemmeside ????hvor ja , men her er den
> http://web.sonofon.dk/ovdalen/
> beklager den forhastede afslutning.

Hej Steen

Tak for roserne - men som alt her i verden bygger det på andre der er gået
før - sagen har tidligere været grundigt debateret her i nyhedsgr. og blev
vendt med alle paragraffer i brug. Man kan altså være nogenlunde være
sikker på at fagfolk, eller særligt uddannede, som du selv(?) følger
debatten og kommenterer hvis en tråd udvikler sig helt skævt.

Må rose dit initiativ. Linket er lagt i min Campingmappe. Det er mit indtryk
at de fleste campister er meget bevidste om risikoen for el og gasulykker,
idet hver eneste tragedie straks omtales og der propaganderes for gastjek
osv.

Ud over de indretningsmæssige forhold ved sikker camping har nyhedsgr. også
debatteret brug og adfærd, , bl.a. rigtige kabler, men også omkring gastændt
køleskab (og varme) under kørsel (lovligt med et par lande, færgerne og
tankstationer undtaget)

Tilladelsen til at ha køleskabet på gas når man kører skal fremgå på dansk
af manualen til det enkelte skab/køleboks

Man har her i gr. spekuleret på om der ved de i vejledningen godkendte skabe
var truffet særlige foranstaltninger så køle skabet slukkede af sig selv
hvis vognen væltede, ligesom man har funderet over risikoen for
udstrømmende flydende gas hvis flasken/vognen væltede med åbne forbrugere.

Tilladelsen mangler i vejledningen til vores Electrolux køleboks og svaret
på min modelrettede henvendelse til Elektrolux om modelforskelle henviste
bare til den generelle tilladelse.

Svaret fra Elektrolux antyder altså, at der ikke er sikkerhedsmæssig forskel
på deres køleskabe?

Vi mangler så en _konkret_ § henvisning der tillader gasvarmen tændt under
kørsel (?) men det kan være jeg har overset noget.

Dette omtales grundigt, idet jeg mener at en sikkerheds hjemmeside udover
links til § erne og de forretningsmæssige tilbud - bør indeholde et par
konkrete tips til dagligdagen.

Endelig en lille detalje. Fundatsen for grupperne dk.fritid
Privatpersoner udveksler tips og snak om fritidssysler. Der har hver gang
der har sneget sig et komersielt link eller indlæg ind - været et værre hus,
medmindre debattøren på forhånd har forsikret, at man ikke har økonomiske
interesser i foretagendet.
Alle indlæg der bare lugter lidt af annonce bliver straks påtalt. Vistnok ud
fra ønsket om at kunne finde relevante emner i de rette grupper.

Det er dog muligt at bringe hvad som helst i en særlig signaturfil 4 linier
af 72 tegn og det kan virke komisk at et par adskillessestegn -- holder
høgene i av -.
ligesom andenhånds " anmeldelser" af gode hjemmesider eller foretagender er
utroligt velkomne. Skal helst være billige eller på anden måde opfylde et
stort savn hos campisterne.

Du kan læse mere om signaturfil og retningslinier i øvrigt på www.usenet.dk
beklager hvis det er allerede kendt stof, men andre kunne få ideer, og så er
det sagt

mvh sten bo