Endnu et par spørgsmål..........
Fra : preben & Anne-Maj

Dato : 24-01-04 19:40

Hej gruppe....

vi har lige endnu et par spørgsmål til jeg rutinerede campister.......

vores vogn er en TEC King 500 fra 1988...

- hvordan finder jeg ud af hvilke alufælge der passer på vognen???
- kan fælge fra biler bruges???
- skal det være samme størrelse som de orginale stålfælge der sidder på nu
13"

- kan man skrue alle elementerne ud af vognen for at male den indv. ligge
nyt linolium osv.???
- og sætte dem ind igen??

sig endelig til hvis vi stiller for mange spørgsmål eller de for dumme???

på forhånd tak fra vendsyssel

Fra : Gismo

Dato : 24-01-04 22:12

preben & Anne-Maj wrote:
> [...]
> - kan fælge fra biler bruges???
> - skal det være samme størrelse som de orginale stålfælge der sidder

Du er nød til at finde lidt flere data om Fælgene. så skulle der være hjælp
et hente her. http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm

> - kan man skrue alle elementerne ud af vognen for at male den indv.
> ligge nyt linolium osv.???
> - og sætte dem ind igen??

ved det ikke, men hvorfor ikke, de er jo skruet i side på vognen.

> sig endelig til hvis vi stiller for mange spørgsmål eller de for
> dumme???

Nej, kom bare, de fleste vil gerne hjælpe.

> på forhånd tak fra vendsyssel

Gismo.

Fra : Jørn Bang

Dato : 24-01-04 22:11

Hej.
Det vil være det bedste hvis du kender det præcise mål mellem midten af 2
bolthuller i hjulene. Du skal også vide hvor mange huller der er tale om.
Tegn og mål det op og du kan bestille det et hvilket som helst sted.
Et 4 huls hjul måles mellem hul 2 og 4 og et 5 huls hjul måles mellem hul 2
og 5. Husk det skal være til centrum af hullerne og det skal være præcist!
Det samme gælder for personvogne hvis du ikke går ind på et mærkevare
værksted.
Jørn Bang
jb(slet)@j-l.dk

Fra : preben & Anne-Maj

Dato : 24-01-04 23:59

"Jørn Bang" <jb(FJERN)@j-l.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jørn Bang
> jb(slet)@j-l.dk
>
> ok det med målet imellem de 2 bolthuller vidste jeg godt, men der er jo
osse noget med kransmål

må jeg sætte 14" på evt

det jeg søger er en hjemmeside med hjultyper på diverse campingvogne???

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 25-01-04 00:05

> [...]
> - og sætte dem ind igen??
>
> sig endelig til hvis vi stiller for mange spørgsmål eller de for dumme???

Ud over boltmønsteret (antal huller) og boltafstanden, som i allerede har
fået at vide skal i kende det, der hedder indpresningsdybden på de originale
fælge. Det står hugget i fælgene, som regel på "forsiden" og helt inde i
bunden af "rillen" eller i midten af fælgen.
Dette tal er et udtryk for hvor fælgens anlægsflade mod bremsetromlen/narvet
er i forhold til fælgend dybde (som jo egentlig er fælgens bredde...) Lyder
det lidt teknisk ? Pyt - det må du altså desværre leve med fordi - og her
blir jeg nødt til at råbe FORKERTE MÅL GIVER EN STÆRKT ØGET RISIKO FOR
VOLDSOMT SLID PÅ LEJERNE !!.
Og hvorfor syntes klovnen så at han skal råbe ? Fordi du i værste fald
risikere at ødelægge et (eller flere) lejer pga overbelastning som følge af
skævt "tråd" på lejet, og det kan let betyde et tabt hjul ! Lejerne på en
anhænger - osse den lille til haveaffaldet - holder faktisk hjulene på
anhængeren => smadret leje = tabt hjul !
Mange har også oplevet dette pga dårligt vedligeholdte/slidte lejer og det
er vist ikke specielt morsomt at tabe et hjul på denne måde - du kan nemlig
ikke sætte det på igen uden et nyt leje. Og nye lejer er ret sjældne på en
mørk landevej.....
Men det er altså ikke værre opgave end at finde tallet - står som regel
sådan her: 6jx15x26. Altså en 6 tommer bred 15 tommer diameter fælg med en
indpresningsdybde på 26 mm. Så skal du bare finde nogle fine fælge med de
rette mål.....
Åh - jo: huske lige at statens bilinspektion ikke er vilde med fælge i
større/mindre størrelser (diameter) end de typegodkente. De kan nemlig finde
på at regne både på anhængerens totalvægt og læsseevne ifb andre tungere
eller lettere hjul - og allerværst: hævde at belastningen på anhængerens
bremser bliver for stor hvis du monterer større hjul.....og jeg har ikke
endnu hørt at nogen har vundet en diskussion med dem :o/

Endelig er der vist de "kedelige" mennesker, der mener at pengene er giver
bedre ud på at montere f.eks. støddæmpere på cv'en......eller bare bedre dæk

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Kim Olsen

Dato : 25-01-04 01:36

> [...]
> - og sætte dem ind igen??
>
> sig endelig til hvis vi stiller for mange spørgsmål eller de for dumme???

Hej Preben og Anne-Maj

Det findes som bekendt ikke dumme spørgsmål.

I spørger omkring linolium, og med mindre der er vandbaseret gulvvarme i
vognen (det er der nok ikke) er der ikke noget at betænke sig på.
Jeg ville nok forsøge at lægge den nye linolium ovenpå den gamle, som oftest
er monteret inden skabe osv, og som derfor nok er meget besværlig at fjerne.

Jeg kan fortælle at vi lagde almindeligt pergo-laminatgulv i vores Knaus
Azur 510, 1986 for to år siden.
Dog kun i midten (køkkensektionen) for og bag er der gulvtæppe.
Det har mod forventning ikke suget fugt og ser stadig meget flot ud, og er
nemt at holde.

så held og lykke med renoveringen

Hilsen

Kim Olsen