Min første bil, hvilken??
Fra : Mogens Aagaard

Dato : 06-02-04 17:14

Det er med nogen tøven jeg begiver mig ind her, for at bede om lidt råd og
vejledning. Er 52 år og har aldrig haft bil før, men nu skal det vist snart
være. Har haft kørekort i 4 år og kører dagligt i en firmabil (Ford Galaxy).
Da vi endnu ikke er blevet begavet med børnebørn er konen og jeg temmelig
sikre på at vi skal have en gulpladebil. Desuden skal det være en bil man
sætter sig ind/op i og ikke en hvor man sidder med r.... 10 cm over
asfalten. Kørselsbehovet er nærmest ikke eksisterende, d.v.s. at bilen skal
bruges til sociale aktiviteter, ferie, storindkøb etc. Vi cykler begge 2 på
arbejde til dagligt, så !0.000 km og formentlig også noget mindre. Kan en
dieselbil komme på tale med så lille et kørselsbehov?
Jeg er personligt lidt vild med Citroens Picasso som vistnok kører rigtig
langt på en liter diesel. Har også set at Hyundai Matrix kommer som van
sidst i denne måned til ca. 100.000,- for dieselversionen (+ moms). Læste
også forleden at Volkswagen snart kommer med en Caddy som konkurrent til
Berlingo-typerne.
Et folkevognsrugbrød er også en mulighed (hvem sagde gamle hippier?), det er
et ekstra plus at man kan sidde 3 på forsædet. Det kan man iøvrigt også i
Fiat Multiplas vanmodel. Findes der andre vans med 3 sæder?
Jeg kunne også godt bruge et par gode råd omkring forsikring. Er bange for
at jeg vil blive sat i bås med alle 18-årige "Brian"er med omvendt kasket og
fart i blodet, når jeg ikke har haft bil før. Er der nogle selskaber der
honorerer alder og evt. erhvervserfaring m.h.t. kørsel i firmabil? Nogle
venner har iøvrigt foreslået mig at min første bil, bør være så brugt at jeg
kun behøver ansvarsforsikring. Kan så køre mig i en bedre bonusklasse(r) før
jeg evt. springer ud i noget nyt, der kræver kasko.
Til sidst vil jeg spørge om der er nogen der i en af formiddagsaviserne for
et par uger siden, læste om en gut der rådgiver en m.h.t. brugtbilskøb, og
sågar også finder den bedste bil til den bedste pris, ud fra nogle givne
forudsætninger, Jeg har dsværre smidt avisen ud, men kunne godt bruge en
www-adresse.

Som I sikkert kan se er jeg meget forvirret og usikker omkring hvad jeg skal
gøre. Håber at der er nogen her der kan klare begreberne lidt for mig, så
beslutningsprocesen bliver lidt nemmere.

Venlig hilsen
Mogens

Fra : Leonard

Dato : 06-02-04 18:53

Mogens Aagaard <maavenz@wanadoo.dk> wrote:

>Kan en
>dieselbil komme på tale med så lille et kørselsbehov?

Næh, det vil nok alligevel være alle de andre udgifter der løber op i
forhold til brændstof.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : //zigge

Dato : 06-02-04 20:30

"Mogens Aagaard" <maavenz@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Det er med nogen tøven jeg begiver mig ind her, <klip>

Hej Mogens.

For at du kan finde den bedste løsning på jeres bil indkøb er der to ting du
har brug for. Den ene er telefonen+telefonbog, og den anden er testkørseler
med en bekendt der ved lidt om biler.

Telefonen bruger du til at ringe rundt til alle forsikringsselskaberne for
at finde den bedste pris på jeres nuværende forsikringer samlet med den nye
bilforsikring. Her er det vigtigt, som du selv skriver, at forelægge dem at
du har erfaring igennem flere år fra firmabil og at du ikke er atten år osv.
Forsikringspræmien afhænger meget af bilmodel, alder og postnummer. Og da du
ikke har en bil allerede, så må du få dem til at give dig priser på
forskellige biler du har for øje. Mao. er du nødt til at lave et lille
spørgeskema du kan fyre af imod hvert selskab, så du senere kan afgøre
hvilket der giver dig den bedste totalløsning.

Den bekendte tager du med ud for at prøvekøre biler, specielt hvis det er
brugtkøb, er det rart at have en anden til at hive en ned fra skyerne når de
smarte sælgere bliver nærgående og man står med et sminket lig og amoriner
flyvende om ørene

Men frem for alt, selv om du hurtigt står og kikker på "bilen", så fortsæt
med at prøve forskellige andre biler bagefter. Det er vigtigt at du har
prøvet så mange forskellige som muligt. Både inden for den "klasse" du går
efter, og også et par andre. Bare for at have noget at sammenligne med.

Hvis du vil vide lidt mere end det indlysende, så er FDM et glimmrende sted
at hente information om ting som reparationsudgifter på de enkelte modeller,
hyppigste fejl osv. også på ældre og brugte.

Mvh
//zigge

Fra : Morten Hansen

Dato : 07-02-04 00:47

> [...]

> gøre. Håber at der er nogen her der kan klare begreberne lidt for mig, så
> beslutningsprocesen bliver lidt nemmere.

Hej Mogens.

Jeg har selv lige købt en Xsara Picasso Van - og det er en kanon diesel vogn
til en absolut rimelig pris. Problemet er blot, at når vi taler biler på
gule plader så ryger de ind under kategorien "varebiler" og er totalvægten
over 2000 kg. så skal du slippe 5.040 kr. ekstra i afgift, da bilen
udelukkende skal bruges til privat anvendelse. Så vægtafgiften på sådan en
diesel varevogn kommer op på godt 9.000 kr. - så det vil ikke kunne betale
sig i forhold til det kørselsbehov du har.

Men har du nogen idé om prisniveauet for din første bil ? Husk at udover
evt. afdrag på bilen så kommer der brændstof, forsikring og vedligeholdelse.
Og specielt hvis du køber en lidt ældre bil (7-10 år) så kan
vedligeholdelses udgiften hurtig løbe løbsk - jeg siger ikke den gør det -
men risikoen er alt andet lige større.

Mvh
Morten

Og da det er

Fra : Michael Nørgaard And~

Dato : 07-02-04 12:07

> forudsætninger, Jeg har dsværre smidt avisen ud, men kunne godt bruge en
> www-adresse.

www.carbiz.dk

Mvh Michael