Tågelygter
Fra : Gynex

Dato : 06-02-04 16:49

Er der ikke en lov for, hvornår man må anvende tågelygterne?
Jeg synes personligt, at det er TRÆLS (jeg er jo jyde), at mange biler kører
med tågelygterne tændt, især i mørke kan mange af dem godt blænde.
Jeg kan godt se, at det ser pisse godt ud på mange biler, når de er tændt
hele tiden, men når det går ud over trafiksikkerheden, skulle man nok
overveje det en ekstra gang.....
I Tyskland er loven ret streng ved jeg. Hvis man kører med tågelygterne
tændt dernede, må det jo være fordi der er tåget, og så må man ikke køre
mere end 60 km/t. Så enten får men en bøde for at køre for stærkt, eller
også får man bøden for ukorrekt lygteførring....
Har vi ikke sådan en lov i DK? Bare så jeg kan forsvare min mening overfor
Brianerne...

/Gynex

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 06-02-04 16:55

"Gynex" <gynex@ZEROCRAPgynex.dk> wrote in message
> [...]
> også får man bøden for ukorrekt lygteførring....
> Har vi ikke sådan en lov i DK? Bare så jeg kan forsvare min mening overfor

Fra færdselsloven:

"Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i
så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke
anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt. "

Er i øvrigt med dig i, at misbruget af tågelygter er irriterende, og det
griber om sig i takt med, at flere og flere biler får det som standard.

Vh

Morten

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 06-02-04 18:31

"Morten Højgaard Roth" <mhroth@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt. "

Dog er det også tilladt at anvende tågelygterne i kombination med
positionslys udenfor lygtetændingstid (et alternativ til kørelys).

\Mandal, der af og til kører med tågelygterne tændt i dagtimerne, men
aldrig i mørke!

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-02-04 16:58

"Gynex" <gynex@ZEROCRAPgynex.dk> skrev :

>Er der ikke en lov for, hvornår man må anvende tågelygterne?

Joda - den burde du sgu' da kende ;)

>Jeg synes personligt, at det er TRÆLS (jeg er jo jyde), at mange biler kører
>med tågelygterne tændt......

Here we go (again) ;)

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-04 17:17

> [...]
> mere end 60 km/t. Så enten får men en bøde for at køre for stærkt, eller
> også får man bøden for ukorrekt lygteførring....

lige netop på det punkt er tyskerne ikke foran. Det er da bedre at køre med
tågelygter tændt om dagen end slet ingen lys. Og i tyskland skal man ikke
køre med lys om dagen (hvis det ikke er tåget.....)

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mogens...

Dato : 06-02-04 19:47

On Fri, 6 Feb 2004 17:17:25 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> Og i tyskland skal man ikke køre med lys om dagen (hvis det ikke er tåget.....)

Ævl - hva' nu hvis det er mørkt og regnfuldt?

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-04 22:37

> Ævl - hva' nu hvis det er mørkt og regnfuldt?

Der var det jeg ikke gad skrive i prikkerne ".........."

Fra : Fly Christensen

Dato : 06-02-04 22:51

On Fri, 06 Feb 2004 19:47:26 +0100, Mogens...
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Ævl - hva' nu hvis det er mørkt og regnfuldt?

Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)

I. Allgemeine Verkehrsregeln

§17 Beleuchtung

(1) Während der Dämmerung, bei Dunkelheit oder wenn die
Sichtverhältnisse es sonst erfordern, sind die vorgeschriebenen
Beleuchtungseinrichtungen zu benutzen. Die Beleuchtungseinrichtungen
dürfen nicht verdeckt oder verschmutzt sein.

(2) Mit Begrenzungsleuchten (Standlicht) allein darf nicht gefahren
werden. Auf Straßen mit durchgehender, ausreichender Beleuchtung darf
auch nicht mit Fernlicht gefahren werden. Es ist rechtzeitig
abzublenden, wenn ein Fahrzeug entgegenkommt oder mit geringem Abstand
vorausfährt oder wenn es sonst die Sicherheit des Verkehrs auf oder
neben der Straße erfordert. Wenn nötig, ist entsprechend langsamer zu
fahren.

(2 a) Krafträder müssen auch am Tage mit Abblendlicht fahren.

(3) Behindert Nebel, Schneefall oder Regen die Sicht erheblich, dann
ist auch am Tage mit Abblendlicht zu fahren. Nur bei solcher Witterung
dürfen Nebelscheinwerfer eingeschaltet sein. Bei zwei Nebelscheinwerfern
genügt statt des Abblendlichts die zusätzliche Benutzung der
Begrenzungsleuchten. An Krafträdern ohne Beiwagen braucht nur der
Nebelscheinwerfer benutzt zu werden. Nebelschlußleuchten dürfen nur dann
benutzt werden, wenn durch Nebel die Sichtweite weniger als 50 m
beträgt.

(4) Haltende Fahrzeuge sind außerhalb geschlossener Ortschaften mit
eigener Lichtquelle zu beleuchten. Innerhalb geschlossener Ortschaften
genügt es, nur die der Fahrbahn zugewandten Seite durch Parkleuchten
oder auf andere zugelassene Weise kenntlich zu machen; eigene
Beleuchtung ist entbehrlich, wenn die Straßenbeleuchtung das Fahrzeug
auf ausreichende Entfernung deutlich sichtbar macht. Auf der Fahrbahn
haltende Fahrzeuge, ausgenommen Personenkraftwagen, mit einem zulässigen
Gesamtgewicht von mehr als 3,5 t und Anhänger sind innerhalb
geschlossener Ortschaften stets mit eigener Lichtquelle zu beleuchten
oder durch andere zugelassene lichttechnische Einrichtungen kenntlich zu
machen. Fahrzeuge, die ohne Schwierigkeiten von der Fahrbahn entfernt
werden können, wie Krafträder, Fahrräder mit Hilfsmotor, Fahrräder,
Krankenfahrstühle, einachsige Zugmaschinen, einachsige Anhänger,
Handfahrzeuge oder unbespannte Fuhrwerke dürfen bei Dunkelheit dort
nicht unbeleuchtet stehen gelassen werden.

(4a) Soweit bei Militärfahrzeugen von den allgemeinen
Beleuchtungsvorschriften abgewichen wird, sind gelbrote
retroreflektierende Warntafeln oder gleichwertige Absicherungsmittel zu
verwenden. Im übrigen können sie an diesen Fahrzeugen zusätzlich
verwendet werden.

(5) Führen Fußgänger einachsige Zug- oder Arbeitsmaschinen an Holmen
oder Handfahrzeuge mit, so ist mindestens eine nach vorn und hinten gut
sichtbare, nicht blendende Leuchte mit weißem Licht auf der linken Seite
anzubringen oder zu tragen.

(6) Suchscheinwerfer dürfen nur kurz und nicht zum Beleuchten der
Fahrbahn benutzt werden.

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Sniffer

Dato : 06-02-04 17:33

Jeg mener at tågelygtemisbrugerne skulle have fængselsstraf. Minimum 4 år på
vand og brød.

Fra : Henri Gath

Dato : 06-02-04 23:33

"Sniffer" <e@mail.dk> skrev i en meddelelse news:c00fsj$bms$1@sunsite.dk...
> Jeg mener at tågelygtemisbrugerne skulle have fængselsstraf. Minimum 4 år

> vand og brød.

HØRT! Hold da kæft, hvor er de lortelygter irriterende....alle de elendige
proletarer...

Fra : Roberto Saldo

Dato : 07-02-04 09:57

Sniffer wrote:
> Jeg mener at tågelygtemisbrugerne skulle have fængselsstraf. Minimum 4 år på
> vand og brød.

Så kan du ta' alle dem med sprængte pærer, hjemmegjorte HID-kits og
ulovlige pærer (100w) med nu du er igang.

Så bliver der også mere plads på vejen til mig :)

Mvh
Roberto (hellig)

Fra : Sniffer

Dato : 07-02-04 13:39

> [...]

> vand og brød.

Så kan du ta' alle dem med sprængte pærer, hjemmegjorte HID-kits og
ulovlige pærer (100w) med nu du er igang.

Jamen det er da rigtigt. Hvornår får politiet røven i gear, og så få ryddet
op i alle disse respektløse trafikanter. Gi' dem en bøde de kan mærke, ikke
bare 500 kr eller en løftet finger. Nej lad dem få at føle.

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 13:43

> [...]
ikke
> bare 500 kr eller en løftet finger. Nej lad dem få at føle.

og dem som kører for hurtigt og dem som chiptuner deres biler og dem som
kører med overlæs på campingvognen og og......

--
Tom

Fra : Sniffer

Dato : 09-02-04 04:10

> og dem som kører for hurtigt og dem som chiptuner deres biler og dem som
> kører med overlæs på campingvognen og og......
>
> --
> Tom

Jamen kan politiet ikke bare slippe kaffekoppen, og så komme ud af skuret.
Det er sku da bare og lave et kontrol-punkt et tilfældigt sted. Når jeg
sådan færdes i traffiken, så er det så tydeligt, at jeg ikke kan undgå og se
det. Trafikanter som køre over for rødt, overhaler højre om, knallerter på
fortovet og fodgængerovergang, bilister som bare ikke tåler og være nummer
to i køen osv. osv.

Lad os få noget mere politi på gaden !!!.

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-04 18:24

> [...]
> fortovet og fodgængerovergang, bilister som bare ikke tåler og være nummer

og nu du siger knallerter så er det godt nok en del år siden jeg har mødt en
der kun kørte 45 Km/t (og det ikke fordi jeg ikke har mødt 45-knallerter)