Valg af diesel bil...?
Fra : John

Dato : 06-02-04 01:39

Hej,

Jeg står for at skal bruge en bil. Jeg skal køre 160 km om dagen og vil
derfor godt ha' en diesel bil.
Jeg har haft lidt kig på bla. vw lupo 3L og peugeot 206 1.4, men er i tvivl.
Det behøver ikke nødvendigvis være en af de to, så hvis nogen har andre
forslag hører jeg gerne.

Men med hensyn til lupo'en så har jeg nogle steder læst både for og imod.
Den har god benzin økonomi og lave afgifter, men hvis noget skulle gå i
stykker så koster det kassen at få det fikset. Bla. har jeg læst nogen med
fordel har sat "normale" dæk på istedet for de dyre standard dæk er lavet
til bilen. Andre fordele?
Men bilen går vel ikke mere i stykker end andre?

I Penge & Privatøkonomi (nr. 4 2003) blev den dog valgt til den bil med
bedst økonomi over 3 år. Det må jo siges at være et plus. Det var medregnet
vedligeholdelse, værditab og forbrug af benzin mm.

Peugeot'en har jeg ikke læst så meget om. Er der nogen der kan hjælpe med
lidt erfaringer?

Hvis nogen har lidt input omkring bilerne eller valg andre modeller så vil
jeg gerne høre lidt om jeres erfaringer mm.

mvh.

John

Fra : Karsten

Dato : 06-02-04 02:17

Jeg har været den lykkelige ejer af en 3L, og har selv kikket lidt på 206SW
1,4

Peugeot'en ved jeg desværre for lidt om til at jeg kan bidrage med noget,
men både konen og jeg nærmest græd da vi skilte os af med vores elskede
Lupo, Men den var for lille til barnevogn, baby og hund også.. Desværre.

Vi havde Lupo'en i 2 år og er vist aldrig kommet os helt efter salget, det
eneste vi snakker om er at vi skal ha' en igen når den lille bliver stor nok
og barnevognen skal pensioneres.

I starten havde jeg lidt svært ved at få den til at gå nogetsomhelst over
25km pr. liter, Men med lidt øvelse og tilvænning blev det efterhånden en
sport at se hvor meget over de 33km pr. liter vi kunne få den til at gå på
en tank. Rekorden blev 36,6 ( dvs. 36,6 km/l x 34 liter = små 1250 km for
ca. 200kr diesel ), og det var ved blandet kørsel ( dog ikke motorvej ). På
motorvejen er mit råd at udse dig en lastvogn der kører 110 og læg dig pænt
ind bag den og bliv der, så skal den nok holde sig på de 33km/l ellers skal
du ikke regne med meget over de 25km/l pga. den "høje" hastighed og
vindmodstand.

Lupo'en er rap og gerne først over krydset uden at du smækker til den, men
det tager lidt tilvænning at køre den optimalt.
Og for os var det kun et behageligt bekendskab. Især også økonomisk.
Har desværre mistet mit brændstofregnskab, men jeg lover at det er pengene
værd hvis du skal køre langt, og man sidder sq godt i den. Den ligger
stabilt på vejen også ved 160 og er bare så lækker at jeg må have en igen..
Når der bliver mulighed for det.

/Karsten

PS. Vægtafgiften på de 160 årligt er jo også til at overse... Men tegn en
glasforsikring med friskadedækning, forruden er lidt tynd.

Fra : Mogens...

Dato : 06-02-04 07:30

On Fri, 6 Feb 2004 02:17:23 +0100, "Karsten" <isl25071@image.dk>
wrote:

>På motorvejen er mit råd at udse dig en lastvogn, der kører 110

Hvor finder man dét?

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-02-04 08:00

Mogens... <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Hvor finder man dét?

på den del af motorvejen , der går ned ad bakke ;)

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Broegger

Dato : 06-02-04 09:01

Mogens... <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> fumlede med tastaturet og
frembragte news:g2d620t0fuirr68f9lk1kqct34hcoo07g0@4ax.com:

> Hvor finder man dét?

Den lurede jeg også lidt på. Han må mene en Turistbus!;-D
--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Carsten Petersen

Dato : 06-02-04 11:16

"Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse

> Den lurede jeg også lidt på. Han må mene en Turistbus!;-D

Men pas på, de standser meget brat ind imellem...

Carsten

Endnu en udgydelse fra CP's PC!

Fra : Thomas Olesen

Dato : 07-02-04 11:22

"Karsten" <isl25071@image.dk> wrote in message
> [...]
skal
> du ikke regne med meget over de 25km/l pga. den "høje" hastighed og

Det kan da godt blive svært at finde en lastbil der kører 110, da alle
lastbiler er begrænsede til 90.

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 12:25

> Det kan da godt blive svært at finde en lastbil der kører 110, da alle
> lastbiler er begrænsede til 90.

Æh alle er nu så meget sagt
Ellers passer min GPS ad h. til

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Fly Christensen

Dato : 07-02-04 12:25

On Sat, 7 Feb 2004 12:24:35 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Æh alle er nu så meget sagt
>Ellers passer min GPS ad h. til

Det er nok din GPS. Den har jo vist, at den ikke er til at stole på...

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-02-04 12:29

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev :

>Det er nok din GPS. Den har jo vist, at den ikke er til at stole på...

Hehe .... *den* havde Tom vist ikke forudset <griner_skummelt>

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 12:34

> Hehe .... *den* havde Tom vist ikke forudset <griner_skummelt>

Jeg finder lige en hammer og slår min GPS og bagefter mig selv )

Fra : Henrik B.

Dato : 10-02-04 01:54

Thomas Olesen wrote:
::: "høje" hastighed og vindmodstand.
::
:: Det kan da godt blive svært at finde en lastbil der kører 110, da
:: alle lastbiler er begrænsede til 90.

Skal vi ikke bare sige mellem 85 og 95 km/t. Pånær nordmænd og hollændere.

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-02-04 01:53

Karsten wrote:
:: blandet kørsel ( dog ikke motorvej ). På motorvejen er mit råd at
:: udse dig en lastvogn der kører 110

???????

M.v.h.

Fra : KASO

Dato : 06-02-04 08:05

> [...]
> forslag hører jeg gerne.
>
> Men med hensyn til lupo'en så har jeg nogle steder læst både for og imod.

Ja - den bruger faktisk slet ingen benzin .... (kun diesel)

> [...]
> til bilen. Andre fordele?
> Men bilen går vel ikke mere i stykker end andre?

Der har været mange "skrækhistorier" med (mange) defekte gearkasser,
turbo'er og meget andet - og alt er MEGET dyrt at få lavet på en Lupo 3L. Et
eksempel i et motorblad for et par år siden, var en let påkørsel af en
kantsten - det kostede over 10.000kr. at få reparet på grund af specialdæk,
magnesiumfælge mm.

Jeg har dog ingen personlige erfaringer - men jeg er ikke sikker på, at jeg
selv ville vove mig ud i eventyret - hellere en mere "normal" dieselbil, der
idag sagtens kører 22-23 km/l, har mere plads og mere simpel (billig)
teknik.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 06-02-04 08:41

> Hvis nogen har lidt input omkring bilerne eller valg andre modeller så vil
> jeg gerne høre lidt om jeres erfaringer mm.

Mange vil sikkert være uenige med mig, men jeg synes at du skal prøve en tur
i en Citroen C3 når du nu alligevel har haft kig på en 206'er. Jeg faldt for
den med det samme, og har netop bestilt én i går. Selvom den har samme motor
som 206, synes jeg at den er meget anderledes at køre i - prøv det. Du vil
nok enten hade eller elske det...
Af andre modeller jeg har kigget på kan nævnes Ford Fiesta 1,5 TDCi og
Toyota Yaris 1,4 DI-D.
Fiestaen kører også rigtigt godt, men ligger desværre i den tunge ende af
prisskalaen (set i forhold til udstyr), og toyotaen fik vi aldrig prøvet
(forhandleren kørte selv i den, så de havde den ikke hjemme de to gange vi
prøvede).
Citroen C2 er også en mulighed - men den er meget lille.

/Kasper Hansen

Fra : Broegger

Dato : 06-02-04 09:04

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> fumlede med tastaturet
og frembragte news:402344fa$0$229$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Mange vil sikkert være uenige med mig, men jeg synes at du skal prøve
> en tur i en Citroen C3 når du nu alligevel har haft kig på en 206'er.
Og så behøver man heller ikke tænke på motorvarmer... det klarer den
selv

Spøg til side, det er ikke helt dumt det forslag. Jeg kender et par
stykker der kører C3 og de er *meget* glade for dem og har ikke oplevet
problemer. Så det er da klart en mulighed.

Et andet forslag kunne være en Skoda Fabia...

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Anders Møller

Dato : 06-02-04 08:55

"John" <johnasd@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det behøver ikke nødvendigvis være en af de to, så hvis nogen har andre
> forslag hører jeg gerne.

Fiat Punto 1,3 MJet?

--
Anders Møller
Uno Racing

Fra : jk

Dato : 06-02-04 12:38

> [...]
tvivl.
> Det behøver ikke nødvendigvis være en af de to, så hvis nogen har andre
(Znip)

hvorfor ikke se på en Hyundai Getz 1.5 CRDI ? blandet kørsel 20,8, landevej
25, By 15,9.
- og så koster en 3-dørs kun 150.000. Jeg har iøvrigt selv haft en 206'er,
som jeg ikke rigtig har kunne sætte en finger på. Lupo'en tror jeg er fin
nok, men mit gæt er at den er dyr i reservedele - jeg læste en artikel i -
tror det var Bilen - om en journalist som var kommet til at beskadige
fælgene på en lånt lupo - den sku' han så selv betale - eller rettere
firmaet sku' - det blev så vidt jeg husker en lidt smådyr omgang som
chokerede journalisten.

Hvorfor anbefaler jeg så Hyundaien ? - jeg har selv 1 stk. - dog ikke en
Getz, men en Santa Fe diesel som kører total problemfrit - jeg har faktisk
aldrig haft en bil med færre fejl - dog er den lidt mere tørstig end en Getz
(13 blandet , men vejer vel også næste det dobbelte :))

/JK

Fra : Ole

Dato : 06-02-04 16:23

Gør somJK siger køb en Hyundai Getz og hold dig væk fra en Lupo, da den er
MEGET lille og hunde dyr i reserve dele.

Fra : Leonard

Dato : 06-02-04 14:09

"John" <johnasd@hotmail.com> wrote:

>Bla. har jeg læst nogen med
>fordel har sat "normale" dæk på istedet for de dyre standard dæk er lavet
>til bilen.

Jeg har haft min 3L siden juni 2000 og har ikke haft reparationer på
den, kun alm. service.
Ved 80.000 km skiftede jeg fordæk, de kostede 400 kr. pr. stk. og er
de rigtige lavenergidæk, så det med dyre specialdæk kan jeg heller
ikke genkende.
Hvis du kan nøjes med en lille bil, så synes jeg ikke der er noget
alternativ til billig transport ...
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Michael Nørgaard And~

Dato : 06-02-04 16:23

> Peugeot'en har jeg ikke læst så meget om. Er der nogen der kan hjælpe med
> lidt erfaringer?

206 er anmeldt generelt som brugtkøb i Motor 5/2003 og 1,4 HDi som ny er
også anmeldt, men jeg ved ikke lige hvilket nummer (kan ses i Motor på
biblioteket)

Jeg har købt en ny 206 1,4 HDi i oktober, og er meget glad for den. Indtil
videre (~6700 km) naturligvis ingen problemer. Vi så selv på en C3 HDi, men
måske havde jeg en dårlig dag, da jeg var ude og prøve den - eller måske
kunne jeg ikke abstrahere fra alt det Brian-udstyr de havde hængt på den -
men den virker en del større end 206. Og så er den jo nyere i
konstruktionen.

Jeg tror ikke der bliver mange problemer med 206'eren. Da den har været på
markedet i nogle år, vil jeg tro, at de har udbedret de værste børnesygdomme
den havde (undervogn og el-anlæg). Diesel motoren er relativ ny, men her har
Peugeot tradionelt været godt med, og så er rust heller ikke særlig udbredt
på dem.

Sæderne bliver kritiseret i de billige modeller, men jeg tror de er ændret
(til "halv" sportssæder) i 2003. Der er ihvertfald rimeligt med støtte i
vores.

Tjek evt. Toyota Yaris, som en anden nævnte. Den får gode anmeldelser, men
er efter min menning mindre og grimmere

Mvh Michael

Fra : Henrik B.

Dato : 10-02-04 01:55

John wrote:
:: Hej,
::
[...]

Køb en Yaris. Så er du også fri for at holde på værksted.

M.v.h.