Smallere fælge eller spacere?
Fra : NIL

Dato : 05-02-04 02:21

Hej alle...

Hvad er forskellen på at montere et sæt spacere på f.eks 5 millimeters
tykkelse på bagakslen, eller montere fælge
med 5 millimeter mindre indpresning (mindre ET-tal) ?

Det siges jo, at spacere ændrer på undervognens geometri...så det skal man
ikke gøre...
Men man hører da aldrig om advarsler mod at gå fra eksempelvis ET45 til
ET40...

Resultatet er jo det samme: En sporviddeforøgelse på 1 cm.
Man behøver vel ikke være nervøs for at hjulene falder af?!

Ovenstående er aktuelt for mig, fordi jeg skal bruge en smule mere frigang
mellem inderside af dæk og støddæmpere.
Mine fælge er 15" x 7" med 195/50 dæk. ET38. Måske burde fælgene ha' været
6½" i stedet for?
Og hvordan er det nu med samspillet mellem dæk- og fælgbredde? I dette
tilfælde er dæk og fælge næsten lige brede.
Ville jeg kunne bruge de samme dæk på en smallere fælg?

Hilsen
NIL

Fra : Frank Gregersen

Dato : 05-02-04 14:23

"NIL" <nilau4@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> tilfælde er dæk og fælge næsten lige brede.
> Ville jeg kunne bruge de samme dæk på en smallere fælg?

Så vidt jeg er orienteret er det forbudt i DK at anvende spacere (skiver til
sporviddeforøjelse) Men lovligt at øge sporvidden via indpresningen (ET) på
fælgen med op til 20mm (10mm på hver fælg)
Correct me if I'm Wrong!

MVH Frank Gregersen

P.S. Så længe det er på bagakslen ville jeg ikke være betænkelig mod at
bruge spacere, jeg vil måske overveje det en gang ekstra på forakslen!

Fra : NIL

Dato : 05-02-04 15:37

[klip]

> [...]

> P.S. Så længe det er på bagakslen ville jeg ikke være betænkelig mod at
> bruge spacere, jeg vil måske overveje det en gang ekstra på forakslen!

Det er kun til bagakslen. 5 mm i hver side.
Jeg kan ikke mærke den fjerneste forskel på køreegenskaberne efter montering
af spacerne.
Men nu er der dog en halv cm mellem indersiden af dækkene og støddæmperne
bagpå! Og det
var netop intentionen.

Hilsner
fra
NIL

Fra : Martin Vollert

Dato : 05-02-04 16:29

> [...]
> af spacerne.
> Men nu er der dog en halv cm mellem indersiden af dækkene og støddæmperne

Bare husk at fjerne dem til syn.
--
Hilsen Martin.