Benzinudnyttelse, et videnskabeligt forsøg
Fra : LR

Dato : 04-02-04 12:58

Jeg har testet min bils (Renault, benzin, '96) energiudnyttelse af benzinen.
Ved 90 km/t koblede jeg fra og tog tid på, hvornår bilen havde nået
hastigheden 80 km/t.

a) 25,00 m/s til 22,22 m/s, koblet fra: 6 s
b) 25,00 m/s til 22,22 m/s, 5. gear: 4,4 s
b) 25,00 m/s til 22,22 m/s, 4. grar: 3,7 s

Vi bruger kun værdien fra forsøg a. Et par konstanter inden vi går igang:
Benzins energitæthed: 43 MJ/kg; benzins massefylde: 750 kg/m^3. Bilen kører
16 km/l og vejer 1200 kg.

1) Energformindskelse fra 90 til 80 km/t: dE = 1/2 * 1200 kg * 25^2 m/s -
1/2 * 1200 kg * 22,22^2 m/s = 79000 J. Det giver 79000 J / 6 s = 13000 W.

2) Tilbagelagt vejstrækning i perioden: 23,6 m/s * 6 s = 142 m

3) Benzinforbrug i perioden, ved normal kørsel: 142 m / 16000 m * 0,750 =
0,006656 kg.

4) Energiforbrug i perioden ved normal kørsel: 0,006656 kg * 43000000 J/kg =
286000 J

5) Udnyttelsesgrad af benzinen i perioden, ved normal kørsel: 79000 J /
286000 J = 28%

Vigtigste fejlkilder: Vejen var våd under forsøget, hvilket giver lavere
udnyttelsesgrad. Mine bagbremser kan hænge en smule, jeg tror dog ikke, at
de gjorde det under forsøget.

Bemærk, at resultatet fortæller om udnyttelsesgraden for hele bilen og ikke
kun motoren, dvs. at luftmodstand, rullemodstand og tab i transmissionen er
medregnet.

Mvh,

Lasse

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-04 13:03

"LR" <sdadas@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> a) 25,00 m/s til 22,22 m/s, koblet fra: 6 s
> b) 25,00 m/s til 22,22 m/s, 5. gear: 4,4 s
> b) 25,00 m/s til 22,22 m/s, 4. grar: 3,7 s

Bare du lige husker at biler bruger ingen brændstof i b) og c), men den
kører i tomgang i a).

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-04 13:08

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> "LR" <sdadas@tdcadsl.dk> wrote in message
> benzinen.

> Bare du lige husker at biler bruger ingen brændstof i b) og c), men den
> kører i tomgang i a).

Ikke at det betyder noget, og det er en fin undersøgelse du har lavet. Jeg
er ikke den rigtige til at vurdere om den holder og er korrekt, men det
kunne være sjovt at se om en dieselbil har en bedre virkningsgrad.

Fra : Axelgaard

Dato : 04-02-04 22:07

"LR" <sdadas@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har testet min bils (Renault, benzin, '96) energiudnyttelse af
benzinen.
> Ved 90 km/t koblede jeg fra og tog tid på, hvornår bilen havde nået
> hastigheden 80 km/t.

Jeg forstår ikke hvordan du kan udregne udnyttelsesgraden da motoren går i
tomgang når du kobler fra.
Kan du evt. forklare "hvorfor" du kan udregne det på pågældende måde?

Fra : LR

Dato : 05-02-04 09:36

> Jeg forstår ikke hvordan du kan udregne udnyttelsesgraden da motoren går i
> tomgang når du kobler fra.
> Kan du evt. forklare "hvorfor" du kan udregne det på pågældende måde?

Når der kobles ud, har vi isoleret alle bagudrettede kræfter, Fmodstand, som
motoren skal overvinde ved 90 km/t, dvs. vindmodstand og rullemodstand.
Fmodstand måles ved at se, hvor hurtigt bilen taber fart.

Ved normal kørsel med konstant hastighed er Fmotor = Fmodstand. Med
brændværdien for benzin udregnes det teoretiske benzinforbrug for at yde
Fmotor og sammenlignes med det reelle benzinforbrug beskrevet i bilens
specifikationer.

Mvh,

Lasse